• JozephineEriksson

Innekatt.

Jag undrar vad ni alla tycker om katter som man håller inne bara?
    Jag har själv haft hund och katt, men då jag fick barn så valde jag att göra mig av med dom. Hur svåååårt som helst!!! Men det kändes viktigt då hunden inte fick det den behöver och katten inte var så värst vänlig...
    Och katten jag hade var en ute katt , så flyttade vi til ett ställe. där folk uppenbarligen hatar utekatter, och det inte finns många. Man får inte rasta dom ute, och det är väl liiite svårt att hålla koll på?
    Hur som haver, jag är sugen på en "ny" katt. (ibland känns det dumt mot dom andra djuren jag hade, men katten var inte barnvänlig) Och då måste jag endera ha den inne, eller försöka få den att rastas inne och inte ute, i sandlådorna där barnen leker????
    Ge mej all kritik och tankar se om jag ändrar mej, eller kommer på nåt....?

• Svar på tråden Innekatt.
  • Majsan70

Innekatter är väl bara positivt? Allt blir vad man gör det till. Våra katter inne och vi säljer enbart kattungar som innekatter.

Bara de får aktivering o har bra möjligheter att leva ett gott liv. Våra katter har klätterställningar både inne och på balkongen. Hängmatta på elementet och får röra sig fritt i hela lägenheten. Vi leker o gosar med dem och de är lyckliga. Den ena katten kan vi gå ut med ibland, men den andre är inte ett dugg intresserad av utevistelse annat än på balkongen.

Köper man en raskatt så är det oftare så att man lättare vet att de klarar av att vara inne. Men jag har flera kompisar som har huskatter inne o det går hur bra som helst.

Ett hett tips för att aktivera katten är att man köper en laserpekare som man kan busa med.

• JozephineEriksson

Å jag tittar för fullt på katter nu. 12 veckor.. Är dom verkligen klar att lämna sin mamma då?? Eller är 14, 15 bättre?????

• anime

Köp en raskatt som är avlad att vara lugn och gilla "innelivet". Jag tipsar om Ragdoll - min drömras. Kostar en slant men ooooh så mysiga.

Jag har två bondkatter som vi har som innekatter. De har klätterträd inne och deras innebehov kommer alltid i första hand. Om du inte är beredd att möblera din lägenhet så att en innekatt kommer att trivas så kanske du ska tänka om.

4 oktober - kanelbullens dag!
  • Envis som en mulåsna

Jag har två Maine Cooner o de är bara inne katter o de trivs gör bra med det. När vi tar ut dem så vill de bara vara ute en kort stund om alls o sedan gå in igen. O de hade aldrig klarat sig ute själva för de har inte "förstånd" att skydda sig själva mot andra katter o djur, de är inte avlade på det.

MIna fluffisar!

Mamma till stålpojken 4 månader och 2 veckor
  • anime

Åh, maine coon är också såå fina!

• JozephineEriksson

hur menar du med att möblera om så det blir anpassat? räcker det inte med tex klösbräda, eget krypin? jag har haft katter hela mitt liv, men denna gång ska det bli "rätt". Då vi hade innekatt förr var det en birma. Nu blir det en vanlig bondkatt. Jag kanske kommer tycka synd om den... Hoppas jag klarar av att ha den inne.....?

• anime

Jag menar att man kanske får stå ut med att ha ett klätterträd i vardagsrummet och flera ställen där de kan krypa in. Vi har gjort om delar av en bokhylla till kattmyshörna och har ett klätterträd från golv till tak. Raskatter brukar ju vara lugnare av sig (iaf vissa). Det finns en risk att bondkatter blir understimulerade om de får gå inne utan att asysselsätta sig, men det är ju olika från katt till katt!

• Celestina

Har haft katt i alla år, nästan.. och eftersom jag bott på landet en del så blev de av naturliga skäl utekatter. Men så flyttade vi in till stan. Figaro var ju van att vara ute, och efter ett tag släppte vi ut honom trots allt, han "tjatade" och "tjatade", så vi lät honomn springa ute till en del. Men barnen på gården blev lite för påstridiga och de började bära runt honom till andra ställen där han alls inte skulle vara, och de lyssnade inte när jag sa att de skulle låta honom vara. Så ringde de från polisen på Midsommardagen förra året, Figaro hade blivit allvarligt skadad i trafiken, men han levde fortfarande. En akut-veterinär fick komma och bedöma om det fanns några chanser för honom att överleva, men det var kört...
    Så polisen bad om mitt tillstånd att få skjuta honom på plats, och det var inte roligt, det var hemskt.., men det var värre att se honom lida.
    Så, att ha katter som utekatter i stan tycker jag är ganska riskfyllt, men det är väl ett beslut man får ta själv, även om jag tror att det finns lagar som inskränker detta med lösa katter i städerna. Nu, ett år senare har vi köpt en ny katt, en liten kattflicka, en blandras Skogskatt/Perser/Bondkatt, hon är helt underbar, den finaste kattflickan i världen, lilla Alice Charlotta..! Faktum är att jag vill inte släppa ut henne vind för våg, utan vi tar henne i sele och promenerar en stund varje dag.., vi är ju ganska många i familjen så vi kan turas om.., jag tror inte livslängden på en utekatt i stan är så hög, och får de bara komma ut ibland så mår de nog inte särskilt dåligt.., huvudsaken är att de får uppmärksamhet å känner sig älskade! (..och kanske lite mat någon gång ibland.. )

• Vicky83

Kolla på www.kks.nu. Där finns många katter över hela landet som behöver nya hem. Där är både kattungar och vuxna.

Svar på tråden Innekatt.