• cs68

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.

Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

• Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
  • maria1978

Myrna: Tack, å det gick bra hos bm!!

Ja, varför heter det blandbarn?? Låter igentligen inge vidare... hmmm

Zeb vägde 3525 och va 50 lång när han kom på bf. Vet inte vad som tittar ut i oktober?? Något i den stl kanske...

Jag själv är kort 1.54 Å zeb är inte speciellt lång han heller...Följer sin kurva. Iof så har han en pappa som är 1.85 så vi får se vad det blir av honom!!

• Myrna

Maria: Var det ett rutinbesök eller något kul typ UL hos BM?

Minns inte om du skrivit BF-datum eller om du vet om det blir en tös eller en gosse?

• Myrna

Jolo: Ja, 1.72 är väl över medellängd för koreanskor! Måste vara skönt att slippa lägga upp byxor. Sjäv mäter jag knappt 1.57 i strumplästen och har taxben...

• jolo

Ja, jag undrar hur jag blev så lång?! Har en kompis som är från Korea (inte adopterad) hon säger att hon inte har en enda vän där borta som är så lång som jag. Skumt...

• Myrna

Ja, du hade kanske stuckit ut (eller snarare upp) mer där än här...

...eller så kanske du har något mer påbrå? Är lite avundsjuk, det hade varit praktiskt att vara några cm längre...

• jolo

Ja, jag mötte en del Koreaner när jag pluggade i London o det var många som sa att de trodde jag hade nåt mer än koreanska gener. Men de sa oxå att mycket var säkert min stil, alltså att jag är uppvuxen här i Sverige. Jag såg ju oxå stor skillnad på mig o dem. Svårt att förklara hur....det är bara stor skillnad tycker jag....

• Myrna

På bilderna från återresan, som min syrra gjorde, ser man faktiskt vem som är fransk, amerikan, norsk o.s.v. Alla är ju ursprungligen koreaner men det sociala arvet i form av kläder, stil och hållning säger så mycket mer!

• Honey1982
    jolo skrev 2006-08-30 09:51:12 följande:
    Jag fick en lång kille tror jag, alla tror iaf att han är äldre än han är men det är nog för att han är lång o har massor med hår. Han var 54cm lång när han föddes, vägde 3750g. På sin 4 månaders koll var han 70cm o vägde 7550g, så lång o smal är han. Jag är oxå lång för att vara asiat, 1,72cm o min man är 1,84cm så det är nog inte så konstigt att han blev lång.
    Min syster är också ganska lång (hon är ju också ifrån Sydkorea). Har även en nära kompis som är därifrån och som också är det. Både tros ha amerikanska pappor.

Min pojke var 53 cm lång och vägde nära 4 kg när han föddes. Jag är kort (153 cm) och Adams pappa är 188 cm. Han ligger lite över kurvan vad gäller längd.
  • Myrna

Honey: Ser man på något annat sätt att din syrra har amerikanskt påbrå? Typ ljusare hår eller så? Spännande att se hur hennes eventuella barn kommer att se ut! Blåögda kanske? Ursäkta att jag låter som en rasbiolog från 40-talet men jag tycker att det är så spännande detta med "blandbarn"...

Vet en tjej adopterad från Asien som helt klart har amerikanskt påbrå, afroamedrikanskt påbrå!

• maria1978

Myrna: Vanligt rutinbesök med mätning och hjärtljud. BF 29/10 Vi vet inte vad som gömmer sig i magen. Va lite inne på att ta reda på det ett tag, men sen kom vi överäns om att det är mer tjusning att inte veta. Å få se när bebisen kommer upp på magen!!

TYcker det skall bli spännande att se vad som blir av våra Kids sen. Om dom blir långa eller korta eller vem dom har flest anlag ifrån?

HA det bäst alla!!

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn