• Anonym

Partner som kollar på p o r r?

Hej!

Har kollat lite på denna sida och tar nu mod till mig att skriva av mig lite.
    Jag bor med min sambo sedan ett år tillbaka. Vi har det jättebra tillsammans och jag vet att han älskar mig.
    Nu till problemet: Jag vet att när jag inte är hemma så p o r r surfar han. Vi har talat om detta och han erkänner att han gör det ibland och menar att det är ngt som de flesta killar gör.
    Men jag blir så orolig över detta och tycker inte att han ska behöva surfa på dessa sidor om man har sambo!

Jag går hela tiden och ältar detta och vill numera helst stanna innanför dörren och inte gå ut, allt för han inte ska få en chans att surfa...

Detta är ju helt fel av mig, ska jag bara acceptera att detta förekommer eller vad göra?

Tror helt ärligt att min sambo inte kommer att sluta med detta. Surfandet har i alla hans tidigare förhållanden inte vart nåt problem alls, hans ex har sagt att det är ok. Så det kanske är svårt att kräva detta av honom? Man har ju trots allt rätt till ett eget privatliv...

• Svar på tråden Partner som kollar på p o r r?
  • Anonym

Jag vet att min sambo kollar när jag inte är hemma och jag har accepterat att det är så men jag gillar det inte!!

Dock så kollar jag själv ibland så jag kan ju knappast förbjuda pojkvännen :) TRor att det är rätt vanligt att numera tjejer kan kolla och även erkänna det sedan, eller har jag fel?

• Anonym

Anonym 15.15 Jag håller helt med dig, blev bortsorterad med ett tidigare inlägg. Det finns inget större misstag än att tro att "alla" gör si eller så, för det är i princip aldrig sant. Det finns män som tänder på helt andra saker än standardköret och det finns män som inte bara kallar sig feminister för att få ragg utan även står för det i sitt liv.

Både jag och sambon har p-surfat någon gång ibland, det är inget vi smyger med men det är en aktivitet för ensamma, för har man varandra finns det mycket trevligare saker att göra om man uppskattar sin partner.

Den lilla samling av någorlunda smakfull erotica som vi har lyckats skrapa ihop på tio år är just liten, och vad jag vet så tycker rätt många mogna män i omgivningen att p o r r är för hormonstinna tonåringar som behöver leka av sig. De ser det (helt korrekt) som förnedrande för dem själva att falla för nåt så simpelt och manipulativt.

Så kanske skulle man istället beklaga kvinnor som inte lärt känna mannen ordentligt först för då hade de inte behövt sitta och gnälla nu. Men lösningen är väl knappast att sätta upp skygglappar med "alla gör det" för att slippa ta ställning till om man kunde ha fått en trevligare och mer jämställd man.

• Anonym

Trådstart här..

Verkar som att det har spårat ut totalt här... klart att det finns killar som inte kollar och killar som kollar.
    Personligen TROR jag att det är fler killar som kollar än de som itne gör det. Klart att jag oxå vill ha en sambo som inte tittar på sånt, vem vill inte det?!

Det enda jag ville med denna tråd var att få råd från de som känner det likadant. Råd om hur jag helt ska komma över att han surfar och inte tänka på det så mycket. Jag tror inte på att det går att förbjuda honom, då kommer det som någon nämnde tidigare bara att börja smygas med det istället....

• Anonym

Jag tycker inte det handlar om hurvida man gillar p o r r eller ej utan helt och hållet om att man ska kunna lita på varandra!
    Min sambo tycker om att titta på p o r r, men det gör jag också! Vi är helt öppna om det och ser därför inget problem! Om det däremot visade sig ha en negativ effekt på vårat sex-liv hade jag kanske sett på det annorlunda!

Sedan tycker jag inte att man ska kräva av sin sambo att han ändrar sig, oavsett vad det gäller! Jag menar, gjorde han det redan innan så visste du ju vad du gav dig in på! Däremot kan du be honom och om han vägrar ev fundera på om han är rätt man för dig!

Kramar

• Anonym

Jag tycker inte ALLS att man ska behöva acceptera porr!!!
    'Lever med en man med porr-missbruk. Det är inte alltid "vanlig" porr bara som finns på dessa sidor.
    Nerdrogade kvinnor, barn och djur.
    Farlig vag att halka in på. Minerfarenhet säger mig att om det är FÖR viktigt för honom ska du vara uppmärksam....

• Anonym

Hej där!
    Blev så medtagen att jag blev medlem för att kunna svara på inlägget!

Håller med föregående talare helt och fullt.
    Är gravid med för 2a gången med en man som idag erkänt att han har varit/är missbrukare av sex och kärlek.

