• mulena

privata lekplatser?

Vi var i väg till grannkommunen (som är borgeligt styrd sen länge) För vi skulle hitta lite nya lekplatser, som skulle vara roliga för min son.
    Vi har många runt omkring oss och vi är vana att ALLA kan vistas på de allmäna lekplatserna.
    Därför blev jag jätte förvånad när vi blev avvisade från en lekplats i den borgeliga kommunen
    Jag gick som vanligt in i parken och min son sprang till gungorna glatt. I parken fanns 2-3 barn samt ett par vuxna. efter ett tag kommer den ena kvinnan fram till mig och säger:
    -ni kan tyvärr inte vara här, den här lekplatsen är privat.
    varpå jag svarar:
    - så inga andra barn får vara här då?
    kvinnan svarar:
    -nej, det är därför vi har lås på grindarana, när vi inte är här.

Är det här privatiseringens framtids version? Alla lekparker kommer att tillhöra de privata förskolorna och de allmäna lekparkerna kommer bli sämre och färre? Jag har märkt detta i en annan borgerlig kommun, De allmäna lekparkerna är väldigt få, för det är mest villor där och alla har sina egna "lekparker" på sina tomter.

Vad tycker ni, ska allt privatiseras, även lekparker?

• Svar på tråden privata lekplatser?
  • Nbottning

MSI> Du vännen norrland är stort! Men om jag ska svara för Norrbotten så är det ett lekfullt l'n Inga privata lekplatser så långt ögat når. Men visst har vi en o annan likhet med överklassen, i glesbygden sägs inavel förekomma...

• Nbottning

fast seriöst så är det inte alltid de utestängda som lider mest. Om än att jag tror utanförskap är en av de stora samhällsproblemen idag. Men när det gäller klass, har man nog en bredare bas att stå på om man stängts ute från "lekplatsen" än hållits instängd innanför dess stängsel...

• MSI

segregering slår väl åt bägge hållen?

Sen tror jag inte att det spelar någon större roll just när det gäller en lekplats.

• Nbottning

Nej jag tror inte det direkt gör någon skada om någon lår stängsel runt en gunga. Men det visar ju på hur vårt samhälle ser ut. Hur vi hela tiden bygger murar runt oss. Hur vi vill skydda det vi har och inte släppa in någon annan.

Och om vi lär oss i lekparken att detta är det naturliga sättet, ja då kommer alla murar i världen bestå o byggas på. Mellan vit o svart, rik o fattig, nord och syd -korea, mellan EU o världen..ja murarna är så många..

• smaragden

kLART MAN INTE VILL SLÄPPA IN NÅGON ANNAN..oj stora bokstäver..
    Och skydda det man har.
    För idag finns det ju mer ärekesvin och ligister, som VILL förstöra och slå i pannbenet på dig..oprovocerat.
    Eftersom inte respekten finns och den ökar inte heller utan minskar avsevärt varje dag.Så vad ska vi göra..
    ÖVERKLASS PROBLEM, TROR INTE DET..medelsvenssons problem.

Vi har (hade) en superfin lekplats och dagis nära öppen psyk, och det är inte såå normala personer där..dagiset har fått sätt dit mkt högre stängsel runt dagiset, för det har skett att män pratat och det är så enkelt att böja sig ner och ta ett barn..
    Bor nära ett ytterområde, och ja, de är duktiga att sparka sönder saker...men höj skatten ta inte tag i problemen, strutsmentalitets landet sverige..

• Nbottning

smaragden> Man kan ju fråga sig varför respekten inte ökar...

• sexagesima
    MSI skrev 2006-10-01 23:50:59 följande:
    mulena: Privata lekplatser är ju privata, och dessa bekostas även privat. Detta har kommunen ingenting att säga till om.

Så frågan är alltså om vi vill ha allmänna lekplatser eller inte, och på den frågan tror jag alla svarar ja. Frågor du sedan folk om de vill slippa betala skatt så kommer folk även där att svara ja (undantaget Mona Sahlin som tycker det är så tufft att betala skatt).

