• Etta med kokvrå

    Nazistpack och vänsterextremister.

    Barn och ungdomar har alltid gjort uppror mot vuxenvärden och dess värderingar, mot det som de upplever som gammalt och förstockat. Det är en naturlig del i frigörelseprocessen på vägen till att bli vuxna och självständiga människor.

    På 50-talet så växte den första vågen av upproriska s.k. Tonårsgäng fram i Europa och Nordamerika. De betecknades i Sverige som "raggare" och var, om man ska jämföra med idag, en oskyldig företeelse. På 60-talet så drog hippierörelsen och flummarvänstern till sig ungdomar och på 70-talet dök punken upp. Förutom att de förde lite väsen, såg ut och klädde sig som kompletta idioter så var de att betrakta som ganska snälla och harmlösa
    - "De växer snart upp och tar sitt förnuft till fånga"
    sade man. Visst, de flesta är idag skötsamma och fullständigt klanderfria medborgare.

    På senare år har dock utvecklingen gått åt ett oroväckande håll. Små nazistgrupperingar har sedan några år dragit till sig folk. Även om deras budskap är nog så obehagligt så är knappast dessa med sitt ynkliga antal medlemmar och sympatisörer att anse som ett större hot mot samhället (NSF eller va fan de kallar sig tror jag fick endast 1 500 röster), snarare mot enskilda medborgare. Det har både fackföreningsfolk och andra kritiker mot dem fått erfara.
    Faktum kvarstår; De är inte många och skulle nästan kunna betraktas som Hemliga Pojklubben, ni vet sådana där klubbar som smågrabbar har när de är i 9-10 årsåldern med hemliga koder, handslag och mystiska regler. Indianhövdingens Hemliga Detektivbyrå ungefär.

    Då tycker jag snarare extremvänstern med AFA-terroristerna i spetsen är mer skrämmande pga sitt större medlemstal. De är motståndare och föraktar och utnyttjar - liksom nazisterna - demokratin till att få ut sitt pinsamt naiva budskap. Det ständigt växande medlemsantalet består till största delen av överklassnorungar och förvirrade avkommor till ännu mer förvirrade gamla vänsterflummare från tidigare decennier.

    Deras uppror mot vuxenvärlden består i att leka befrielsekämpar i Che Guevaras anda och kämpa mot en inbillad "polisstat" och "fascistdiktatur". Det här med polisstat och fascistdiktatur har de läst om och det hör liksom till bilden att kämpa mot detta när man ska leka kommunist och frihetskämpe.
    Vad som nu ska "befrias" och framför allt vem, verkar de knappt själva veta. Nu är det ju i och för sig bara bortskämda barn det är frågan om och då kan man ju inte förvänta sig någon högre intellektuell nivå på deras argument och
    förklaringar.

    Det existerar dock några få vuxna inom denna rörelse. Det är främst gamla sönderrökta, övervintrade vänsterflummare från 68-rörelsen. Maoister, miljöpartister, veganer, fritidspedagoger, manlig dagispersonal och fältbiologer i en salig soppa. De flesta är att betrakta som rätt så patetiska och harmlösa varelser som totalt har misslyckats både yrkesmässigt och socialt. De flesta bor, trots sin ålder, fortfarande hemma hos sina föräldrar i sina gamla flick -respektive pojkrum.

    Deras naiva världssyn och brist på mognad gör dock att dessa rent intellektuellt är att betrakta som stora barn i medelålders kroppar och ska alltså behandlas därefter - Ge dem smisk på bara rumpan och skicka dem bums i säng utan kvällsmat!

  • Svar på tråden Nazistpack och vänsterextremister.
  • Nbottning

    Läser men förstår inte så mycket av TS-texten, men så är jag miljöpartist, blivande lärare och förespråkar starkt pedagogskt genusarbete... :-9

  • Abyss

    Fyrkantig, där håller jag med dig men knappast att media vinklar till högerextremisternas nackdel och vänsterextremisternas fördel.
    Objektiv media är en illusion, man får helt enkelt tänka kritiskt och försöka bilda sig en egen uppfattning.

  • nallea

    Abyss
    får återkomma imorgon, min sambo tillkallar uppmärksamhet + att den person jag förde diskutionen här (msn) har avvikit.

    men efter som de är _misstankar_ och även om de är starka sådana så är misstankar, de kan stämma lika väl som de inte behöver göra de.

  • Abyss

    Nbottning, skräm inte TS nu!
    nallea, gör det fast från en seriös källa helst och inte NSFs hemsida eller så, den tror jag ungefär lika mycket på som att Elivis lever och käkar grillad ekorre i Graceland på nätterna.

