• solen13

Retar mig på mamman

Jag retar mig såååå på min styvsons mamma. Han är hos oss varannan vecka från onsdag till söndag och hon ringer varje dag för att prata med honom om ingting. Det retar mig för han får aldrig vara "bara hos oss".

• Svar på tråden Retar mig på mamman
  • S vali s
    Jussan skrev 2006-10-29 09:50:06 följande:
    Varför sätter så många vuxna sina egna behov före barnens?
    Varför sätter så många bonusmammor sina behov före sina bonusbarns behov
    Den frågan kan man ochså ställa sig
    Den late får brått när det blir kväll
  • Jussan

Det är väl delvis samma fråga. Eller är det mer ok att en bioförälder sätter sitt eget behov före sitt barns?

• Alltid

Bonusens mamma ringde ca 20 ggr per dag. Vi reagerade och sa att hon fick skärpa sig. Det gjorde hon inte. Det var rena telefonterrorn. Vi var tvugna att byta till hemligt telefonnummer. Vi har varit uppe i tingsrätten angående detta i samband med en vårdnadstvist och mamman fick inte vårt hemnummer. Dock har hon våra mobilnummer.

Barnet började även gråta varje gång mamman ringde. Bonusens mamma berättade varje gång hur mycket hon saknade henne. Snacka om att barnet fick dåligt samvete. Det tog många timmar att trösta henne och få allt som vanligt igen. I det fallet handlade det bara om mammans behov. Inte om barnets. Detta var för ca 4 år sedan.

Idag så ringer bonusen själv till sin mamma. När HON vill. Inte när mamma vill. Mamman har fortfarande inte vårt nummer. Men det funkar ändå.

Mina barn bor hos sin pappa varannan vecka. Jag ringer i princip aldrig. De ringer mig om det är något. Vi bor med bara några hundra meters mellanrum så det känns inte som ett problem.

Ibland kan faktiskt barn ha behov av att bara vara när de är på umgänge hos sin andra förälder. Att ständigt bli påmind att man har en längtande förälder i andra änden ger barnen dåligt samvete för att de inte är där. När man har barn boende på två ställen krävs det så mycket mer av de vuxna. De viktigaste är att respektera den familj där barnen är och låta barnen vara där. Om barnet längtar och har behov av den andre föräldern är det en annan sak. Självklart ska barn få ringa fritt till sin andre förälder. Det handlar om barn behov. Vuxna däremot och deras behov måste sättas åt sidan. Det viktigaste är att barnen mår så bra som möjligt utifrån den situation de lever i.

• LinaFalk

Tänkte bara tillägga att det är inte lätt att veta hur livet är när man lever med bonusbarn och allt som hör till med ex och allt det där, förrän man är där. Förstår att folk reagerar som inte lever det livet, men jag kan enbart säga att det är inte alls lätt alltid med alla viljor och allt annat mellan himmel och jord

• Extra mamman

var glad att hon ringer sonen. Här ringer "den häxan" pappan (min sambo

• Extra mamman

oj det försvann...

Flera gånger varje dag. Det spelar ingen roll om vi har hans ungar eller ej. Det kan vara 3 ggr till jobbet och en gång hem. För att säga ingenting i stort sätt... Typ j har fått nya skor idag.. SO WHAT!?

Min sambo har sagt åt henne att sluta, men inte.... ungarna har egna mobiler som är på när de är här.
    Men tror ni hon ringer på dom .nä-- Hon ringer på min sambos mobil . Hallå , de är 14 och 9 år gamla och inga småbarn.
    Sen bor hon 5 min bort från oss. Så vill de, kan de hälsa på henne även på våran vecka.

Jag blir så less på henne.

• Anna Kajsa

Det är inte lätt att vara bonus mamma alltid!

Jag har full förståelse att barnen vill ringa till sina föräldrar när de saknar dem, självklart!! Men det finns ju lite rimorison på det hela. Min sambos son är här varannan torsdag - söndag.
    Om då inte mamman tillåter pappan prata med sonen när han när hos mamman. Och sedan när deras son är hos oss (pappan)ringer hon oftast varje dag för att höra hur det är med honom.. Jag har ingen förståelse för detta!! Resultatet blir att vi får ta konsekvensen av en otroligt splitrad och orolig liten kille på 5år.

Jag vill påstå att det finns väldigt fina föräldrar som är separerade MEN det finns även separerade där ena parten bara är ute efter att förstöra och ser bara till sig själva och INTE till barnens bästa!!Helt enkelt egoistiska och pengar kåta!! I det här fallet är det en mamma...

Jag är mer än less på denna kvinna...

• lena ekman

Tycer det är jättefint av henne att ringa, det är ju hans mamma. Så länge du slipper prata med henne är det väl ändå ok?

• Mafi

Klart att man som mamma vill ringa varje dag och säga hej till sitt barn. Det skulle iallfall jag vilja........

• Fridaelvira

Kan bara säga! Det är inte lätt att vara bonusförälder alltid och det är klart att man kan reta sig på saker ibland. Givetvis vill man ju vara en familj och den känslan som telefonsamtalet väcker hos dig har jag oxå kännt många ggr. Härda ut!!!! Du ärr och kommer alltid vara en viktig person i ditt bonusbarns liv!!!!

Svar på tråden Retar mig på mamman