Men sen får man väl se till behovet också. I en betongförort så är det kanske viktigare att ha fler små gröna parker med allmänna lekplatser än i områden där alla ha en egen stor tomt där barnen kan leka.
    Hej

googlade på det här fenomenet eftersom vi just nu är husvakt på ekerö och för första gången i mitt liv har jag råkat på en låst lekpark i går söndag! Lekparken ligger på dagiset i centrum (snippan stod det, egentligen snipan, men snippan låter kuilgare, haha) . Vi hoppade över grinden eftersom jag inte går med på att leplatser ska få vara stängda. Det är som du skrev här; alla dagis får kommunala pengar och därför är alla dagis lekplatser också offentlig mark. Oavsett "privata" aktörer. Tror inte det är lagligt att låsa lekplatser. Vi bor i bromma och alla dagis lekplatser är ok att leka på för alla, oavsett vem som driver de. Självklart får man inte förstöra, men det är ju helt befängt att sätta lås på staketen om man med detta vill stoppa vandaler? varför skulle de som är där för att supa och förstöra på helger, dvs ungdomar- stoppas av lås på grindarna? Jag reagerade på att de var en hel del barn som lekte på den lilla asfaltgatan där i centrum, medan det var helt tomt på den stora lekplatsen! Helt absurt att inte föräldrarna bara klipper låsen och låter barnen leka där i alla fall! Ring dagiset och ring kommunen, uppmanar jag alla! Detta är INTE ok. Barn har RÄTT att få leka. Står faktiskt i lagen!   
  • sexagesima
    mulena skrev 2006-10-01 17:26:29 följande:
    Vi var i väg till grannkommunen (som är borgeligt styrd sen länge) För vi skulle hitta lite nya lekplatser, som skulle vara roliga för min son.
    Vi har många runt omkring oss och vi är vana att ALLA kan vistas på de allmäna lekplatserna.
    Därför blev jag jätte förvånad när vi blev avvisade från en lekplats i den borgeliga kommunen
    Jag gick som vanligt in i parken och min son sprang till gungorna glatt. I parken fanns 2-3 barn samt ett par vuxna. efter ett tag kommer den ena kvinnan fram till mig och säger:
    -ni kan tyvärr inte vara här, den här lekplatsen är privat.
    varpå jag svarar:
    - så inga andra barn får vara här då?
    kvinnan svarar:
    -nej, det är därför vi har lås på grindarana, när vi inte är här.

Är det här privatiseringens framtids version? Alla lekparker kommer att tillhöra de privata förskolorna och de allmäna lekparkerna kommer bli sämre och färre? Jag har märkt detta i en annan borgerlig kommun, De allmäna lekparkerna är väldigt få, för det är mest villor där och alla har sina egna "lekparker" på sina tomter.

Vad tycker ni, ska allt privatiseras, även lekparker?
    Hej
    googlade på det här fenomenet eftersom vi just nu är husvakt på ekerö och för första gången i mitt liv har jag råkat på en låst lekpark i går söndag! Lekparken ligger på dagiset i centrum (snippan stod det, egentligen snipan, men snippan låter kuilgare, haha) . Vi hoppade över grinden eftersom jag inte går med på att leplatser ska få vara stängda. Det är som du skrev här; alla dagis får kommunala pengar och därför är alla dagis lekplatser också offentlig mark. Oavsett "privata" aktörer. Tror inte det är lagligt att låsa lekplatser. Vi bor i bromma och alla dagis lekplatser är ok att leka på för alla, oavsett vem som driver de. Självklart får man inte förstöra, men det är ju helt befängt att sätta lås på staketen om man med detta vill stoppa vandaler? varför skulle de som är där för att supa och förstöra på helger, dvs ungdomar- stoppas av lås på grindarna? Jag reagerade på att de var en hel del barn som lekte på den lilla asfaltgatan där i centrum, medan det var helt tomt på den stora lekplatsen! Helt absurt att inte föräldrarna bara klipper låsen och låter barnen leka där i alla fall! Ring dagiset och ring kommunen, uppmanar jag alla! Detta är INTE ok. Barn har RÄTT att få leka. Står faktiskt i lagen!
  • sexagesima
    Abyss skrev 2006-10-02 10:39:30 följande:
    Mulena, vi postade samtidigt. Jag känner absolut av förändringarna och oroar mig för vilket samhälle sonen kommer att växa upp i.
    Jag hade en bekant från Chile på besök en gång. Hon tillhörde den Pinochet-vänliga överklassen men blev helt imponerad av friheten här, att kunna gå vart man ville och vår allemansrätt.
    Jag har själv sett vakter med maskingevär posterade utanför privata egendomar i Chile så jag vet vad hon har att jämföra med.
    Hoppas att vi aldrig kommer dit.

