• vofflan

Noskoppel

Jag har köpt ett noskoppel till min vovve, han drar ganska mycket när jag är ute och går, och jag vill inte att han gör det om jag har med honom när jag går med barnvagnen i vinter,

Nu är det så att det funkar dåligt, han gnäller och försöker dra av det med tassen hela tiden,
    Vänjer de sig, eller gör jag fel?

• Svar på tråden Noskoppel
  • Josephine

Jag har köpt ett antidragsele, en lina går under frambenen, Jättebra, hunden går jättebra med den.

• rubina

Nosgrimman är bra i många fall men oerhört farlig om ägaren rycker till då nacken så lätt kan skadas.
    Dom vänjer sig ganska snabbt och många tycker det är jobbigt i början.
    Selen som ligger under frambenen är lättare för hunden men där finns "biverkningen" att många får stora brännmärken efter selen.
    Finns selar som har en slags gummihölje där snöret ligger under benen just för att undvika detta.

• mizzfreestyler

Hej!

Har en schäfer köpte en gå fint sele, funkade inte alls lika bra som nosgrimman. Hade även nosgrimma till honom när han var yngre och jag tyckte det var en bra investering för när man har den så får man lättare kontakt med hunden om man vill träna fot och annan träning!

• vofflan

Jag skulle inte dra i kopplet på vovven när han har nosgrimman på, det kändes så på en gång att man behöver PRATA med hunden och ge den order, säja kom istället för att dra, däremot drar inte hunden i kopplet, det som irriterar hunden är att den sitter över nosen han gillar det inte . Kan det tränas bort?

• rubina

Dom vänjer sig oftast till slut men det kan ta lite tid för vissa hundar.
    Får han panik av grimman så kan det hända att han inte alls kommer att vänja sig men jag tycker du ska ge det en tid till.
    Det är inte behagligt att ha något över nosen så det är ju inte konstigt om han protesererar lite!
    Om det inte fungerar så kan du alltid prova selen som är lättare för hunden att acceptera.
    Har du inte märkt någon förbättring när han går vanligt halsband?
    En del hundar bättrar sig efter ett tag med nosgrimma men naturligtvis inte alla.

• vofflan

Nja vi har ju använt nosgrimman 1 ggr och det var i några minuter bara, så jag får nog trilskas med den lite, annars verkar den suverän, ska bara vänja honom.

• Josephine

Det blir inga brännmärken efter linan som är lika bred som själva halsbandet, och "aktiveras" bara när hunden drar. Vilket hon bara gör i enstaka fall.

• rubina

Då kanske dom har gjort om modellerna för jag har flera vänner vars hundar fått riktigt fula märken av linan.
    Bra i så fall!

• Therese B

Hej. Jag använder en "nosgrimma" till min hane, han är ivrig i början och han har vant sig vid att ha grimman på sig när vi är ute. Han är ju en envis chow-chow hane. Har använt grimman i flera år.....och han lugnar ner sig tillslut....

Svar på tråden Noskoppel