Detta uppebarade sig vid min förra graviditet, och blev ett stort fult hål i vårt förhållande. Han kollade på porr, onanerade varje dag - jag hade inte haft en aning om detta!! Ja menar, om man har ett förhållande som är bra, borde detta inte (enl. min mening) få ta sån stor plats.

Kände mig oerhört kränkt och - faktiskt - bedragen.

Nu blev det så att han till slut nådde sin "botten" och erkände för sig själv att det var ett gift för honom.
    Han går nu på behandling och detta är samma sorts "sjukdom" som alkoholism, matmissbruk, träningsnarkomani, arbetsnarkomani, you name it.
    Detta är större än alkoholism i USA, det här med sex/kärleks missbruk...

Jag vill inte säga att så är fallet i din situation - men ta dig själv på allvar, dina tankar/funderingar/känslor är inte fel!!!

Det finns en sida som heter www.slaa.nu - där finns massor med info. Har hjälpt mig oerhört.

*kram*

• Anonym

Försöker skriva igen - mitt svar hamnade i nåt filter...
    Har blivit medlem bara för att kunna svara på detta!

Kort och gott - det är HELT ok att känna som du gör, dina känslor är befogade. Jag har suttit i samma situation som du och känner mig oerhört kränkt, ledsen, otillräcklig osv..

Det finns ganska många i vår omvärld som har detta som ett gift - som helt enkelt inte kan bli av med det.
    Det gäller bara att erkänna att det är ett slags missbruk.
    Nu är det ju inte alls säkert att det är så i ert fall - men om han inte ens för din skull kan låta bli - då är det varningslampa på...

ta en titt på www.slaa.nu

*kram*

• Anonym

Trådstarten här..

Härligt att det finns människor som blir medlem bara för att kunna förmedla lite information :) Tack...

Men för oss vet ja inte om det är sånt jätteproblem så att det förstör sexlivet eller relationen. Nu menar jag att det klart att det förstör lite eftersom jag tar upp det och inte mår bra av det. Men min sambo surfar inte när jag är hemma!! Vet inte hur ofta han gör det heller.. men kanske när är jag borta, ca 5 ggr i månaden eller så... Så det är väl inget missbruk direkt kanske..

Aja... när jag är hemma funderar jag inte mycket på detta, det är bara där jag ska bort som tankarna kommer flygandes om att han kanske sitter där ensam hemma.. och ja... vilket jag inte gillar!

• Anonym

Jag har varit mycket skeptisk till porr-filmer och så, men min pojkvän har lirkat lite smått och försiktigt (han tycker det kan vara kul att titta på). Och jag vet att jag kan vara lite tråkig och traditionell när det gäller sex. Så för några år sedan (ja, vi har varit ihop länge) satte jag mig och såg (lite motvilligt) på några kortare film-snuttar med honom - och det var ju upphetsande!
    Det var inget jag ville göra ofta, men ibland gjorde vi det (tillsammans) och nu har jag accepterat det ordentligt - det är lite kul och upphetsande förspel (ibland)! Det beror förstås jätte mycket på vad det är för film, man måste hitta en film som är lite romantisk och "mjuk". Då kan det göra sexlivet lite omväxlande. Det viktiga tycker jag är att man tittar tillsammans, och ger varandra den uppmärksamhet och kärlek man känner!

• Anonym

Dra en gräns!

Det är inte acceptabelt att någon man ska dela sitt liv och kropp med ägnar sig åt något sådant. Det känner ju du och SNÄLLA ha inga skamkänslor inför det?!

Du är kvinna och det han gör är fel på så många sätt. Dessa bilder och siter förnedrar kvinnor. De framställer kvinnans kropp som en sak, ett objekt som finns för mannen att göra vad han vill med. De framställer kvinnan som det enda hon är inställd på är sex, vare sig hon är mindreårig och/eller säger ja/nej under tiden.

Att ge sin kropp till någon man älskar är något vackert - och då ska man inte behöva vara en i mängden av nakna kvinnor som passerar i revy för killen.

"Alla killar tittar på porr" är så jävla fel. Kanske de han umgås med? Bad company.. min kille vet skillnad på rätt och fel och respekterar kvinnor. Det gäller många jag känner. Men inte alla och det är så synd :( Det skadar så många på vägen.. de kvinnor som deltar i branchen, de som blir bemötta efter de regler den världen satt upp, våldtäktsoffer, små flickor som känner kraven att vara utmanande när de är tolv och bebisar med string - och de kvinnor som gråter i tysthet i hemmet över deras män.

Accepterar man inte detta finns det ingen anliedning god nog för att man ska vika sig i den ståndpunkten.

Vill du prata mer, maila mig. rockbabydoll@hotmail.com

Sköt om dig

Svar på tråden Partner som kollar på p o r r?