• vofflan

Noskoppel

Jag har köpt ett noskoppel till min vovve, han drar ganska mycket när jag är ute och går, och jag vill inte att han gör det om jag har med honom när jag går med barnvagnen i vinter,

Nu är det så att det funkar dåligt, han gnäller och försöker dra av det med tassen hela tiden,
    Vänjer de sig, eller gör jag fel?

• Svar på tråden Noskoppel
  • Que Sera Sera

Lia, svart for mej eftersom jag inte vet hur du gatt till vaga.
    Men eftersom alla hundar ar olika och behover olika sortes vagledning for att veta vad som ar ratt och inte, sa kan det handa att aven om det funkat prima pa dina andra - sa behover hon fa det visat pa ett annat vis?

Jag kan dock saga att jag ar 100% for positiv inlarning (aka klickertraning) och tror definitivt att det kan vara vart ett forsok aven i ditt fall.

Vill INTE pasta att min hund gar som en parla, inte alls.
    Han drar och han ar som han ar rent allmant, men daremot har jag heller inte anstrangt mej for att lara honom ngt annat. *flinar*
    Har inte ont av hur han ar eftersom han ar sapass liten. Daremot vet jag att dom punkter jag har 'tranat' med honom pa, har jag anvant endast positiv inlarning och det har gatt kanon (trots att min familj inte vill erkanna att man inte maste straffa en hund som gor 'fel')!

Iaf, ang nosgrimma sa ar det min personliga asikt, da jag vet att 99% av alla som jag hort om eller kannt/kanner, som anvander det pa sina hundar - endast ar lata, okonsekventa, inskrankta i ngn ram av hur man maste lara sin hund olika saker pa (aven om alla hundar e olika individer o behover olika vagvisningar), och har daligt ledarskap. Men sen finns det val alltid undantag.

Daremot ar jag av sorten som tror att man kan lara en hund i stort sett allt som ar fysisk mojligt for en hund att klara av, bara man tillampar ratt satt och inte satter for hoga krav etc.

• lia76
    Que Sera Sera:
    Håller med dej om det...
    Olika för olika hundar...
    Men sen är det juh så mycket med min vovve att hon drar mest när hon vill uträtta sina behov...
    Och sen när vi ska till bilen (för hon älskar att åka bil och jag kan inte gå så fort nu när jag är gravid så då drar hon extra mycket för att komma fram snabbare)
    Även när vi ska gå till hennes favoritskog så drar hon... men itne så mycket när vi kommit fram...

Och jag kan inte gå tillsammans med min sambo för då tycker hon det är extra roligt när vi är fler som är ute och går med henne!

Annars så går hon rätt så bra i kopplet...
    Det är juh inte så att hon drar så pass mycket så jag blir alldels slut i kroppen.
    Men tycker dte är jobbigt för henne.
    Speciellt när jag har stryp ... då drar å dra å drar hon så det slits bort hår runt halsen...
    Men sele går oxå bra att använda på henne så det brukar jag använda ibland
    Kram Lia, BF 15 september 2006
  • iii

Förstår inte varför alla ser nosgrimman som en genväg? Man KAN faktiskt träna hunden samtidigt som man har en nosgrimma. Den löser inga problem, men kan vara ett bra hjälpmedel UNDER TIDEN man tränar på att få hunden att sluta att dra. Många större raser växer väldigt fort och blir väldigt starka innan man hunnit lära den att inte dra. Är det inte bättre då att använda
    sig av hjälpmedel så att en olycka inte händer för att man inte kan hålla emot sin hund?
    Det ena behöver inte utesluta det andra!

Jag har själv en hund på 40kg som jag tog över när han var ett år. Han hade då inte lärt sig att gå i koppel, och jag hade inte en chans att hålla emot honom när han tex såg andra hundar, så jag har använt nosgrimma. Men samtidigt har jag tränat väldigt mycket med honom, och nu använder vi den väldigt sällan, enbart om vi ska till nått ställe där jag vet att det finns många andra hundar.

Jag tycker alltså att det är ok som en TILLFÄLLIG lösning. Ser man inga framsteg sen i träningen så kan det vara dags att be om hjälp av tex brukshundsklubben. Men det viktigaste är att vara konsekvent och aldrig tillåta hunden att dra. Den som är envisast vinner Det har tagit mig ett helt år innan jag fick så pass mycket ordning på min hund att jag kunde gå ut och gå utan grimman. Så även om det tar tid innan man ser resultat så
    är det bara att kämpa på!

• melonpuss

lia76
    Har hört att hundar inte vill uträtta sina behov i närheten utav dig av respekt eller om det var för att de skäms så om du går med läderkoppel (kort koppel) så är det ju inte konstigt att hon drar när hon vill uträtta sina behov hon vill komma så långt bort ifrån dig som möjligt.

