• Bonanza

Byta fast jobb mot timanställning?

Min man var på en anställningsintervju idag, och det verkade gå jättebra. Dock kom det fram att han inte blir tillsvidareanställd, utan timanställd. Dock sa de att man får jobba 40 timmar, och att om det finns lite att göra på den avdelningen man jobbar på kan man få jobba på en annan för att få ihop timmarna. Vilket är helt ok för min man.

Men nu är saken den att han redan har ett jobb, en tillsvidareanställning. Men, det jobbet ligger fem mil hemifrån - och är jättedålig lön.

Det här nya jobbet ligger fem minuter hemifrån, och har inte sämre lön i alla fall.

Så då är frågan? Vågar han byta från ett fast jobb som kostar 1000 kr i bensin varje månad och tar 2 timmar i pendlingstid varje dag, mot en timanställning som verkar mycket roligare och ligger här där vi bor? När man tänker på att timanställningen handlar om heltid, bara att man inte har anställningsformen "tillsvidare".

Vad säger ni?

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?
  • ming

Hehe, du har ju redan svarat på bilgrejen!

Lady Ming of Effell
  • Bonanza

Det är inom bredbandsbranschen. Som support för bredband. Kanske inte supersvårt att få nytt jobb eftersom det är telefon och dålig lön. Men inte heller superlätt (då hade han ju readn bytt).

Lönen vet jag inte om. Men den är åtminstone inte lägre än den han har nu.

• Bonanza

Ming - Annars hade det varit en billig bil!

• Ejnie

Bonanza,

min uippfattning är att det generellt håller på att dra igång rätt bra i IT-branschen igen. Kan ju inte lova att det är alla delar eller i alla städer men överlag.

Det är svårt att råda, grundfrågan är kanske vad han/ni gör om det visar sig att 1) det inte blir 40 h per vecka och 2) han inte trivs här heller?
    Finns alternativa jobb nu och senare?
    Håller han ändå på att leta sig vidare eller är han rätt nöjd där han är?

• Ejnie

Men vänta förresten, vaddå inte "tills vidare"? Är anställningen tidsbegränsad?

• Bonanza

Ejnie - nej, den är inte begränsad men "tillsvidareanställning" är ju vad de benämner fast jobb med. Och eftersom det bara är timanställning står han ju utan jobb ifall de inte behöver honom trots allt.

I dagsläget så letar han nya jobb eftersom han inte trivs med att pendla för den låga lönen. Han har en utbildning inom ett helt annat område också, så det är två skilda yrkesområden han kan söka jobb inom.

Jag pluggar ju och blir klar i vår. Efter nästa barn som vi vill ska komma någon gång, ska jag försöka få jobb. Var det blir vet vi inte. Att vi blir tvungna att flytta härifrån är inte alls otroligt.

• Filippinan

Min erfarenhet säger mig att man får en hel massa mer trygghet med en tillsvidareanställning än med en timanställning. Men om man vantrivs så är det frågan om det är värt tryggheten... Jag hade nog ändå tyckt att trygghetsfaktorn vägde upp en hel del i och med att du själv inte har en fast tjänst heller. Själv går jag på vik. (fast nu mammaledig) och min man är egenföretagare/frilans. Nu när vi har barn hade jag gärna sett att en av oss hade fast anställning.

The more you ignore me, the closer I get
  • Bonanza

Min man säger nu att han tror att han nog skulle kunna få tillbaka sitt "gamla" jobb rätt enkelt om jobbet tar slut på det andra stället.

• Filippinan

Ok, det låter ju väldigt bra. Jag har som sagt haft svårt att få fast anställning så i  min värld är det något som är svårt att uppnå. Men om det är så lätt i hans bransch har han ju inte mycket att förlora!

The more you ignore me, the closer I get
Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?