Jag blir riktigt illa berörd av att se att så pass många föräldrar som skriver här tycker att det är helt ok med stängda lekplatser eller vuxna som hutar åt ungar som inte bor där, att gå någon annanstans. Riktigt avskyvärt. Det är rent av sadistiskt. Snacka om att lära ungar att mobba! Samtidigt som man säger sig vilja "motverka mobbing" !  Verkligen motsägelsefullt samhälle vi lever i och fullt av dubbelmoral. Jag vill inte ens röra mig utanför mitt eget område med min 6-åring efter att jag snubblade på detta fenomen. Det känns smärtsamt att behöva förklara för henne varför lekplatser inte får lekas med. Det är bara så ofantligt dumt detta. Inte undra på varför saker vandaliseras! Jag skulle också lacka ur som tonåring efter att ha vuxit upp i ett låst samhälle. Den som mobbas mobbar andra, det vet ju alla. Usch. Min syster som bor här undrar varför jag upprörs. Hur orkar jag, undrar hon? Vadå- hur orkar jag? Hur orkar andra INTE uppröras? Nu har ju de hus och stor egen tomt med pool, studsmatta och skit. Men det spelar väl ingen roll? Ett centrum som stänger allt under helger, som inte ens har en simhall och den enda lekplatsen sätter lås på grindarna- VAD är detta för nåt? Ekerö borde faan skämmas. Fy så ogästvänligt!
  • sexagesima
    smaragden skrev 2006-10-15 09:20:01 följande:
    kLART MAN INTE VILL SLÄPPA IN NÅGON ANNAN..oj stora bokstäver..
    Och skydda det man har.
    För idag finns det ju mer ärekesvin och ligister, som VILL förstöra och slå i pannbenet på dig..oprovocerat.
    Eftersom inte respekten finns och den ökar inte heller utan minskar avsevärt varje dag.Så vad ska vi göra..
    ÖVERKLASS PROBLEM, TROR INTE DET..medelsvenssons problem.

Vi har (hade) en superfin lekplats och dagis nära öppen psyk, och det är inte såå normala personer där..dagiset har fått sätt dit mkt högre stängsel runt dagiset, för det har skett att män pratat och det är så enkelt att böja sig ner och ta ett barn..
    Bor nära ett ytterområde, och ja, de är duktiga att sparka sönder saker...men höj skatten ta inte tag i problemen, strutsmentalitets landet sverige..

På ngt vis har jag svårt att tro att det är patienter från öppna psykmottagningen som gått bärsärkagång i eran lekpark. Verkligt svårt. För det är väl det du försökte påskina? Jag kan mycket mer se mig de sitta här på nätet och skriva, bakom stängda gardiner än att se folk som söker öppenvårdpga av psykisk karaktär, gå loss på gungor i parkerna... Alla med neuropsykiatriska fuinktionshinder besöker också psyk regelbundet. Som asperger och adhd. De jag känner inklusive mig själv är ganska så sävliga och eftertänksamma och har inte för vana att gadda ihop sig med alla sina muppiga kompisar för att göra rubbade saker, liksom. De brukar mest vara för sig själva och göra ganska kreativa saker. Om man ville göra barn mindre lätta att "ta" skulle man ju satsat på större personaltäthet. Svårt tänka mig att lösa det med staket. Men men , det är ju bara min åsikt...
  • Argo

Är du medveten om att du för en diskussion med sex år gamla inlägg?

Förvånad

• sexagesima
    Argo skrev 2012-07-02 21:10:53 följande:
    Är du medveten om att du för en diskussion med sex år gamla inlägg?

Förvånad

Ojdå. Jo. såg det faktiskt först efter att ha svarat på tråden i början... Mne dne är ju aktuell i dag med, tänker jag. Och änmer aktuell blir den ju mer uppdelat stockholm blir. Och ju fler invandrade som kommer hit som inte vet hur sverige brukade vara. Blir så ledsen av alltihop och att inte folk fattar hur bra det var under 1970- 2000-talets början. Men tack för påminnelsen!  
Svar på tråden privata lekplatser?