• Kantarellen

Tygbindor del 3

Här kommer en ny tråd där vi kan diskutera tygbindor. Förhoppningsvis kommer fler inspireras till att börja använda tygbindor, vilka har flera fördelar gentemot andra mensskydd.

Tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m7821642-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m9881894-1.html

Den stora fördelen med tygbindor är att dom andas och låter luften cirkulera vilket ger en behagligare känsla och en hälsosammare miljö i underlivet. Utöver det så är tygbindor miljövänliga vilket är ett stort plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-03 15:22:33:
    Några länkar till tygbindor.
    Ecosoft - home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    ImseVimse - www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    Babyheavens bindor - www.babyheaven.se/Webbutik/bindor.htm
    Mother of Eden - www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    Ellas House minx pads - www.ehnappies.co.uk/images/padpics/pads.jpg
    Popolini - www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.ekopirpana.com/products.php
    www.wazoodle.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 21:45:06:
    www.deervillage.se - både ImseVimse och Ecosoft

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 15:12:59:
    www.barnshop.se/index.php - Mommy´s Touch (snygga!)

• Svar på tråden Tygbindor del 3
  • Mammatilltretroll

Hoppar in här och hör om någon vet... :

Finns det tygbindor som är så tjocka/bra uppsugning att de fungerar efter förlossningen när man har det trevliga avslaget..?
    Jag tål verkligen inte engångsbindor, får klåda och det blir så varmt och allmänt olustig känsla...

*~Mejas Mamma~*
  • adrenalin

Clara
    Avslaget jag hade i början hade inte funkat med bindorna jag har nu, inte ens med två inlägg.

Däremot när det lugnat sig skulle det funka utan problem. Men jag håller på att kolla marknaden nu och se vad som finns. Finns säkert nåt som skulle funka

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • yrväder

ett alternativ kanske kan vara att använda några av de tygbindor utan spärrskikt och så en med spärrskikt under den. alltså dubbla....

• Tygtiiger

Adrenalin: nattbindan ger päronrumpa om man bara har trosor på sig (om de inte är VÄLDIGT tajta), men i jeans ser man ut som vanligt. De är faktiskt bara aningen tjockare än always supertunna.

Clara: vet inte. tror att nattbindorna jag använder skulle kunna ha funkat, men då skulle jag nog fått byta varje-varannan timme dagtid första veckan. När jag blöder mycket så varvar jag engångs och tygbindor, så behöver jag inte byta lika ofta men hinner lufta underlivet lite mellan plastinpackningarna. Jag hade kunnat tänka mig att prova en frottebinda (typ popolinos som är utan spärrskikt) ovanpå en nattbinda, det borde funka i 4 timmar men bli tjockt! Å andra sidan kanske man välkomnar en rejäl tyghög som polstring de första dagarna jag tyckte det var ok trots klipp men jag har hört uttryck som "att sitta är att dö en smula".

• anlee

intressant..har absolut ingen koll på tygbindor. Hur fungerar det? Var köper man dem? Är det inte lite äckligt(ursäkt men har som sagt ingen koll!) Tål inte heller engångsbindor så bra så vore bra att provatyg. mvh anlee

• yrväder

anlee
    jag har precis köpt ecosoft tygbindor.

provade med hemmasydda förra mensen och det var helt underbart! till denna köpte jag ecosoft eftersom dom har ett spärrskikt. så dom har jag använt på skolan och stan och det har funkat bra! önskar att jag upptäckt tygbindor tidigare.

jag brukar tvätta av dom lite lätt i tvättstället med galltvål när jag använt dom. mest för att jag provade lägga dom i en burk med vatten förra gången och det luktade urk när jag skulle ta upp dom....=(

• adrenalin

Lägg in länken till tex deervillage på tsen kanske? 

anlee: första gången jag använde bindorna så blev det inte ens fläckar, eftersom jag la dom i blöt innan tvätt. Sen glömde jag av det och då blev det fläckar Men äckligt är det inte, det är ändå ingen som är å kollar på dina trosskydd förutom du själv då . såvitt vad jag antar iaf!

tygtiger
    I andra byxor då? för jag avskyr jeans. Annars kanske man får nöja sig med att ha kjol dagen man blöder extra mycket. Det är ju ingen större uppoffring

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • anlee

Tack för info! Var inne på ecosoft och tittade och det verkar faktiskt bra!
    letw83:
    Jag har åxå galltvål-helt suverän tvål som tar bort allt.Det var ju bra tips.
    adrenalin:
    nej jag hoppas verkligen inte att nån tittar på mina trosskydd-hihi
    Blev förvånad över den här tråden.Har ingen jag känner som använder tygbindor. Den enda jag hört var en antroposof som bara har utedass osv(släkt till släkten så jag vet att det är så)Men visst ska man både vara mån om naturen och sig själv så det är ju vettigt.Ska köpa prova. Nån som använder tampongsvampen?

• Kantarellen

Clara
    Läste på ett annat forum att Babyheaven hade planer på att ta fram en binda som skulle klara avslaget/fungera som nattbinda. Det ligger ingen sådan ute på deras sida men det kanske kan löna sig att ringa till dom och höra om dom kan ha något. Annars kanske Ecosoft natt skulle vara ett alternativ. (Eller att sy själv)

Adrenalin
    Finns massor av ställen att köpa tygbindor på nätet, därför la jag inte in fler än en per märke. Dock har deervillage sin poäng med att man kan köpa två olika märken där, kände dock att jag fick dra gränsen någonstans.

anlee
    Kul att du hittat tråden!
    Känner inte heller någon som använder tygbindor, å andra sidan är det inget som jag pratar om annat än på FL. Berättade det en gång för min mamma och hon tittade på mig väldigt konstigt och sen sa hon att det gjorde dom förr i tiden med? Tror dock att om man börjar använda tygbindor så är man ?fast?.
    Jag har köpt mig en ?tampongsvamp? men inte prövat den, är inte helt övertygad om dess suveränitet eftersom den skall ta ut och sköljas så pass ofta. Men tycker det är kul att pröva så det skall jag göra någon mens.

• mira

jag har faktiskt inte testat tygbindor än. just nu är jag ju gravid sen jag hittade den här tråden med så det får bli sen. men vilken konstig kommentar - måste ju vara stor skillnad på de tygbindor man hade förr och de som görs nu.

Svar på tråden Tygbindor del 3