• Lilla Linnéa

    MERCILON ngn som äter det?

    Åt dom för 3 år sedan och kan inte minnas att jag fick ngn biverkning. Har 2 barn nu och vill inte ha fler - på ett tag i alla fall. Tycker att det inte finns ngt bra prev.medel att välja mellan så jag funderar på att återgå till min gamla. Slutade med dom efter allt snack om blodpropp. Har ingen i släkten som fått blodpropp och jag har ju faktiskt klarat 2 graviditeter utan blodpropp (då är ju risken större) så man borde väl inte ligga i riskzonen?...

    Hur fungerar dessa piller för er? Ngn biverkning?

  • Svar på tråden MERCILON ngn som äter det?
  • Idda

    Åt dem när jag var yngre. Funkare inte alls, gick upp ca 10 kg på bara 2-3 månader + väldigt nerstämd. Slutade med dem och gick ner till normalvikt på 2 månader.
    Åt sedan minipiller ( MiniPe 0,35) funkade jättebra tills jag kombinerade dem med en antibiotikakur och blev gravid.
    Har efter graviditet haft hormonspiral men vet inte riktigt vad jag tycker, har ett tag funderat på att ta ut den pga acne & taskiga humörsvängnigar, har dock inga belägg för att det beror på spiralen.

  • Cassiopeja

    Jag hade dem tills för några dagar sedan... och jag märker redan av en enormt ökad sexlust!!

    Och här har man gått och oroat sig för att det var nåt fel på mig, eftersom jag aldrig/sällan hade lust...

    Skulle nog ha läst den där listan över biverkningar lite noggrannare...

  • julijänta

    Hade Mercilon i ett års tid för några år sedan. Inte bra - hade mellanblödningar. Nu går jag på Follimin och det har funkat super. Sexlusten är det för det mesta inget fel på.

    Ska knapra mitt sitsta piller nästa vecka och jag är lite orolig för min reaktion. Har vid ett tidigare tillfälle fått rikigt dålig hy när jag höll upp i ett halvår, hade aldrig dålig hy ens i tonåren. Men vi får se vad som händer. Man får väl lida pin ett tag om man vill ha bebis...

  • Puh76

    Har ätit Mercilon i 9 år. Slutade med dem i mars 2004 och har försökt bli gravid sen dess. Nån som vet om det tar längre tid att bli gravid när man ätit Mercilon?

    Hade dock inga biverkningar av dem och mådde bra hela tiden.

  • llj

    Phu76; Jag har ätit mercilon och desolett under alla år jag ätit p-piller (ca 10år) jag slutade med mercilon 11/9 och blev gravid på engång... så lycka till i verkstan!!

  • Nyfiken gul

    åt Mercilon för 7 år sedan och det resulterade i en bebis så det p-pillret vågar jag inte prova igen...

  • Lilla Morran

    Har ätit massa olika sorter, bl.a. mercilon. Funkade inget bra, bytte till Yasmin. Har varit mycket bra! Fast har ju inte lyckats bli gravid än...
    Har försökt sen Aug-sep -04...

  • Lilla Linnéa

    Phu76,

    även jag blev gravid direkt efter att ha slutat med Mercilon.

  • Fru Ludvigsson

    Jag åt Mercilon i fyra år, slutade i maj 2004... Efteråt har jag märkt att de gjorde mig mindre "sexlusten", men i övrigt har jag inte märkt något, de var bra... Har nu bara svårt att få tillbaka min mens... Är det någon annan som har haft samma problem?

  • Fru Nyqvist

    Slutade med Mercilon 19/1. Kartan var egentligen inte slut förrän den 22/1 men jag hade inte tålamod att fortsätta. Vill ju ha bebis! Tänkte nog att kroppen skulle behöva tid på sig att bli "normal" igen. Mensen kom istället redan den 20/1. Alltså direkt på en gång. Det var jag inte beredd på. Hoppas bara att det betyder att ÄL sker tidigare också. Har alla slutat med sina p-piller när kartan tog slut? Erfarenheter?
    I övrigt trivdes jag med Mercilon. Mindre mensvärk och även mindre blödningar vilket jag tyckte var bra.

  • Maluschka

    Jag har knaprat Mercilon i åtta år, förutom två kortare bytesavbrott. Dom funkade bra i början men de sista åren fick jag problem med jobbig pms och torra slemhinnor. Sista året blev mina bödningar så små att de knappt fanns men blev istället längre. Blodpropp ska man visst inte behöva oroa sig för om man bara kollar upp blodtrycket i början, och givetvis ska man inte chansa om man har mycket blodproppar i släkten!

Svar på tråden MERCILON ngn som äter det?