• cs68

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Tänkte höra om det är några som är intresserade att hänga på en ny tråd - gäller oss adoptivbarn som själva har fått barn nu.

Själv är jag adopterad från Korea och min man är svensk. Har precis fått en liten som är 3 månader nu och självklart är världens ljuvligaste! Mixen blev fantastisk! Mina föräldrar blev nog lite ställda när jag sa att vi skulle ha barn och min mor har nog inte vant sig riktigt än vid bebisen men jag hoppas att det kommer. Min far däremot är ganska glad i bebisen. När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!). Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket och pratar på bredaste dialekt...Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

• Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn
  • jolo

Honey1982- Nu blev jag jättenyfiken, varför tror de att de har amerikanskt påbrå?
    Det är så skoj att denna tråden finns!

Såg att jag skrev att jag var 1.72cm *hihi* det var inte så långt

• Myrna

Maria: Så spännande! Vi försökte ta reda på vårt barns kön men han låg och skylde sig vid båda de sena ultraljuden. När jag fick upp honom på bröstet efter förlossningen glömde de tala om det så jag frågade. Det var inte så att det spelade någon roll vilken sort det var men jag var ju nyfiken och hade svårt att bestämma namn.

Just nu känns det som om jag aldrig vill ha en bebis igen.(Eller åtminstone inte på väldigt länge!) Huvudsakligen på grund av att jag är så trött! Har försökt följa rådet att komplettera kvällsmålet med ersättning men gossen vill inte ta flaskan utan gråter och då känner jag mig så taskig där jag sitter med brösten fulla. Jag ger således upp flaskan och tar fram bröstet och fortsätter att bli väckt varannan timme hela natten... *gäsp*.I övrigt är gossen go´och glad och allmänt lätt att ha att göra med kan tilläggas.

Jolo: Ja det skrev du visst! Jag reagerade inte eftersom jag är en sådan zombie...

• Myrna

Jolo: Vilken lång "konstpaus" du gjorde....

• F I N E

Jag har alltid undrat om min tjej kommer bli normal lång, hoppas det för jag har alltid problem att hitta kläder som passar mig:)

• jolo

Myrna- Ja, varför blev det så...*skumt*
    Äter han mycket på natten? Kan du inte ge gröt på kvällen om han inte tar flaska?

• Coco33

Läst inläggen om bebisarnas storlek vid födseln. Så här var det för mig:

Jag är jätte kort bara 150 och min man är 180. Då jag väntade vårt första barn sa alla till mig att jag skulle få ett litet barn tom BM.
    Tyckte själv jag kände väldigt mycket bebis och magen var rejält stor. eftersom jag är så kort fick jag göra bäckenmätning och de uppskattade bebisen till 3kg utifrån olika beräkningar. Då skulle jag precis klara av att få ut bebisen genom vanlig förlossning.
       Sedan när det väl var dags och jag hade värkar och skulle föda så efter 17timmar insåg dom att bebisen inte kom ut, så då blev det akut snitt. Hon kom ut och vägde 3995g och var 52cm. Då sa de att hon hade inte kunnat komma ut och erbjöd mig krissamtal med kurator mm. Men jag kände inte att det behövdes, var ju så glad att hon kom ut till sist och allt gick bra. Så inte fattade bebisen i magen att hon inte skulle bli så stor eftersom mamma är så liten. Glad

Med de andra två har jag fått planerade snitt, men nummer två kom 3v före bf och blev et akutsnitt. Vår lille trea ville ut 5v före bf och blev också ett akutsnitt. De vägde under 3kg båda två och hade kanske kunnat komma ut genom en normal förlossning.

Älskar mina tre underbara barn
  • Honey1982
    Myrna skrev 2006-08-30 16:18:27 följande:
    Honey: Ser man på något annat sätt att din syrra har amerikanskt påbrå? Typ ljusare hår eller så?
    Det står i papprena tror jag. Sen så har både lillasyster och kompisen verkligen blanddrag, svårt att förklara. Tror att det finns ett kort på min syster i mitt bildgalleri annars lägger jag upp en så får ni se
  • sofina och sara

hej
    appropå storlekar så är jag nog ganska lång för att vara thai, 1.70, min syster är bara 1.52, vi är inte från samma bio familj.

undrar hur sofina kommer att bli, hon var ju ganska"normal" när hon föddes 3100g och 47 cm, men nu är hon sex månader snart och väger knappt 6 kg 0ch är väl ca 56 cm, alltså lite liten, i alla fall om man jämför med dom bebisar jag känner i sverige, men ganska stor mot bebisarna i thailand,så vi får se??
    mina bio föräldrar e jätte små, men mmina biosyskon var ganska långa, inte som mig, men lite längre än genomsnittet i thailand.
    sofinas pappa däremot är inte så lång, typ 1.70 och hans två svenska söner är väldigt små, 15, 16 år och är som elva tolv åringar i längd.(fast hans ex var i och för sig ca 1.52)svensk)..

ja det kan verkligen bli hur som helst! fast kul!

• Myrna

Apropå längd har jag hört att den allsidiga svenska kosten kan bidra till åtminstone ett par extra cm. I mitt fall tycks mjölk m.m. mestadels ha lett till en kraftig benstomme. Och ett väldigt stort huvud...

Har försökt shoppa i Kuala Lumpur en gång och alla malajer (heter det så) var pyttetunna och storlek M räckte inte till mig som annars är en XS-S och inte överviktig.

• sofina och sara

såg att jag skrev 56 cm ovan, men 66 måste hon väl vara..

jag har lite problem att hitta kläder i thailand också, speciellt i småbutikerna, på dom stora varuhusen funkar väl, men vem vill handla sina kläder på typ coop forum?!
    tur att jag har ganska små fötter i alla fall.
    bh finns knappt, det är typ minus a-kupa som gäller här,

har också hört att det är den svenska kosten som påverkar, men det gäller väl inte längden då eller?
    måste vara hullet ,hm runt baken mm

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn