• Kantarellen

Tygbindor del 3

Här kommer en ny tråd där vi kan diskutera tygbindor. Förhoppningsvis kommer fler inspireras till att börja använda tygbindor, vilka har flera fördelar gentemot andra mensskydd.

Tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m7821642-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m9881894-1.html

Den stora fördelen med tygbindor är att dom andas och låter luften cirkulera vilket ger en behagligare känsla och en hälsosammare miljö i underlivet. Utöver det så är tygbindor miljövänliga vilket är ett stort plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-03 15:22:33:
    Några länkar till tygbindor.
    Ecosoft - home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    ImseVimse - www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    Babyheavens bindor - www.babyheaven.se/Webbutik/bindor.htm
    Mother of Eden - www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    Ellas House minx pads - www.ehnappies.co.uk/images/padpics/pads.jpg
    Popolini - www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.ekopirpana.com/products.php
    www.wazoodle.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 21:45:06:
    www.deervillage.se - både ImseVimse och Ecosoft

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 15:12:59:
    www.barnshop.se/index.php - Mommy´s Touch (snygga!)

• Svar på tråden Tygbindor del 3
  • snysop

Men om man sover med "sidenpyjamas" så glider man lättare omkring i sängen. Undrar om det fungerar samma när man har en sån i trosan? Nån som kan köpa och testa?!

• Kantarellen

Är ledsen bananapeach1995, var inte meningen att väcka ditt ha begär. Förlåt!

Visst är dom fina, MEN dom är 8,5 cm breda, och det är enligt men erfarenhet i bredast laget. Sen blir det rätt dyrt, 3 st skulle kosta 199+39+20 vilket är i saftigaste laget tycker jag. Kanske släckt lite ha begär nu?

Å andra sidan är dom ju FINA, och eftersom dom är så breda och har ett PUL-lager så klarar dom nog av en hel del blod.

Skulle vara kul om någon som provat berättade om hur dom fungerar?

Syster Dyster
    Tack. Får se till att beställa från babyheaven någon dag.

• Tygtiiger

Tack för puffen... attans vilka fina bindor från mommys touch - men jag tror nog också att de är lite dyra och glider lite för mycket. Men fiiiina ju...

• yrväder

jag är lite lur på om jag ska ta och beställa lite pul och fuskmocka från babyheaven och sy egna. jag gillar mina ecosoft men ibland känns det som att dom inte drar in så bra. det blir som kladdigt på översta lagret. sen så är dom lite väl breda.

för visst var det bättre med fuskmocka överst?

• yrväder

frågan är om man skulle ha kört med microfleece överst istället?
    dom där fina i siden har microfleece överst men babyheaven har det som absorsionskärna.....

jag vill ju att det ska rinna igenom första lagret för att sen sugas upp av kärnan.....

• bananapeach1995

Har blött massor i veckan, men mina IMSEVIMSE i flanell har sugit upp bra. Å så har jag ju min älskade moon cup. Visst, den läcker konstant, har fortfarande inte fått in snitsen, men hälften eller mer stannar i den o då är jag nöjd. Och jag slipper klibindorna och de uttorkande tampongerna. Till er som inte "vågat" testa än, GÖR DET, de här "alternativa" mensskydden är kanon! Och till er som redan är inkörda; trevlig helg på er systrar! Kul att få tips o råd av er! Ingen i min omgivning har tygisar eller moon cup. Är så glad att jag har er! Kramis!

• Kantarellen

letw83

fuskmocka, microfleece eller flanell är nog bara en smak/(känsel)fråga. Du får prova vad du tycker bäst om helt enkelt. Tror du har blandat ihop begreppen lite, microfleece används som ytskikt på vissa bindor, microfiber däremot används som sugande kärna i babyheavens bindor.

• Kantarellen

Hej tjejer, dags för lite liv i denna tråd tycker jag! (och jag skall försöka att inte döda tråden)

Är det någon som har prövat Mommy´s Touch läckra bindor? *Lite nyfiken* Själv har jag beställt bindor från babyheaven, en flanell och en i fuskmocka. Skall bli kul att pröva dom nästa gång!

• yrväder

jaha, för några veckor sen fick jag ändan ur vagnen och beställde pul samt fuskmocka från babyheaven. idag fick jag ändan ur och sydde en binda. snodde mönster från min ecosoft som faktiskt blivit lite mindre sen jag tvättade dom.

tre lager flanell som kärna. fuskmockan överst. kanonsköna. fuskmockan släpper igenom ner till kärnan och det blir ingen kladdig känsla ovanpå.

nu blir det till att sy fler. blir rätt bra pris oxå. betalade 180 för fuskmockan + pulet och frakten. 49 för flanellen. räknar med att få ut 6 dagbindor och 4 natt ungefär....
    ska beställa mer sen men är fundersam på om man skulle beställa en stor laddning från finland när man lika ska ha. så har man till tygblöjor i framtiden.....
    där kostar ju pulet bara hälften....

• Kantarellen

Här är en till som har fått ?ändan ur vagnen?. Jag har förvisso lagt planerna på att sy på hyllan då jag tycker att jag egentligen har tillräckligt många. Nu är jag dock lycklig ägare till en binda från Mommy´s Touch, samt två från Babyhaven, en fuskmocka och en flanell. Skall bli så spännande att pröva dom (hm, sällan man känner så inför en binda). Naturligtvis kommer jag med en recension av mina nya bindor!

• Kantarellen

Ett litet tipps?

Det verkar som om många upplever ett problem när det gäller hanteringen av tygbindorna när man inte är hemma. Har suttigt och bjudigt hem smyckespåsar på tradera till julklapparna, insåg att dom är i perfekt storlek för att lägga sina tygbindor i när man inte är hemma! Och vem kan ana vad som finns däri? Återstår bara att se hur dom klarar tvätten, men 40 tror jag nog bom klarar.

• yrväder

smyckespåsar? tänkte direkt på såna plast med ziplås....men sen läste jag tvätta och insåg att såna kan det inte vara

• Kantarellen

Hehe, nä, det är inga plastpåsar jag tänker på. Har lagt in bilder i mitt galleri om du är nyfiken.

• bananapeach1995

Fina påsar, Kantarellen! Jag gick på H&M o köpte en supersöt liten necessär som jag har mina i. Tror den kostade 10 kronor på rea, hade kostat 20. Den rymmer tre hopvikta bindor, och jag har tänkt skaffa fler så jag kan ha rena i en o smutsiga i en. Å då får det såklart bli olika färger så man lätt kan skilja dem åt! Men dina påsar var supersöta! Bra tips!

• Kantarellen

Hej tjejer! Tog mig friheten att skapa en fortsättningstråd. Tror att det kan fylla en funktion även om det inte alltid är så mycket liv i den. Har bland annat hittat en hänvisning på ett annat forum till denna tråden, så fick vi igång lite diskussion där med, med resultat att i alla fall en tjej ville pröva!

Sen så har jag ju inte hunnit skriva om Mommy´s Touch snyggbinda, så det får väll komma i nästa tråd. Kan dock avslöja att jag gillar dom starkt och funderar på att köpa fler.

Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m14972594.html

Svar på tråden Tygbindor del 3