• Kantarellen

Tygbindor del 3

Här kommer en ny tråd där vi kan diskutera tygbindor. Förhoppningsvis kommer fler inspireras till att börja använda tygbindor, vilka har flera fördelar gentemot andra mensskydd.

Tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m7821642-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m9881894-1.html

Den stora fördelen med tygbindor är att dom andas och låter luften cirkulera vilket ger en behagligare känsla och en hälsosammare miljö i underlivet. Utöver det så är tygbindor miljövänliga vilket är ett stort plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-03 15:22:33:
    Några länkar till tygbindor.
    Ecosoft - home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    ImseVimse - www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    Babyheavens bindor - www.babyheaven.se/Webbutik/bindor.htm
    Mother of Eden - www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    Ellas House minx pads - www.ehnappies.co.uk/images/padpics/pads.jpg
    Popolini - www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.ekopirpana.com/products.php
    www.wazoodle.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 21:45:06:
    www.deervillage.se - både ImseVimse och Ecosoft

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 15:12:59:
    www.barnshop.se/index.php - Mommy´s Touch (snygga!)

• Svar på tråden Tygbindor del 3
  • Rigmor Mortis

Jag har inte läst något i tidigare trådar, men... varför inte menskopp om man vill vara miljövänlig och få ett sundare underliv?
    (förlåt om jag gjorde nåt oförlåtligt nu, kanske är att svära i kyrkan att nämna menskoppar här )

• Tygtiiger

Har testat menskopp men får den inte riktigt att funka (ska prova igen men svårt om man inte får vara på toa ifred för 1½-åringen ). Tycker att menskopp + flanellbindor är det optimala mensskyddet faktiskt!

• Kantarellen

Jag använder menskopp också, men tygbindor är behagligare att använda enligt mig. Har känsliga slemhinnor och tycker att det är för mycket mekaniskt slitage med koppen, men den har sina klara fördelar den med! Favoriten är dock tygbindor just för att dom är SÅ snälla mot kroppen!

Och naturligtvis får man nämna menskoppen här, bara det inte blir en menskoppstråd

• Rigmor Mortis

Jag har inte provat något av det, men menskopp har jag i alla fall läst en massa om, detta är första gången jag ser en tråd om tygbindor. Får hänga på här och läsa det som skrivs helt enkelt

• Jempa L

Lägger till...

Jag använder Menskopp och tycker att den funkar bra, speciellt att bada med! Men jag vill ändå ha trosskydd när jag har koppen, och tänkte därför ge mig på att sy i flanell.

• adrenalin

Jag blöder ganska mycket första dagen och bindorna jag har är inte bra då. De funkar men blir så tjocka att det ser ut att man har blöja resten av dagarna går det utmärkt.

Men finns det tygbindor för dagarna man blöder lite mer också? Som man kanske kan ha på natten med?

Borde finnas lite länkar i trådstarten Jag vill inte sy själv!

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Kantarellen

Sådär ja, nu finns det länkar i TS.

Adrenalin:
    Tygbindor klarar rätt mycket blod, men allt är ju naturligtvis relativt. Själv upplever jag att jag blöder riktigt mycket i början och det klara tygbindorna alldeles utmärkt. Är imponerad av bindorna som jag köpt att dom inte läcker, vilket vanliga kunde göra. Bindorna som är hemmasydda har inget spärrsikt och den kan gå igenom någon droppe, men det har bara varit så att trosorna fått någon droppe. Vad jag försöker säga är att tygbindor klara mycket blod. Nattbindor finns att köpa det med.

• Tygtiiger

adrenalin: eilas bindor (ecosoft heter de, finns på www.eilas.se) tycker jag klarar mycket. Jag blöder också mycket eftersom jag har kopparspiral, och de två "värsta" dagarna använder jag eilas nattbindor, de är stora som XX men de funkar. Sist vågade jag använda de små bindorna också men byta oftare, och det gick bra. Jag har använt engångs om jag ska jobba, mest för att jag inte alltid har möjlighet att gå ifrån och byta oftare än var 3:e-4:e timme.

• adrenalin

Kantarellen
    De jag har har inget skikt som stoppar blodet utan det rinner bara rätt igenom. Så skulle man inte byta inlägg i själva bindan så är det stor risk att det blöder igenom :/ Men byter man i tid så är det inga problem. Men jag törs inte ha dom när jag blöder som mest!

tygtiger:
    Gör de så rumpan ser ut att sakna skinkskåra? Det är det problemet jag har med bindorna jag har nu när jag blöder som mest. Rumpan ser ut som ett päron som är helt runt på undersidan

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
Svar på tråden Tygbindor del 3