• JozephineEriksson

Innekatt.

Jag undrar vad ni alla tycker om katter som man håller inne bara?
    Jag har själv haft hund och katt, men då jag fick barn så valde jag att göra mig av med dom. Hur svåååårt som helst!!! Men det kändes viktigt då hunden inte fick det den behöver och katten inte var så värst vänlig...
    Och katten jag hade var en ute katt , så flyttade vi til ett ställe. där folk uppenbarligen hatar utekatter, och det inte finns många. Man får inte rasta dom ute, och det är väl liiite svårt att hålla koll på?
    Hur som haver, jag är sugen på en "ny" katt. (ibland känns det dumt mot dom andra djuren jag hade, men katten var inte barnvänlig) Och då måste jag endera ha den inne, eller försöka få den att rastas inne och inte ute, i sandlådorna där barnen leker????
    Ge mej all kritik och tankar se om jag ändrar mej, eller kommer på nåt....?

• Svar på tråden Innekatt.
  • lilla mej

ts jag förstår vad du menar att det känns lite elakt mot katten om den alltid måste hållas inne, tänk själv om man aldrig fick gå ut i friska luten och solen. Men vår katt var en inne och ute katt och hon älskade det hon klättrade träd och umgicks med andra katter och bara slappade i solen. Men vi var tvugna att flytta pga jobb så nu bor vi mer i stan 3våningar upp så hon måste vara inne. men det har gått väldigt bra det enda är att man måste ju ha tid att aktivera dom mera då. Min verkar trivas fast hon får vara på balkongen i koppel under uppsikt för frisk luft behöver alla levande varelser. Får du inte ens gå med katten i koppel ute i ditt område?

• JozephineEriksson

Jo jag tror jag får det. Men det ser lite konstigt ut tycker jag. Jag har själv kommenterat katter i koppel, endera inne- eller ute själv tycker jag. Kanske jag ändrar åsikt snart

• JozephineEriksson

ingen svarade! jag som väl ringde på kattannons nu...

• lilla mej

jo visst ser det lite roligt ut men jag skiter i vad andra tycker för min kisse gillar och vara ute och jag tänker inte inte gå ut med henne i koppel baraför andra kanske tycker det ser dum ut, jag struntar i hur det ser ut.

• JozephineEriksson

skogkatt och birma? bra innekatt????

• qaz

jag tycker att katter är ute djur.bor man i stan borde man skippa katt,om den bara kan vara inne.

• Dallandra

Vi har en innekatt, en birma, och det funkar hur bra som helst. Han är ute i koppel ibland och visst gillar har det men han är absolut ingen utekatt. Som det nämns tidigare gäller det bara att skaffa katten en givande innemiljö. Gärna en kattkompis Glad 

Jag är uppvuxen med utekatt och jag vill inte vara med om den oron igen. Utekatter lever farliga liv, det finns så många fler faror än att bli överkörd. Utekatter blir i regel inte så gamla eftersom de lätt råkar illa ut. Den utekatten som jag är uppvuxen med kom ofta hem med blessyrer, han blev instängd i ett garage i flera dygn, blev påkörd (klarade sig dock) m.m.....

• 201201232

Katter är individer och har man som jag en väldigt social och aktiv ras så är det koppelgång, apportlekar och annat som gäller. På många ställen idag är det grymt att ha katten ute, det är inte rätt miljö helt enkelt, men har man katten inne så måste man aktivera den. En katt är inte ett gulligt djur som finns till för att pryda soffan. Katten behöver aktiveras, få motion och stimulans.

• Grisling

Vår innebirma har aldrig visat minsta tecken på att längta ut. Så länge de är ordentligt sysselsatta så...

Men man ska ju välja en ras eller katt som är lugn i sig själv. Som med hundraser där en ras behöver/kan springa 5 mil om dagen medan en annan bara vill/behöver knalla runt kvarteret.

• leamon

här är en till som oxå har maine coon!!! världens bästa kattras (i mitt tycke då alltså...) Hon kostade klart en slant som alla andra raskatter  men hon är värd varenda krona!!! Älskar dessa stora lurviga "lodjur"!!! Passar kanon som innekatt!

• zoonr2

qaz vi bor inte inne istan men här får man inte ha ute katter å det finns faktiskt en lag på det också..

• JozephineEriksson

en skogkatt är väl bra innekatt?

• Minne

Jag har perser, två stycken och innätad balkong. De gillar att ligga där ute, men ligger lika gärna inne...
    Persern är en soffpotatis ( i alla fall mina), de var ju vuxna när min son kom till världen och de gillar honom inte säraskilt mycket. MEN, det ligger inte i perserns natur att vara elak, de skulle aldrig komma på tanken att ta ut klorna mot lillemannnen i huset. (det gör de bara mot mig...när det är baddags! )

Jag har haft vanliga huskatter, en av dem var först utekatt, blev innekatt när vi flyttade till stan och sedan utekatt igen för att åter bli innekatt! Så visst funkar det. Däremot hade min man två innekatter när vi flyttade ihop, de var mer eller mindre helvilda, när vi flyttade ut på landet så blev de världens mysigaste katter. Tyvärr hittade vi ingen som kunde ta dem när vi var tvugna att flytta in till stan igen...katthemmet i Västerås kunde inte ta dem...jag gick runt till bondgårdarna där vi bodde och frågade om det fanns någon som var intresserade av öronmärkta och kastrerade hankatter som var bra råttfångare...men icke...så tyvärr fanns det bara ett alternativ kvar...veterinären...Aldrig skulle jag ha lämnat dem åt sitt öde i alla fall!
    Men jag tror nog att jag aldrig skulle skaffa en huskatt igen..det är för mycket chansning, det kan gå kanonbra, men det kan också gå åt skogen..hellre en katt som har det i "generna" att vara inne..
    Lycka till hur du nu gör!
    Minne

• Celestina

Precis som så många andra skriver om katter, dels att välja en katt som likt ovan formulerar, "har det i generna", en lugnare ras.., och det är alls inte fånigt att promenera ute med en katt i sele, det är helt ok! Ser jag någon som går ut med sin katt kopplad, då får jag en spontan känsla att de verkligen rår om och engagerar sig i sitt husdjur. Och precis som ngn annan nämnde, detta att katter som springer ute lever farliga liv.., det gör de verkligen, det finns jättemånga som ens inte tycker om katter, som retar sig på dem och gärna gör dem illa, ja, alla möjliga konstigheter kan hända därute i "vida världen".
    Katter är verkligen underbara djur, och hade jag haft råd hade jag köpt en Abessinier eller en Bengal.., dock vet jag att den sistnämnda kräver mer än "vanligt", så kanske om några år, när jag inte ha barnen att ta hand om på samma sätt. Den speciella relation som man kan få med sin katt är verkligen dyrbar.

• JozephineEriksson

Åååå... Maine coon/ Skogkatt! Min nya dröm......

• fifi83

våran skogskatt även mammas gillade inte att va inne, våran kissa överallt men sen vi flytta till hus och hon kan gå in och ut som hon vill, kissar hon inte inne längre

Svar på tråden Innekatt.