  • Fyrkantig

    "Objektiv media är en illusion"

    Visst men vi bör ju sträva efter objektiv media men ingen verkar intresserad av det längre. Man säljer ju fler lösnummer på att lägga till och ta bort information på det sätt som passar bäst..och dumma svenskar älskar det

  • Abyss

    Det finns ju de som försöker eftersträva en mer neutral rapportering men jag är tveksam även till de större seriösare dagstidningarna. Jag har själv varit på demonstrationer (nej, inte AFAs) och senare läst i en tidning med annan politisk inriktning att det var få deltagare när det var en omfattande demonstration. Svindlande att se det sådär svart på vitt.

  • Fyrkantig

    Det finns inga seriösa dagstidningar i Sverige lika lite som det finns seriösa politiska partier

  • Abyss

    En sanning med modifikation men jag håller med dig till viss del.

  • IlsaBlackWidow

    "Men du kanske menar att det finns kulturer där våldtäkt är helt ok eller att det är ett genetiskt betingat beteende hos män från andra delar av världen? Fast då blir det svårt att förklara Niklas Lindgren (Hagamannen), den säkert värste våldtäktsmannen i Sverige genom tiderna."

    Genetiskt betingat har jag ingen aning om men kulturellt helt garanterat. Särskilt när vissa grupper är starkt överrepresenterade i dessa brott.
    Annars hade det varit jämnare fördelat i hela gruppen "socialt utsatta".
    Hagamannen är en mycket störd man, inget svårt alls att förklara.
    De flesta "svenska" våldtäkterna är av en man som kvinnan känner eller en överfallsvåldtäkt av en ensam störd man.
    Sedan har vi alla dessa gruppvåldtäkter.

    Du råkar inte kunna räkna upp några gruppvåldtäkter som skett de senaste åren med etniska svenskar som gärningsmän?

    "och Persson menar att faktorer som social utsatthet har större betydelse än etniskt ursprung hos gärningsmannen.2

    Jo men som sagt så är det vissa grupper, inom gruppen socialt utsatta, som är överrepresenterade.

    "Vänsterpartiet är inte extremistiskt på något sätt, det vore bara löjligt att kalla partiet för det.
    Läste du inte listan jag postade tidigare? Menar du på allvar att nazisterna inte gör NÅGOT?"

    Vänsterpartiet är kommunister även om de blivit en modifierad variant och de är mer extrema än SD i alla fall.
    Var har jag skrivit att nazister inte gör något?

    Jag skrev bollocks att deras dåd inte får något utrymme(deras dåd=vad nazisterna gjort).
    Däremot gör de inte många saker att skriva om. Deras demonstrationer etc är lugna men AFA:iter med anhang förstör egendom med mera i samband med det.
    Hade nazisterna gjort minsta rörelse fel vid dessa tillfällen ahde media gjort allt de kan för att blåsa upp det med smaskiga rubriker.

    Jag har också varit med om flera händelser som sedan rapporterats i media. Alltid överdrivet med vissa mått av lögner.
    Om text-tv skriver ett antal inblandade så lägger Aftonbladet på 10 och Expressen 20.
    Exempelvis...

  • Abyss

    Att förklara den överepresentationen enbart med kulturella faktorer är förenklat, invandrarna utgör en större del av de socialt utsatt så vilken faktor är egentligen den dominerande? Nyligen kom en rapport som visar att brottsoffer dessutom är mer benägna att anmäla utländska förövare och att de senare är lättare att sätta dit varför dessa fall prioriteras av polisen för att bättra på den egna statistiken av uppklarade brott. Länkar till en artikel om detta i DN:

    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=389585&previousRenderType=6

    Vänsterpartiet är ett parlamentariskt parti som inte förespråkar våld och arbetar med demokratiska metoder. Vänstextremister anser att våld är ett legitimt verktyg i den politiska kampen och tror inte på parlamentarismen.
    Att, som Ohly, kalla sig kommunist och samtidigt demokrat gör honom inte till extremist. Ohly har kritiserats inom partiet för sina utttalanden och partiet har ingen officiell kommunistisk beteckning. Vänsterpartiet räknas inte som extremistiskt i media av den enkla anledningen att partiet inte är det.
    Eftersom vi har demokrati i Sverige får även högerextremisterna, som är uttalade antidemokrater, demonstrera offentligt. Demonstrationerna i sig har inget direkt nyhetsvärde men alla hatbrott som begås av högerextremister och som listas ovan, d.v.s. mord och grov misshandel, borde få betydligt mer mediautrymme.
    Att mörda, misshandla och förnedra andra människor p.g.a. deras etniska ursprung eller sexuella läggning är betydligt allvarligare än några krossade skyltfönster, även om det senare är förkastligt. För min del får media gärna jaga högerextremisterna med blåslampa.

Svar på tråden Nazistpack och vänsterextremister.