• Santos v2

Satanism

Vad är satanism för er ?

Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?

Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?

• Svar på tråden Satanism
  • Gorgoroth

Det som stör mig är att just LaVay och hans pjamasparty anhängare valt just namnet Satanism,Jag ser det mer som att de skändar Satans namn och existens.
    LaVay var ingen satanist på något sätt. Inte Alistair Crowley heller. Dom var bara på sin höjd sexmagiker. Mer än så kan man inte kalla dom.

• åskmamma

Crowley är ju åtminstone intressant mot Lavey...Satanism är något mycket större än honom och hans anhängare enligt mig. Sandlådekalas Lavey...

• puss

"Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ? "

för att det inte är samma sak, kanske??
    *gissar vilt*

• Gorgoroth

Åskmamma. Crowley var absolut en mycket intressant och fachinerande människa det kan man inte säga annat.

Har tyvär inte läst så mycket varesig om eller av honom.
    Därimot Satanic Bible som är den mest överskattade bok som skrivits.

Vill man läsa sataniska böcker så man man läsa Liber Azerate istället.

• Santos v2

Satanism är inget som LaVey valt att själv kalla sin "sekt". Det var efter att han blev utkastad från sin församling och startade sin sekt vid ett annat namn, färefter kallade det kristna samfundet i staden dom för satanister, eftersom LaVey gillade ikonerna inom den kristna kyrkan ansåg han att Satan var en bra ikon att gå efter (han blev väll också utkastad från kyrkan) så han antog sig namnet som den kristna kyrkan gav deras släkt...

Han hade aldrig innan det ens tänkt tanken att kalla sig "satanist"

Så vi kan tacka den goda Kristna kyrkan för detta oheliga namn på en "sekt" ateister...

• Gumlan
    Gorgoroth skrev 2006-12-04 18:37:09 följande:
    Det som stör mig är att just LaVay och hans pjamasparty anhängare valt just namnet Satanism,Jag ser det mer som att de skändar Satans namn och existens.LaVay var ingen satanist på något sätt. Inte Alistair Crowley heller. Dom var bara på sin höjd sexmagiker. Mer än så kan man inte kalla dom.
    Men LaVay är väl ändå inte "sexmagiker"?? vad har jag missat?? ok om du kallar Crowley det, men LaVey? hur får du till det?

sen stör väl sig satanister på att jävulsdyrkare tar ordet satanist också, så vem "hade det" egentligen först? men visst, jag kan hålla med om att dom borde funderat över att kalla sig något annat. mycket för att inte blandas ihop med jävulsdyrkare som ju är en heelt annan grej.
  • Gorgoroth

LaVay hade olika ritualer som hade med sex att göra. Svårare än så var det inte.

Satan är som det sagts tidigare ett ord för "motståndare" bland annat.
    Satan har funnits i andra religioner än bara kristendomen så vem som använde order satanist först är ju ganska svårt att säga.

• Santos v2

Kanske Adam mynta ordet "SATAN" när Eva käka upp äppelhelvetet..

Hur som helst vill jag bara att folk ska få upp ögonen för Satanism och just Church of Satan..

• Santos v2

Ska läsa mer sen.

Men hur ser MLO Satanister (om man nu kallar dom så) på t.ex ateister (som själva kallar sig fria från den bibliska berättelsen)... ?

Svar på tråden Satanism