Satanism
Vad är satanism för er ?
Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?
Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?
Vad är satanism för er ?
Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?
Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?
Ateister har ingenting med satanister att göra. Tror man inte det existerar en Gud så tror man inte heller det existerar någon satan av naturliga skäl.
Jag funderar för övrigt vad satanism inbegriper, för jag tycker det tolkas så olika så det är svårt att veta "vad" som är satasism och vad man då tror på?
Hmpf, ja det beror väl på, finns olika inriktningar inom "satanism" med, dock helt övertygad om att de flesta blandar ihop satanism med djävulsdyrkan, vilket inte riktigt är samma sak.
Kristna präster räds väl allt som anses "hedniskt" och annorlunda, se bara på hur sverige blev kristet. Knappast utan våld.
Nu menar jag Satanism inte Djävulsdyrkan, eller religös satanism.
En satanist tror varken på Gud eller Satan.
Satanism som i Church of Satan, grundare LaVey
Jag vet inte så mycket om satanism... Antagligen kallar man Satan för sin "Gud"?!
Att kristna är emot satanismen har ju att göra med att Satan i Bibeln är den Onde, den som är i opposition mot Gud och som arbetar mot Gud och hans folk.
Men varför kalla man sig satanist om man varken tror på gud eller satan det går ju inte ihop???
Santos: ja då är det ju egoism som är grundläggande? Om jag minns rätt? Att sätta sig själv och sina nära alltid i första rum.
Men Anton LaVey har ju inget som helst med Satan att göra som Sallisen nu säger, börjar man prata om satan så är det ju djävulsdyrkan.
Satanismen är inget som Church of Satan eller LaVey själva ville kalla sig. Det var kyrkan som kallade dessa grupper för satanister.
De som kallar sig satanister idag är så att säga inte Djävulsdyrkare, de alla flesta.
Satanister kortfattat: De ser satan som en en symbol för rebellande och människans djuriska drifter. De ser sig själva som gudar, egna individer och tar ansvar för sitt eget öde.
Förr (70-talet) så valde ju den kristna kyrkan att kalla många satanister. T.ex KISS, Ozzy etc etc. Allt som inte kyrkan kunde ha kontroll över var satans verktyg.
Synd att det inte är så längre. Oj vad jag skulle ställa till det!
För mig är satanism LaVey satanism... vettigt i mina ögon, skulle själv kunna kalla mig det om det inte vore så att ja ogärna kalla mig saker för då får man massa "måsten" på sig...