• LillaG

Är rött en tjejfärg?

Vad tycker ni? Hade klarröda hängsleshorts på sonen idag, och fick från tre skilda håll höra att "flickan var så söt". Han är 8 v, så han har ju inte några maskulina drag direkt .

Och följdfrågan är naturligtvis då om jag kan ha PoPs bruna fleecemössa på honom? Eller är den bruna en tjejfärg?? Inte för att jag bryr mig så mycket, men ibland tycker jag det är roligt att ha en killfärg, för att alla ska tycka att han är en söt kille.

• Svar på tråden Är rött en tjejfärg?
  • evita

oliver (nu 3 år) har och har alltid haft mycket röda kläder... helt enkelt för att han passar så bra i det...
    (hade även en vagn i svart&rött, modigt va... )

• Eliama

Ha, ha - nej, inte är rött en "tjejfärg" inte! När vår tjej har haft klarröda kläder på sig tror folk ofta att hon är en kille. Många har också kommenterat att det minsann var lättare förr, när flickor hade rosa och pojkar ljusblått, då behövde man i alla fall inte ta fel! Och varför kan man inte fråga föräldrarna i fråga då, istället för att bara anta saker?! Tycker man om en viss färg är det väl självklart att man ska kunna använda den oavsett kön!

• Hjartat2006

Julia har både blåa snickisar och ett par bruna mjukisbyxor, även om hon klär bäst i rött. Inget konstigt att ha rött på pojke då om en flicka kan ha "pojkfärger".
    Kan tilläggas att min egen bror (som numera är 33 år gammal) älskade rött när han var liten och hade en del röda kläder. Ingen trodde han var flicka för det.

• Springsteen

RÖtt är väl en av få unisexfärger??? Fast samtidigt så tycker jag att rosa och blått kan vara väldigt fint o kombinera... Är de en tjej eller kille då???

• Zaria

Nej för fasen, klart killen kan ha rött...det är ju jättefint.Har ofta rött på min son.

• Milda

Absolut inte. Har en del rött till min kille och han passar jättebra i det.

• 20052010

kill- och tjejfärger tycker alla olika om. jag tycker personligen att blått och grönt KAN gå på en tjej (även om det inte är optimalt), men rosa och rött funkar INTE på en kille. i övrigt tycker jag färger är neutrala.

varför? erfarenheter från vad äldre tycker. får väl se om jag håller fast vid detta när jag får barn.

• la Demoiselle Snorque

Klart man kan ha rött åt en pojke
    Jag har fått komentarer om att vi har en söt pojke när hon haft brunt på sig, när man sen säger att det är en flicka blir dom tyst och röd i fejjan

• MaMmA ZaNdRa

Sonen har röda kläder...
    Det passar han bra i

• MARIA99

nej jag tycker inte att rött är tjejfärg!
    Mellantjejen här blev tagen som pojke nyss fast hon hade klänning på sig bara för att hon har kort hår!IOf var klänningen blå då *ho ho*

• MARIA99

mellantjejen älskar annars grönt =) Tycker själv man kan ha alla färger på båda könen,

• sofialisa

min doris (6 veckor) har bruna po.p kläder och har ofta fått hört att "HAN är så söt"

• Mamma ÅsaW

Båda mina killar har massor av röda kläder och de passar jättebra i det.

Svar på tråden Är rött en tjejfärg?