Lia, vad jag forstatt sa ar det just att 'komma fram fortare/oka farten for det gar for langsamt' som gor att hon drar?
Manga som har stora hundar tanker faktiskt inte pa deras naturliga tempo. Dom brukare inte 'ga' utan snarare 'halvtrava' om man sager sa, varav manga hundar kan bli otaliga pga oss manniskors langsamma takt.
Om jag skulle testat att fa henne forsta att inte dra (och jag sager testat, eftersom man maste ibland testa manga olika saker innan man finner den vag som passar bast for bade forare o hund) sa hade jag valt ut ett tillfalle, dar hon verkligen vill och kommer att dra. Tex som att komma fram till bilen.
Ha bilen parkerad och sa hon kanner igen situationen etc. Hon kommer naturligtvis lockas till att dra for att 'komma fram fortare' - Det ar ju kul ju! (min hund ar likadan)
Sa fort hon drar, sa kan du stanna alt. vanda om och ha en liksom 'startlinje' som du gar tillbaka till varje gang hon drar.
Sag inget till hunden, ryck inte i kopplet - bara stanna eller vand. Vanta tills hon lugnat sej lite (dvs. inte har kopplet spant etc) och ta sakta ett steg framat igen, gor hon samma sak - upprepar du processen. Hela tiden i tystnad.
Det ar meningen att hunden skall fa forsoka klura ut sjalv, vad som hjalper och vad som funkar for att fa henne att komma framat. Detta kan ta lang tid, och kan vara pafrestande for oss otaliga manniskor ibland. *ler*
Till slut sa kommer hon forsta, och det kanske nu tar ett par steg innan hon drar. Men dra kommer hon sakerligen att gora.
- Borja om igen! (antingen fran startlinje eller stanna, beroende pa vad du valjer - BYT INTE, utan hall dej till samma som du borjade, sa hon lar sej se kopplingen mellan handling och konsekvens)
Till slut kommer ni sakerligen (efter mkt om o men) komma nastan hela vagen fram till bilen. Det ar viktigt att forsta att for henne blir det svarare o svarare ju narmare ni kommer. Sa aven om ni kanske bara ar ett steg ifran, VAR KONSEKVENT. Borja om/ Stanna - och var tyst. Tjatet fran oss gor det bara jobbigare o blir bara mer storningar for att hon skall fa tanka i lugn o ro.
Nar ni val kommit fram hela vagen till bilen, gor ingen stor scen av det hela. Beloningen har ju hon redan fatt - Hon kom fram!
Massa stoj o stim o klapp o godis etc etc stressar bara upp situationen och gor bilen till en mer lockande sak att dra fram till nasta gang. Istallet kanske du later henne hoppa in i bilen och kor ngn stans om du garna vill.
Rek. ocksa att ni INTE kor detta nar ni skall ngn stans, hehe - da kommer ni bara bli stressade o irriterade eftersom det kan ta san tid...
Pa samma vis kan du gora (om du nu marker att detta skulle funka for er, ar ju inte sakert... beror pa hur det gors o hur det kanns for dej - ar du inte saker i din traning, hur skall da hunden kunna vara det?) nar ni skall ga till favoritskogen, hon skall utratta sina behov etc.
Ibland rekomenderas det att ha olika koppel for olika situationer. For att skilja mellan traning och 'vardag'. Detta ar pa gott och ont.
Hundar ar inte bra pa att generalisera. Dvs - blatt koppel o rott koppel betyder inte samma sak. Sa da kan man inte krava att dom skall forsta att det 'fran o med nu galler att alltid ga fint i rott koppel ocksa, fast vi endast tranat med blatt'.
(Usch vad jag svammlar!)
Att ga med sambon din kan du vanta med tills hon forstar vad du vill formedla i andra situationer, ju mer folk o stoj det ar runt omkring - ju svarare ar det for henne att koncentrera sej.
Ang. stryp sa rekomenderar jag det inte till ngn. Manga hundar drar mer i stryp eftersom dom vill komma bort fran den kanslan som det ger... Och kan stressas, och istallet dra mer.
Sele ar till for draghundar - for att dom skall dra. Darav kan det frambringa att hunden drar 'bara for att den har sele pa sej', sa det ar ocksa ngt att tanka pa.
Vad du anvander for koppel o hur det funkar pa din hund bast vet bara du. Jag tex anvander alltid utstallningskoppel till min hund, eftersom jag tycker det e smidigt att inte behova ha 2 delar. Daremot ar det viktigt att inte rycka/dra etc i den eftersom den e sa tunn o han kan latt skadas - Du skall helst ha ett koppel som tacker 2 eller fler nackkotor, och som sitter tajt men som du kan stoppa in 2 fingrar mellan anda.
OJ! Blev jattelangt o jattesvamligt, sa slutar har - har du fragor sa skicka meddelande eller skriv i min Gbok istallet.
Vet att jag sakerligen forklarat JATTEOTYDLIGT nu, o forstar om det finns luckor. (Blir latt sa nar jag tror att alla fattar vad jag menar bara for att JAG gor det..)
*ler*