• mulena

privata lekplatser?

Vi var i väg till grannkommunen (som är borgeligt styrd sen länge) För vi skulle hitta lite nya lekplatser, som skulle vara roliga för min son.
    Vi har många runt omkring oss och vi är vana att ALLA kan vistas på de allmäna lekplatserna.
    Därför blev jag jätte förvånad när vi blev avvisade från en lekplats i den borgeliga kommunen
    Jag gick som vanligt in i parken och min son sprang till gungorna glatt. I parken fanns 2-3 barn samt ett par vuxna. efter ett tag kommer den ena kvinnan fram till mig och säger:
    -ni kan tyvärr inte vara här, den här lekplatsen är privat.
    varpå jag svarar:
    - så inga andra barn får vara här då?
    kvinnan svarar:
    -nej, det är därför vi har lås på grindarana, när vi inte är här.

Är det här privatiseringens framtids version? Alla lekparker kommer att tillhöra de privata förskolorna och de allmäna lekparkerna kommer bli sämre och färre? Jag har märkt detta i en annan borgerlig kommun, De allmäna lekparkerna är väldigt få, för det är mest villor där och alla har sina egna "lekparker" på sina tomter.

Vad tycker ni, ska allt privatiseras, även lekparker?

• Svar på tråden privata lekplatser?
  • Rabies

Det är väl utmärkt med privatisering? Vad hindrar dig och dina bekanta att starta ett kooperativ eller en ekonomisk förening och skaffa er en egen lekplats? Det behöver inte blir överdrivet dyrt, och särskilt inte per person. Så kan ni ju välja hur ni vill göra. Vill ni att alla ska få leka på den lekplats ni betalt för, eller vill ni att bara er förening ska få göra det?

• mulena

Rabies

Nej privatisering är inte "utmärkt" i mina ögon, jag föredrar ett samhälle med öppna lekplatser för alla barn att leka på, så barnen från olika klasser kan träffas och umgås. Det är bra med allmäna lekplatser och allmäna fotbollsplaner m.m. där folk kan träffas, utan att behöva betala.

Jag tycker inte att alla ska ha sina egna lekplatser. det blir väldigt gruppindelat och segrigerat samhälle, tycker jag.

• Rabies

mulena: Men det står ju vem som helst fritt, inklusive dig, att skapa en lekplats där vem som helst får leka.

• kanallt

Nu har väl debatten spårat ut lite ändå. Att människor ensamma eller tillsammans med andra får äga saker, skyddat i grundlagen, är väl inte riktigt samma sak som att privatisera alla lekparker där bara de som tillhör ägaren eller betalar inträde får vara.

Att det finns kommula lekparker hindrar väl inte att en bostadsrättsförening bygger en egen? De allra flesta bostadsrättföreningar kan jag inte tänka mig skulle komma på idén att enbart barnen tillhörande föreningen skulle få leka där.

• kanallt

Jag skulle fårstå en disussion där någon ogillar tanken på att privatisera Sveaskog eller något liknande. Det kan ju hända. Men privatisering av lekparker med tillhörande begränsning av vilka som får besöka denna, vem vill det?

• Rabies

kanallt: Som sagt, det är upp till ägaren. Vem är det som säger att ägaren alltid ska vara någon annan? Eller någon ond? Det är bara jante-lagen som spökar, och får folk att tänka "Vadå? Starta förening och bygga/köpa en lekpark? Näää... Det kan jante...".

• smaragden

Ja, förmodligen går vi mot den vägen för att skydda oss och barnen samt egendom mot vandalisering.
    Respekten för vår egendom som vi betalar skatt för repekteras INTE..

Högre stängsel och låsta grindar..synd men landet är inte som det en gång varit..hårdare och meningslöst oprovocerat våld..jo, man tackar vilken utsikt våra barn har..
    Hör ibland från gatan när jag ligger och sover hur fulla ungdomar sparkar sönder backspeglarna och sparkar på cyklar..om de nu är fulla, fulla av ilska..

• Nbottning

Tycker mest synd om dessa barn som ska växa upp i privata lekplatser. Men lite sociala störningar kanske bara gör att de passar bättre in i sin överklass...

• MSI

Hela norrland är väl en skyddad lekplats?

Svar på tråden privata lekplatser?