• solen13

Retar mig på mamman

Jag retar mig såååå på min styvsons mamma. Han är hos oss varannan vecka från onsdag till söndag och hon ringer varje dag för att prata med honom om ingting. Det retar mig för han får aldrig vara "bara hos oss".

• Svar på tråden Retar mig på mamman
  • Jasusu

Hon vill väl höra sitt barns röst..hon saknar väl honom.

• aragon

TS

Kan man inte säga till mamman att hon bara kan ringa nångång då?
    Kanske en trygghet för barnet???

Älskar mina bonusbarn och min man
  • S vali s

Så gjorde jag o mina barn ochså efter separationen, dvs vi hade daglig telefon kontakt när de var hos sin pappa just för att barnen ville ha den tryggheten.
    En kontakt som "bonusmamman" hade mkt svårt att acceptera eftersom hon ansåg att barnen skulle lämnas ifred när dom var hos pappa Fundersam Som tur var så insåg pappan ifråga att den dagliga "nonsenskontakten" med mamma var viktig för barnen o därför tyckte han att det var helt ok.

Den late får brått när det blir kväll
  • Miss Q

Hur gammal är han? Är han typ 10 lam jag mkt väl hålla med dig men ett litet barn är ju annorlunda..fast, varför bry du dig? Det gör väl inte så mkt...

• Flinga 06

Barn lever i nuet där de är just då. Jag håller med om att det inte behövs någon daglig kontakt. Varannan var tredje dag tucker jag är ok. Barnet ska naturligtvis få ringa till mamma när det vill utöver det.

• Svana

Kan ju förstå att du retar dig, man är ju bara människa. Men du har faktiskt inte rätt att bestämma något i den frågan. Barnen ska få prata med mamman när de vill, de ska ju inte behöva ha dåligt samvete för att de pratar med sina föräldrar bara för att någon kan bli svartsjuk. Handlar det kanske om det? svartsjuka? Tycker barnens pappa att det är jobbigt att hon ringer? Man får faktiskt inte glömma att det ska pratas mindre om föräldrars rätt till kontakt med sina barn, det viktigaste är ju ändå barnens rätt. Tror du att mamman ringer bara för att djävlas med dig?

• Ess

Så länge hon inte ringer och pratar med dig eller din man bara för att lägga sig i, så förstår jag inte riktigt problemet. Jag pratar med min mamma varje dag även utan att ha nåt viktigt att säga.

• Jussan

Låt barnet ringa till mamman/pappan när det vill. Inte ryckas upp ur den familjens vardag för att den andra föräldern ringer och vill prata. 

Det är barnets behov som gäller, inte en längtande förälder! Som vuxen ska man sätta barnets behov först.

Evt kan man låta pappan ringa varje dag när barnet är hos mamman. Inte heller bra, men det kanske får upp mammans ögon! Många kvinnor vill att barnen ska längta lika mycket efter dem som de gör. De knyter barnen till sig. Man måste som vuxen acceptera att barnen tillhör en annan familj också. Det vilktigaste är att barnet ska känna sig hemma i båda hemmen. Absolut inte att "hemma är hos mamma, när jag inte är där måste jag prata med henne hela tiden, för jag är inte trygg annars". Det ska vara lika tryggt och hemma hos både mamma och pappa.

• Mtaa

Det är förmodligen en mamma utan eget liv eller grymma behovet att känna sig behövd, till max. Jag har en väninna som en gång sa att hon aldrig kännt sig så älskad och behövd tidigare som nu, det efter att hon fick sitt barn.

Tror inte dyft på att det har något med barnens trygghet att göra. Finns fasta rutiner på dagar då denne är hos mamma och hos pappa, finns ingen anledning till att mamman ska höra av sig. Förstår dig att det är störande, även om det egentligen inte bör vara en "big deal". Barn säger ofta till om de vill prata med mamma eller pappa (beror givetvis på åldern). Att hon ringer kan snarare vara en startklocka till att börja längta efter mamma och påminner om sig själv. Vilket jag tror är det hon vill uppnå, OCH det är inte juste mot barnet! Låter som att hon har ett problem! Säg till henne att skaffa sig ett liv!

Men du,strunta i att hon ringer. Hon har problem!

/M

• Tingelingplingan

Men det kanske är så att pojken VILL att mamman ringer så ofta. Det kanske inte beror på att mamman av egoistiska skäl ringer för hennes egna behov. Det kanske är pojken som har bett om det? att han vill höra mammas röst, känna att hon finns nära och tänker på honom trots att dom inte ses.
    Skriver detta ur egna erfarenheter. Har själv en 10 årig dotter som har BETT mig ringa varje kväll då hon bor hos pappa, för hon vill säga godnatt. Hon har bett mig att ringa eftersom hon inte törs ringa själv då hon vet att bonusmamman inte gillar det.
    Och hur mycket stör egentligen ett ca 5 minuters telefonsamtal?
    Varför reta upp sig och behöva känna att barnet inte får vara "bara" hos er som TS skriver? ett dygn betår ju av 24 timmar, att avvara 5 minuter för ett telefonsamtal som kanske är barnets önskan, det kan man väl ändå bjuda på?

Svar på tråden Retar mig på mamman