• Bonanza

Byta fast jobb mot timanställning?

Min man var på en anställningsintervju idag, och det verkade gå jättebra. Dock kom det fram att han inte blir tillsvidareanställd, utan timanställd. Dock sa de att man får jobba 40 timmar, och att om det finns lite att göra på den avdelningen man jobbar på kan man få jobba på en annan för att få ihop timmarna. Vilket är helt ok för min man.

Men nu är saken den att han redan har ett jobb, en tillsvidareanställning. Men, det jobbet ligger fem mil hemifrån - och är jättedålig lön.

Det här nya jobbet ligger fem minuter hemifrån, och har inte sämre lön i alla fall.

Så då är frågan? Vågar han byta från ett fast jobb som kostar 1000 kr i bensin varje månad och tar 2 timmar i pendlingstid varje dag, mot en timanställning som verkar mycket roligare och ligger här där vi bor? När man tänker på att timanställningen handlar om heltid, bara att man inte har anställningsformen "tillsvidare".

Vad säger ni?

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?
  • Bonanza

Filippinan - inom min (kommande) bransch hade jag inte heller vågat chansa. Det är tyvärr skillnad från bransch till bransch.

• Ejnie

Hmm, det var ett tag sen jag höll på med sånt men funderar vilket skydd han har om de t.ex. anställer 3 pers på timme och väljer att nyttja två på 100% och en på 0%... Kan han diskutera med någon facklig person? För jag tror att det finns någon form att lagskydd, men jag minns faktiskt inte längre...

Å andra sidan om han har lätt att komma tillbaka tilld et gamla verkar väl detta jättebra då, närmare och kanske lite mer betalt? Och om ni ändå tänker er bort från staden när du är klar så pratar vi ju om max ett år eller hur? Fast det är klart med föräldraledigheter och sånt behöver han ju se om sitt hus för att hålla uppe SGI:n...

• Bonanza

Ejnie - jo, men sgi:n behålls förhoppningsvis iom 1 år och nio månaders-regeln?

Dessutom fattade jag det som att de var intresserade av att anställa en person, och att de menade att det fanns jobb till honom. MEN - det är klart att det kan vara något de säger bara.

• Ejnie

B,

är inte säker, men kolla för all del innan så han inte hamnar i omöjligt situtaion med SGI:n. Och vad gör ni om det tar längre tid än tänkt...

Så i princip säjer de att de vill anställa honom men att anställningsformen ska vara på timme för att de inte är säkra på att kunna sysselsätta honom fulltid? Kan han kanske förhandla till sig att få en fast anställning inom viss tid om de är nöjda? Jag skulle kolla med facket iallafall, tror att det finns regler kring hur man får anställa folk på timme kontra fast/heltid.

• Bonanza

Ejnie - ja, det är ju tyvärr troligt att det tar längre tid. I alla fall ska han ringa facket imorgon.

• nattuggla

JAg skulle satsa om det innebar ett jobb som jag skulle trivas bättre med och absolut eftersom det är så mycket närmare.

• Ejnie

"...det är ju tyvärr troligt att det tar längre tid.."

troligt och troligt, det vet man ju inte... förhoppningsvis kommer det ordna sig snart, men det är ju bra att ha en backup-plan OM saker och ting inte blir som man tänkt sig.

Håller tummarna för att maken din får vettiga råd så han kan och vågar satsa på den här tjänsten istället.

• ming

Men man får ju bara vara timanställd i sex månader innan man ska erbjudas fastanställning. Eller har jag fel, det kanske bara gäller provanställning.

Lady Ming of Effell
  • glasbubblan

Bonanza, Jag vill bara göra dig uppmärksam på att "timanställning" rent arbetsrättsligt inte är någon anställningsform, utan säger bara hur lönen betalas (dvs per timme). Det är inte många som vet det.

• Bonanza

glasbubblan - nej men hur blir man anställd då? För det är ju mer än bara vik, men inte fast heller?

Han har iaf pratat med facket, och a-kassan är säkrad om han jobbar nio veckor med 40 timmar i veckan.

Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?