• giz den allsmäktige

nosgrimman är inte ngt annat än ett träningsredskap på välldigt starka hundar.
    dom har ingen styrka i nosen och som hästar styr man dom med huvudet *L*

grimman ska alltså ge hunden en kännsla av underlag och ta bort kraften under träning av fot.

jag rekomenderar vanligt koppel och sele.
    selen bromsar hunden å kopplet ska va det den ska vänja sej med å ha sen när han lärt sej fot.

har man då en mega stark plog i kopplet så är grimman toppen tillsammans med en sele...... men självklart protesterar hunden, dels är grimman över nosen villket han inte är van med å dels så lossar han makten.

• vofflan

Oj vad många svar idag , tack ,

Jag tränar med min hund han är jätteduktig tills han ser en katt, då glömmer han allt, jag vill inte riskera att välta en barnvagn pga en katt så jag vill träna in honom på grimman tills bebisen kommer, sen så skulle han se en katt och dra i kopplet annars så får det väll gå , men det vore ju fruktansvärt om något skulle hända bebisen,

sen går om vi går utan bebis så går vi utan grimma, jag måste bara träna in det lite

• iii

Tycker du gör helt rätt vofflan
    Var bara noga med att ställa lika höga krav när du går med vagnen som när du går med hunden själv. Många låter hunden komma undan med att dra för att de är distraherade med annat, och hunden lär sig snabbt vilka de situationerna är

• lia76

Jag använder en sådan här lina på 8 meter så hon kan springa iväg för att uträtta sina behov... men hon brukar sitta i närheten av mej ändå hihi

Vanligt läderkoppel har jag på henne när vi tränar och sele, ibland stryp men inte ofta... då drar hon sönder pälsen..
    Men just på mornarna och sånt när hon ska uträtta behoven så har jag långlina.

Och jag håller med om att nosgrimman bara ska vara en tillfällig lösning... Och att man samtidigt ska lära hunden att gå fint när de har den.
    Men det har inte hjälpt på min.
    Hon går bra när hon har nosgrimman och jag berömmer henne jätte mycket... men så fort jag sätter på ett vanligt koppel så är det som bortblåst!

Min har vant sej så mycket med grimman så hon drar även med den.. inte lika mycket... men tillräckligt så att kopplet aldrig är slakt.

• iii

lia76 - Går man ofta med nosgrimman så tappar det lite sin effekt tycker jag, för de blir starkare i nacken om de drar med den, och till slut är de lika starka med den som med vanligt halsband

• Que Sera Sera

Lia, vad jag forstatt sa ar det just att 'komma fram fortare/oka farten for det gar for langsamt' som gor att hon drar?
    Manga som har stora hundar tanker faktiskt inte pa deras naturliga tempo. Dom brukare inte 'ga' utan snarare 'halvtrava' om man sager sa, varav manga hundar kan bli otaliga pga oss manniskors langsamma takt.

Om jag skulle testat att fa henne forsta att inte dra (och jag sager testat, eftersom man maste ibland testa manga olika saker innan man finner den vag som passar bast for bade forare o hund) sa hade jag valt ut ett tillfalle, dar hon verkligen vill och kommer att dra. Tex som att komma fram till bilen.

Ha bilen parkerad och sa hon kanner igen situationen etc. Hon kommer naturligtvis lockas till att dra for att 'komma fram fortare' - Det ar ju kul ju! (min hund ar likadan)
    Sa fort hon drar, sa kan du stanna alt. vanda om och ha en liksom 'startlinje' som du gar tillbaka till varje gang hon drar.
    Sag inget till hunden, ryck inte i kopplet - bara stanna eller vand. Vanta tills hon lugnat sej lite (dvs. inte har kopplet spant etc) och ta sakta ett steg framat igen, gor hon samma sak - upprepar du processen. Hela tiden i tystnad.
    Det ar meningen att hunden skall fa forsoka klura ut sjalv, vad som hjalper och vad som funkar for att fa henne att komma framat. Detta kan ta lang tid, och kan vara pafrestande for oss otaliga manniskor ibland. *ler*
    Till slut sa kommer hon forsta, och det kanske nu tar ett par steg innan hon drar. Men dra kommer hon sakerligen att gora.
    - Borja om igen! (antingen fran startlinje eller stanna, beroende pa vad du valjer - BYT INTE, utan hall dej till samma som du borjade, sa hon lar sej se kopplingen mellan handling och konsekvens)
    Till slut kommer ni sakerligen (efter mkt om o men) komma nastan hela vagen fram till bilen. Det ar viktigt att forsta att for henne blir det svarare o svarare ju narmare ni kommer. Sa aven om ni kanske bara ar ett steg ifran, VAR KONSEKVENT. Borja om/ Stanna - och var tyst. Tjatet fran oss gor det bara jobbigare o blir bara mer storningar for att hon skall fa tanka i lugn o ro.
    Nar ni val kommit fram hela vagen till bilen, gor ingen stor scen av det hela. Beloningen har ju hon redan fatt - Hon kom fram!
    Massa stoj o stim o klapp o godis etc etc stressar bara upp situationen och gor bilen till en mer lockande sak att dra fram till nasta gang. Istallet kanske du later henne hoppa in i bilen och kor ngn stans om du garna vill.

