• Kantarellen

Tygbindor del 3

Här kommer en ny tråd där vi kan diskutera tygbindor. Förhoppningsvis kommer fler inspireras till att börja använda tygbindor, vilka har flera fördelar gentemot andra mensskydd.

Tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m7821642-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m9881894-1.html

Den stora fördelen med tygbindor är att dom andas och låter luften cirkulera vilket ger en behagligare känsla och en hälsosammare miljö i underlivet. Utöver det så är tygbindor miljövänliga vilket är ett stort plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-03 15:22:33:
    Några länkar till tygbindor.
    Ecosoft - home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    ImseVimse - www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    Babyheavens bindor - www.babyheaven.se/Webbutik/bindor.htm
    Mother of Eden - www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    Ellas House minx pads - www.ehnappies.co.uk/images/padpics/pads.jpg
    Popolini - www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.ekopirpana.com/products.php
    www.wazoodle.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 21:45:06:
    www.deervillage.se - både ImseVimse och Ecosoft

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 15:12:59:
    www.barnshop.se/index.php - Mommy´s Touch (snygga!)

• Svar på tråden Tygbindor del 3
  • Kantarellen

Pst, såg när jag kollade länken till deervilage att dom har rea på Ecosoft, tyvärr har dom inte min nya favorit cykelbindan.

Ett litet tipps bara till er som funderar på Ecosoft.

• Kantarellen

mira
    Hehe, ja, min mamma var inte så övertygad ens när jag visade henne en Ecosoft, men jag älskar mina tygbindor så hon får komma med konstiga kommentarer om hon vill det. Håller med om att det förmodligen är en enorm skillnad på dåtidens bindor och dom som säljs idag.

• adrenalin

aha, det är samma märken, i see :) ecosoft verkar bäst av dom ja tittat på. och näst billigast?

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Kantarellen

Clara
    Tittade in på www.babyheaven.se och nu låg det en binda där som var tänkt att ha som natt och post partum binda. Har läst väldigt mycket positivt om babyheavens bindor på ett annat forum så det kanske kan vara värt att prova.

• bananapeach1995

Min mamma grämde sig att de kastade mormors och hennes gamla bindor, sa att de var så mjuka, mjuka och att jag kunde ju fått "ärva" dem nu när jag går "back to nature" och använder tygisar. Men jag har mina köpta o har sytt egna av gamla flanellakan. De hemsydda kan jag inte ha på jobbet för jag blöder som en stucken gris men de funkar bra hemma.

• anlee

oj skulle nog inte vilja ärva mammas ochmormors gamla tygbindor!! Om man tänker på hur engångsbindorna utvecklats bara på några år så har ju säkerligen tygbindorna åxå det,även om det inte är så många som använder dem. Kommer ihåg när jag fick min första mens i början på 80-talet. Då var de ju tjocka och vissa hade nåt konstigt snöre som man kunde fästa runt på nåt sätt. Tjocka var de hursomhelst och kanade runt i trosorna och så blödde man igenom jämt. Iskolan kunde man se vem som hade mens för det syntes i rumpan! Sen kom"jeansbindan" som inte syntes-WOW det var ett genombrott. Sen har det ju utvecklats hela tiden.Men nu ska jag snart prova tyg så får vi se vad jag tycker

• Kantarellen

anlee
    När jag läser vad du skrivigt om engångsbindor så tycker jag det är lite fascinerande att engångsbindorna slog igenom, mina hemmasydda i frotté fungerar bättre än vad du beskriver.

• anlee

Men kan inte det bero på bekvämlighet,att engångsbindorna slog igenom? Bara att använda och sen slänga. Många äldre har ju berättat om hur jobbigt de hade det på sin tid med tygbindor. Men de hade ju inte rinnande vatten eller tvättmaskin. Jag har ju aldrig hört nåt positivt om tygbindor från dem iallafall.Och nu har jag som sagt bara hört EN som använder det. Därför blevjag positivt överraskad av den här tråden-att det är så pass många yngre som använder dem och att de är så bra. Och de som man knäpper under troskanten verkar ju super-ska verkligen testa!

• bananapeach1995

Undrar... Vad 17 betyder WAHM som man läser ibland när det handlar om tygblöjor- bindor?

Svar på tråden Tygbindor del 3