• Bonanza

Byta fast jobb mot timanställning?

Min man var på en anställningsintervju idag, och det verkade gå jättebra. Dock kom det fram att han inte blir tillsvidareanställd, utan timanställd. Dock sa de att man får jobba 40 timmar, och att om det finns lite att göra på den avdelningen man jobbar på kan man få jobba på en annan för att få ihop timmarna. Vilket är helt ok för min man.

Men nu är saken den att han redan har ett jobb, en tillsvidareanställning. Men, det jobbet ligger fem mil hemifrån - och är jättedålig lön.

Det här nya jobbet ligger fem minuter hemifrån, och har inte sämre lön i alla fall.

Så då är frågan? Vågar han byta från ett fast jobb som kostar 1000 kr i bensin varje månad och tar 2 timmar i pendlingstid varje dag, mot en timanställning som verkar mycket roligare och ligger här där vi bor? När man tänker på att timanställningen handlar om heltid, bara att man inte har anställningsformen "tillsvidare".

Vad säger ni?

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?
  • missteddy

är det inte en fast jobb med timmlön? det hade jag på mitt senaste ställe som jag jobbade hos i 4 år

• Carisma95

Det är ju ett lurigt läge, eftersom han inte har nån garanti i kontraktet att han får jobba 40 h varje vecka.
    Sa de varför de bara har timanställning när de lätt fyller en heltidstjänst ?

Lite OT kanske, men 1000:-/månaden i bensin om han åker 10 mil om dagen..?

• Bonanza

Carisma - han samåker.

Nej, de sa inte varför de har timanställning istället. Eller jo, de har tydligen nyligen expanderat och därför inte vågat anställa fast. Och nu så fungerar det tydligen bra med timanställning, några andra har det och de jobbar som heltid.

• Carisma95

Aha, tänkte ni hade hittat en superbil som drog 0,1 l/mil. Vill ha!!!

Har tyvärr inga konkreta råd, hoppas det löser sig och att han TRIVS med det han väljer.
    Är det olika yrken eller samma ?

• Bonanza

Carisma - det är samma yrken. Men den nya arbetsplatsen verkar mycket mer stimulerande, trevligare och roligare.

• Gosgrodan

Om han är tillsvidare anställd så kan han kanske få tjänstledigt för att prova nya jobbet. Så slipper han säga upp sig. Fungerar det så kan han säga upp sig om ett par månader, annars återvänder han. Vet att flera på arbetsplateser jag jobbat på fått göra så.

• Bonanza

Gosgrodan - han tror inte att de kommer låta honom göra det, tyvärr.

• Evalina

hade min sambo fått detta erbjudande hade han nappat direkt!!

• Poena

Lite svårt att ge bra råd utan att veta i vilken bransch det är i, är det tufft med jobb inom branschen (om det skulle skita sig) eller kan han mer eller mindre lätt hitta något annat? Kan han förhandla upp om lönen i och med att han inte har någon tryggthet i sin anställning?

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • ming

Jag hade tagit det nya jobbet. Det är värt osäkerheten för att slippa pendla så långt.

OT: Vad har ni för bil som bara ger 1000kr i besinkostnader per månad på så lång färdväg??

Lady Ming of Effell
Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?