Rek. ocksa att ni INTE kor detta nar ni skall ngn stans, hehe - da kommer ni bara bli stressade o irriterade eftersom det kan ta san tid...

Pa samma vis kan du gora (om du nu marker att detta skulle funka for er, ar ju inte sakert... beror pa hur det gors o hur det kanns for dej - ar du inte saker i din traning, hur skall da hunden kunna vara det?) nar ni skall ga till favoritskogen, hon skall utratta sina behov etc.

Ibland rekomenderas det att ha olika koppel for olika situationer. For att skilja mellan traning och 'vardag'. Detta ar pa gott och ont.
    Hundar ar inte bra pa att generalisera. Dvs - blatt koppel o rott koppel betyder inte samma sak. Sa da kan man inte krava att dom skall forsta att det 'fran o med nu galler att alltid ga fint i rott koppel ocksa, fast vi endast tranat med blatt'.

(Usch vad jag svammlar!)

Att ga med sambon din kan du vanta med tills hon forstar vad du vill formedla i andra situationer, ju mer folk o stoj det ar runt omkring - ju svarare ar det for henne att koncentrera sej.

Ang. stryp sa rekomenderar jag det inte till ngn. Manga hundar drar mer i stryp eftersom dom vill komma bort fran den kanslan som det ger... Och kan stressas, och istallet dra mer.
    Sele ar till for draghundar - for att dom skall dra. Darav kan det frambringa att hunden drar 'bara for att den har sele pa sej', sa det ar ocksa ngt att tanka pa.

Vad du anvander for koppel o hur det funkar pa din hund bast vet bara du. Jag tex anvander alltid utstallningskoppel till min hund, eftersom jag tycker det e smidigt att inte behova ha 2 delar. Daremot ar det viktigt att inte rycka/dra etc i den eftersom den e sa tunn o han kan latt skadas - Du skall helst ha ett koppel som tacker 2 eller fler nackkotor, och som sitter tajt men som du kan stoppa in 2 fingrar mellan anda.

OJ! Blev jattelangt o jattesvamligt, sa slutar har - har du fragor sa skicka meddelande eller skriv i min Gbok istallet.
    Vet att jag sakerligen forklarat JATTEOTYDLIGT nu, o forstar om det finns luckor. (Blir latt sa nar jag tror att alla fattar vad jag menar bara for att JAG gor det..)

*ler*

• Que Sera Sera

Lia, sag just ditt nya meddelande... Loplinor ar ocksa inte att rekomendera. Speciellt inte nar man har en hund som drar.
    Hunden lar sej inte hur langt den kan ga fran matte/husse innan det tar stopp, eftersom det ar olika fran gang till gang...
    Sa det kan ocksa forsvara det hela for er bada...

• lia76

Que Sera Sera: ja det kan juh ha sin påverkan oxå ja...
    Får se hur det går

Ska juh snart få en bäbis oxå så jag tycker det är skönt med nosgrimman just nu så hon går bra i kopplet.
    Har inte så mycket ork till att träna nu med konstant värk i kroppen (inte av vovven då utan av bäbisen )

Men man kanske ska ta å lägga långlinan på hyllan och bara använda den när hon ska ut och "springa av sej" eftersom jag inte kan ha henne lös heller.

Har även testat ett sådant här hoppel som man trär under armarna på vovven... Men det gillar varken jag eller vovven...
    Och ingen verkan har det heller.

Och stryp fungerar om man drar upp det lite så det mer hamnar strax under hakan... då känns dte otrevligt...
    Men som vanligt så halkar det ner och sätter sej längre ner så de kan dra utan att de "stryps" hur mycket de än drar.

Men som sagt... sele går oxå bra på henne
    Plus att det inte skaver eller något på henne... som tex runt nosen eller runt halsen...
    Men starka muskler får hon på bringan och frambenen

Behövs iofs när hon ska få dra skrinda på sommaren och pulka på vintern.

Men jag måste juh säga det oxå att hon drar mycket mindre nu än vad hon har gjort... så visst har träningen hjälpt som jag har med henne...
    Men inte till 100%
    Men det är väl oftast så med blandraser... de har olika viljor som slår igenom

Svar på tråden Noskoppel