• Santos v2

Satanism

Vad är satanism för er ?

Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?

Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?

• Svar på tråden Satanism
  • Gorgoroth

man kan säga att MLO står för att man ska finna den svarta flamman inom sig.
    Dom står för elitism och har då ett högre människo idial. Vissa kan säkert likna det med nazism på vissa sätt.
    Men det handlar om att man ska finna sitt inre mörker och krafterna som man däri kan finna

• åskmamma

Fats MLO är väl ändå ingen egentlig satanistisk "sekt"? En samling av misantroper ?? Bildad av Jon och Vlad?? Får man tala om det här....Fot i munnnen

• åskmamma

Gorgoroth: glömde svara: jag har läst Satanic Bible, och håller med dig, en överskattad bok. Finns bättre litteratur för de intresserade.

• Gorgoroth

MLO är inte direkt en sekt eller så, Vlad och Jon skapade inte MLO *tror jag*
    Därimot var dom högt uppsatta.
    Minns en intervju på tv med Vlad då han sa att dom offrade människor och liknande, så dom var/är ganska brutala.

• åskmamma

Som jag har förstått det är väl ONDSKA ett nyckelord inom MLO? Lite nyfiken bara eftersom man hört och läst en del om MLO..

• Gorgoroth

ondska=styrka, godhet=svaghet? ungefär så menar du eller?
    jag är inte medlem hos MLO, men jag har läst en hel del om dom.
    Och det är ju kaos magiker vi pratar om så det dom kallar frihet är ju samma som existensiellt "slut" alternativ pånyttfödelse av den utvalda "rasen"

• åskmamma

Så det är därför vissa av dem väljer att ta sitt liv eller döda någon annan? Tänker på Mayhem-medlemmar etc.

• åskmamma

Ondska=styrka och godhet=svaghet...njae, kan jag inte påstå att jag tycker. Men godhet innebär många gånger att man ska tänka på andras välmående och göra mycket för andra och sätta sig själv och sitt i andra eller till och med tredje hand, vilket jag tycker är fel. Då anses man som god vilket jag menar kan vara naivt eller rent ut sagt dumt att göra.

Och ondska= styrka...vet ej riktigt hur jag definierar ondska ännu. Ondska är ett ord med negativ klang (vet ju alla ). Har läst en del i mina dar men var ett tag sen nu jag var riktigt insatt. Det enda jag egentligen vet är att jag nuförtiden har stor respekt för svart magi, ockultism och att det inom Satanismen finns grenar precis som inom den kristna kyrkans värld och att människor idag dömer innan de vet vad de pratar om.

• Gorgoroth

När det gäller självmord så kan man ju se det på många olika sätt. Om man tar Jon Nödtveit så har jag total respekt för hans beslut att ta sitt liv. Jag tror ju knappast han satt och grinade och tyckte synd om sig själv innan han sköt sig.
    Han gjorde det i rituellt syfte och för att släppa loss sin inre flamma. Hela hans Reinkaos skiva handlar om just det.

Därimot om man har problem och inte tar itu med dom, och väljer självmord så anser jag att man är svag.

Okej, jag håller med om att "ondska=styrka,,," var lite dum jämförelse. Men du förstod själva poängen iallafall.

För mig är ondska de fördålda krafterna som finns inom oss alla. Det inre mörkret och hatet,
    Godhet är svaghet så fort man bryr sig om andra än sig själv och de närmaste.

MEN precis som när man pratar om magi säger ofta folk svart eller vit magi. Men för mig finns varken svart eller vit. Därimot finns ett syfte. Och gör man det för egen vinning är den "svart" för att hjälpa någon "vit"

Så att defeniera saker är väldigt svårt.

• åskmamma

Gorgoroth: okej, intressant att höra om hur du ser på svart respektive vit magi. Har aldrig sett det på det sättet. Svart magi för mig innebär...tja, kanske det du beskriver.

Och nej, Jon var förmodligen inte särskilt ledsen...cirkeln var ju sluten. Har i och för sig inte hört sååå mycket om hans senaste alster, däremot de tidigare.

Men måste fråga dig som verkar vara insatt: finns det något "mål" inom MLO som säger att ondskan skall driva en till att ta livet av någon annan man hatar? Jag är verkligen förundrad över alla mord som skett inom grupperingarna. Har läst gamla och nya upplagan av Lords Of Chaos och flera av gestalterna i boken har ju antingen blivit mördade eller tagit någons liv..

• Gorgoroth

Lords Of Chaos ska du inte lita så mycket på. Tillexempel angående mordet i Finspång där en kille som hette Linus högg en främmande man i halsen på en fest hos IT "du vet kanske vem det är?"
    IT var för det första inte ens hemma, Men enligt LOC var det han och några andra som hetsade Linus till det för att se om han var värdig medlem i True Satanist Horde.

Det står även att IT är dvärg, det står att sångaren i Bathory igentligen hette Puch Rogerfeldt med mera med mera.

Den boken är helt kass.

Vad gäller MLOs mål är väll igentligen kort och gott att studera magin och kaosets makter och bli ett med kaos.

Vilket då om man ska vara petig döda allt som lever. Dom är ju misantroper.

• Öyvind

Satanism.......ahhh jävla TRAMS bara

• Sheitan

Det är alltid lika underligt att se Aleister Crowley omnämnt i samband med satanism när det inte finns en tillstymmelse av "satanism" i det Crowley gjorde (förutom från kristet håll och när han skämtsamt kallade sig "beast"). Han experimenterade med västerländsk mysticism med utgång från kabbalism, kristna/egyptiska/mfl. arketyper och res snabbt i graderna inom Hermetic Order of the Golden Dawn vilken han senare lämnade för att starta sin egen order. Vill ni veta något om mysticismen, ritualer och teorin bakom så rekommenderar jag böckerna som Israel Regardie (under en period Crowleys sekreterare) skrev böcker med det mesta som tidigare varit hemligt (= ockult. Det var han som spred alla kvarvarande dokument från Golden Dawn till allmänheten eftersom han tyckte att spiritualism och mysticism tillhörde alla, och han fick mycket ovett från före detta medlemmar som startat nya ordrar.

LaVeys böcker är hafsverk där han lånat friskt från dessa verk och skrivit om det (och vänt på det) med utgångspunkt från hans egna idéer om egot och själviskheten samt att bryta mot kristna ideal. Mysticismens ultimata syfte var att göra sig av med sitt jag (ego) och nå sitt "högre själv" där ego inte existerar, det som kallas "enlightenment".

Vad gäller ateism och satanism så är det två helt olika saker. Ateism är "frånvaro av tro på en gud" medan satanism är en filosofi (det finns flera olika sorters satanism) där satanister av naturen oftast är ateister med. Sekulär och profan humanism är de vanligaste formerna som ateism utrycker sig i där man anser att etik, moral och vett kommer från människan själv och inte från något övernaturligt väsen eller kraft.

Svar på tråden Satanism