• cs68

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.

Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

• Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
  • Myrna

BVC-tanten verkade blasé och tyckte väl mest att jag skulle gilla läget och eventuellt komplettera kvällsmålet med ersättning. Så vi får väl se då...

• sara76

*Honey1982 (Maja), 24 år från Jönköping. Adopterad från Sri Lanka. 1 son (född i Januari-06).

*Jolo (Johanna). 28 år. Uppsala. Sydkorea. 1 son född mars 06.

*Helis (Helena), 29 år, Göteborg, Sydkorea, 2 döttrar, mars 03, juni 06

*Sara 30 år,göteborg/phuket , Thailand med dottern sofina, mars 06.

*michanna ( Anna) 29år, Enköping, Chile, 3 barn -99,-04,-05

*lollolo (Louise) 25 år, Mölndal,Guatemala, 1 son född Aug-05

*jennsan ( Jenny) 26år, Stockholm, Indien, 1 son född Mars 05, och väntar 2:a barnet.

*maria1978 (Maria) 28år, Västerås, Chile, 1 son född juni-00 och väntar 2:a barnet.

*sara76 30 år, Stockholm, Indien, 1 son nov-04, 1 dotter aug-06

• F I N E

CHICACHULA: Hej! Välkommen!
    jag är oxå från Chile, var i Chile är du ifrån??

• F I N E

Idag hände något underligt som inte brukar hända...
    Jag var ute med en kompis och vi stannade vid ett stånd på plattan. ¨Jag frågar min kompis något och hon svarar...inget konstigt, så tittar jag vidare på grejer.
    Då kommer tydligen tanten fram till min kompis och frågar henne "Kan hon svenska?"
    "Ja men det är vell klart hon kan!" svarar min kompis, och då först går tanten fram och pratar med mig.
    Jag hörde inget av detta samtal, men varför frågade inte kärringen mig direkt, då skulle hon vell ha märkt om jag kunde svenska eller inte!!
    Blev faktiskt lite upprörd...annars brukar inte sånt hända mig...

• Myrna

F I N E: Fniss, nej i Stockholm är det ju sällan sådant händer! Men, tja, folk menar ju inget illa utan är säkert ofta osäkra och rädda att fråga en direkt men tröttsamt blir det.

Tröttsamt är också att när man är ute och reser och folk ibland vägrar att acceptera att man är från Sverige, utan fortsätter pressa och fråga varifrån ens "original family" kommer från.Eller när folk försöker med de enda kinesiska eller japanska fraser de kan. De menar väl inte heller något illa men som sagt, tröttsamt blir det. Folk tror oftast att jag är japansk turist (att jag är förtjust i att fotografera bidrar säkert)med fickorna fulla av yen. Det sägs att japaner aldrig prutar och ibland undrar jag om det är en av anledningarna till att det ofta går dåligt för mig att pruta?

• Destined star

*Honey1982 (Maja), 24 år från Jönköping. Adopterad från Sri Lanka. 1 son (född i Januari-06).

*jennsan ( Jenny) 26år, Stockholm, Indien, 1 son född Mars 05, och väntar 2:a barnet.

*maria1978 (Maria) 28år, Västerås, Chile, 1 son född juni-00 och väntar 2:a barnet.

*Destined Star (Naina),Säffle,Indien, 3 barn -98,-02,-05

• Destined star

fick ett indiskt annat namn av min mamma vilket betyder vackra ögon (tror ja) Men i vardags så är det inte många som säjer Naina förutom min familj förståss.. Hoppas allt e bra med alla nu när sommaren börja lida mot höst... fasar för alla kläder som ska på barnen den minsta tycker det e pest redan vid tröjorna/bodyn...törs inte tänka på vinter kläder

• Coco33

*Coco33 (Cornelia) 34år, Göteborg, Sydkorea, 2 döttrar -95, -01 och 1 son-06
    Älskar mina tre underbara barn
  • Ailynda

Haj haj!

Jag har då inga barn än, men det är himla kul å kika på "halva barn", eller blandbarn!

Jag och min sambo har börjat fundera på detta me att skaffa oss kotte, ja om et nu vill sej väl, det vet man ju allri.. men det är ju så kul å se hur kotten "skulle kunna se ut".
    Kan nog bli en festlig blandning. Jag är rätt, hahaha.. liten och han är RÄTT (....) lång. HEHE!

Jag kikar lite här, det torde väl va ok ändå, fast jag än så länge är barnalös?!

Juste frågorna..

1. Är adopterad fr Sverige, eller vad säger jag! född i Peri, PERU (menar jag) 1981, kom till SWE när jag var 11 mån tror ja, då hade mamma å pappa vart i peru med mig i 2 månader
    2. Det blivande (?) barnets pappa är ur svensk (haha)
    3 + 4. NadaÄnSåLänge

• Lussan

Hej hej!

Tänkte va med eran tråd om det är okej....

Jag är adopterad från Korea och fick en tös i augusti 05 med min "svenska" sambo.

*Coco33 (Cornelia) 34år, Göteborg, Sydkorea, 2 döttrar -95, -01 och 1 son-06

*Lussan (Sussi) 29 år, Göteborg, Sydkorea, 1 dotter 05

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn