• Bonanza

Byta fast jobb mot timanställning?

Min man var på en anställningsintervju idag, och det verkade gå jättebra. Dock kom det fram att han inte blir tillsvidareanställd, utan timanställd. Dock sa de att man får jobba 40 timmar, och att om det finns lite att göra på den avdelningen man jobbar på kan man få jobba på en annan för att få ihop timmarna. Vilket är helt ok för min man.

Men nu är saken den att han redan har ett jobb, en tillsvidareanställning. Men, det jobbet ligger fem mil hemifrån - och är jättedålig lön.

Det här nya jobbet ligger fem minuter hemifrån, och har inte sämre lön i alla fall.

Så då är frågan? Vågar han byta från ett fast jobb som kostar 1000 kr i bensin varje månad och tar 2 timmar i pendlingstid varje dag, mot en timanställning som verkar mycket roligare och ligger här där vi bor? När man tänker på att timanställningen handlar om heltid, bara att man inte har anställningsformen "tillsvidare".

Vad säger ni?

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?
  • glasbubblan

Man kan vara tillsvidareanställd ("fast" anställd) och ändå få sin lön per timme...

Så här säger LAS om tidsbegränsade anställningar (allt som inte är tillsvidare är tidsbegränsat)

5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas

1. för fri visstidsanställning,

2. för vikariat, och

3. när arbetstagaren har fyllt 67 år.

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos
    arbetsgivaren i fri visstidsanställning eller provanställning
    enligt 6 § i sammanlagt mer än 14 månader, eller som vikarie i
    sammanlagt mer än tre år, övergår anställningen till en
    tillsvidareanställning.

Äsch, jag kommer tillbaka... Har en hungrig son här.

• glasbubblan

Äsch, nu blev det fel. Trodde det gick iväg tidigare.

De har gjort om LAS på sistone, men dit jag vill komma är att vad som på pappret verkar vara något tillfälligt kan komma att bli "fast" ändå. Om det bara står att han är timanställd och inget mer (vilket det dock säkert gör) så kan han förutsätta att det är en tillsvidareanställning. Det måste klart och tydligt framgå att det bara är fråga om en visstidsanställning, annars är det per definition en tillsvidareanställning.

• Bonanza

glasbubblan - det låter ju bra. Har du någon länk dit vi kan läsa mer om det? Så att vi har lite att gå på.

• glasbubblan

Här är en direktlänk till LAS (men det brukar strula att direktlänka)

rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/{BASE}=SFST&${THWIDS}=21.8]115885662890752&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=8]115885662890752

men om den inte funkar kan du testa denna:

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx (om länken funkar kommer du till en söksida) skriv 1982:80 i rutan för "SFS-nummer".

Det är alltså LAS (Lag om anställningsskydd) som jag försöker länka till...

• glasbubblan

Och det var alltså 5 § jag citerade ovan. Obs dock att ändringar gjordes första juli, men både nya och gamla versionen står med. Det står /upphör att gälla/ precis innan respektive /träder i kraft.../

• Ejnie

Glasbubblan,

du verkar ha koll - hur kommer man runt att han eventuellt inte tilldelas tillräckligt många timmar då?

• glasbubblan

Ejnie,

Det där med antalet timmar... det blir ju knepigt eftersom arbetsgivaren uppenbarligen tror att det finns en anställningsform som heter "timanställning" där man inte behöver specifiera hur många timmar. Men jag skulle nog säga att han ska se till att få papper på hur många timmar (eller % av heltid) som tjänsten är tänkt att vara. Det har han ju rätt till.

Sen vet jag ju att det är mycket som går lite "fult" till hos arbetsgivarna, och som arbetstagare inte alltid orkar/kan/vill/bör procsessa om. Ta bara en så enkel sak som att man kanske inte vill stöta sig med sin arbetsgivare det första man gör, även om man vet att man har rätt...

• Bonanza

Fler tips?

• W B

Om man skriver ett anställningskontrakt på "timmanställning" vilken % kan man då räkna det som? Om det inte nämns i kontraktet borde det då inte räknas som 100% automatiskt om man jobbar 40h/vecka första veckorna?

• glasbubblan

W B, man skriver inte ett kontrakt om man inte har diskuterat arbetsomfattningen med sin chef. Och helst ska man se till att det står på det papper man skriver under. I alla fall om man har en seriös arbetsgivare.

• Bonanza

Nu har han varit där och diskuterat. Han har blivit erbjuden jobbet, men sa att han kan ta det om det innebär en provanställning som sen övergår i fast, och att han är garanterad minst 75%

En av cheferna ringde idag och sa att det såg ljust ut, men att hon måste kolla med en högre chef också.

Vi får hålla tummarna.

I'm back in the game!
  • glasbubblan

Är med och håller tummarna, men eftersom jag alltid målar fan på väggen måste jag ju förstås inflika att en provanställning är skitlätt att säga upp. Alltså, en provanställning kan aldrig garantera en fast tjänst.

Usch, får nästan dåligt samvete för att jag bara skriver en massa neggo-saker...

• Bonanza

glasbubblan - nej, det vet han också! Men de allra flesta företag tillämpar provanställning här omkring. Vartenda jobb han har sökt på senaste tid har haft det.

I'm back in the game!
  • glasbubblan

Bonanza, okej, jag misstänkte att det var så du menade, men för att vara på den säkra sidan, så du inte menade att han ställde som krav att han skulle få fast jobb efter provanställningen...

Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?