• stjärnfru

Långtidsodling

Funderar på det här med hur lång tid man "odlar" äggen. Vet att man inte kan göra långtidsodling på alla ställen eftersom laboratorierna inte klarar av det, men varför gör man egentligen långtidsodling? Vilka är fördelarna? Någon som vet?

• Svar på tråden Långtidsodling
  • Angla
    Stin68 skrev 2006-10-05 11:52:25 följande:
    Ibland är det ju så att ägg som har sämre förutsättningar och bara delat sig 2-3ggr sätts in efter en korttidsodling fortsätter sin delning när det har kommit i mer gynnsamma miljöer där det hör hemma...än att man offrar de allra bästa till en långtidsodling i hopp att de ska dela sig mer och faller bort istället.....pga att de istället sluta helt  att dela sig...Man ska ju bara ha en himla tur om man får så pass många starka ägg.....Själv fick vi ut 11st...2 delade sig den en 2ggr den andra 3ggr resten åkte i papperkorgen.De satte in dessa två efter 3dgr odling.Det resulterade i en pojke....
    Så sant!
    Angla - med vingar av lycka
  • Bispan

Gyn som satte tillbaka vårt ägg sade att de andra äggen som inte klarade långtidsodling hade delat sig "lite hit och dit". Undrar hur de såg ut efter 2 dagar? Flera var kanske fina då? Vi hade kanske haft 5 ägg i frysen istället för 1, som nu?

Å andra sidan hade vi kanske fått tillbaka något av de ägg som nu inte klarade en långtidsodling och fått genomföra flera misslyckade försök innan vi kom till det ägg som nu bildat en graviditet? Ingen kan med säkerhet veta.

Många om, men och kanske finns det.

• JungfruMaria

Jag väljer i alla fall att fortsätta vara kritisk till de som uttalar sig i frågan som ej är utbildad inom yrket (?) och som kanske (?) har en förutfattad mening och letar reda på frågor som passar svaren istället för tvärtom?

Sen ser jag det inte som min uppgift som patient att lära mig läkarens arbete. Det skulle vara överdrivet självsäkert av mig att tro att jag kan bättre än de. Är det meningen att vi ska sätta oss in i läkarens arbete så pass så att vi ska börja ifrågasätta behandlingen? Visst, till en viss grad är det väl bara bra men när det handlar om så här avancerad vetenskap?

Vidare ser jag ingen anledning till varför t.ex. Falun ivf skulle fejka sin statistik - visst kan man redovisa sin statistik på olika sätt och jag tycker att Faluns är mer relevant där man räknar per återfört embryo - det är ju ändå det som jag vill veta! Antal ägg de plockat från mig känns som irrelevant eftersom det är ett flertal ägg som redan från början inte är livsdugliga och "dör" oavsett vart de hamnar.

Sen om man ska diskutera huruvida embryona växer bäst i livmodern eller i en inkubator - det känns som irrelevant det också. Jag känner mig Inte hotad av en inkubator utan välkomnar tvärtom hjälpen jag kan få. Det kan ju faktiskt vara så att embryona inte klarar av "klimatet" i min livmoder och därmed bara mår bra av att växa till sig lite mer utanför mig först. Det betyder inte att jag behöver börja diskutera om det är bäst med en inkubator eller en livmoder (som jag sett i andra trådar härinne). Det ena utesluter inte det andra. Jag är beredd att ta hjälp av all vetenskap för att bli gravid, vilket ni andra säkert också vill. Vilket, i och för sig, ni redan gör.

• stin a

Blastocystodling bättre eller lika bra?

En av de metoder som prövas för att förbättra behandlingsresultaten är odling till dag 5 av det befruktade ägget innan det sätts in i livmodern. Normalt ska då ett embryo utvecklats till en s.k. blastocyst. Hos en sådan kan man i mikroskopet se de anlag som ska utvecklas till foster respektive livmoderkaka.
     Tanken är att man bättre ska kunna välja vilket befruktat ägg man ska återföra jämfört med de embryon som finns dag 2. Det finns ännu inga entydiga vetenskapliga undersökningar som visar att denna teori stämmer i praktiken. En eventuell nackdel med odling till blastocyst är att alla embryon inte utvecklas till en sådan.

En orsak till detta är givetvis att inte alla embryon är av fullgod kvalitet. En annan förklaring för i alla fall en del embryon kan vara att livmodern har bättre odlingsbetingelser än vad man kan åstadkomma i våra odlingsskåp (inkubatorer) på laboratoriet.

Ytterligare en möjlig nackdel är att erfarenheten med att frysa och tina blastocyster ännu är begränsad. Det går därför inte att ge en lika säker uppskattning om chansen som det går att ge med embryon som fryses dag 2. Vi odlar ofta till blastocyst efter diskussion med paret om två tidigare behandlingar inte resulterat i graviditet trots att det funnits flera (minst 4) embryon av god kvalitet dag 2.

Resultaten efter drygt 3 års erfarenhet är goda men det går inte ännu att med säkerhet säga om de är bättre än om man gjort behandling på konventionellt sätt med återförande dag 2.

• LimeOliv

Jag har inte heller bildat mig en uppfattning i frågan ännu.

Om man vill vara helt säker på att inte mista ett embryo som skulle kunna bli ett barn så ska man inte långtidsodla. Man kan aldrig få reda på om ett embryo som dör utanför livmodern istället skulle ha klarat sig om det hade befunnit sig i livmodern.

Helt säkra kan de aldrig bli, men om nu 50 % får barn gentemot 30 % i kontrollgruppen i undersökningen som någon skrev om tidigare i tråden så låter det ju som att embryon trots allt verkar överleva rätt bra även ett par extra dagar utanför livmodern? Eller stämmer inte den undersökningen?

Nu ska vi köra igång ett nytt försök på Carlanderska och nu föreslår min läkare där att vi ska prova långtidsodling denna gång. De säger sig nu ha börjat få väldigt bra resultat med denna metod och att de nu lyckas väldigt bra även vid nedfrysningen av blastocysterna.

Ja, så det kanske är så att även Carlanderska börjar rekommendera denna metod i framtiden? Läkaren lät i alla fall väldigt positiv, och jag hoppas att de är helt ärliga och inte enbart vill ha mig att testa på.

• isisisis

Jag tycker det verkar mycket positivt jag!
    Hoppas jag får måmga ägg så jag kan långtidsodla!

• Angla

JungfruMari -
    Ja du det är sällan vi vet folksutbildning eller erfarenhet på nätet ....
    Falun har inte fejkat sin statestik men de räknar annorlunda vilket får siffrorna att se bättre ut. Om man skulle räkna tvådagarsodling på samma sätt så skulle siffra inte skilja speciellt mycket. Det är väl ingen som sagt att de känner sig hotade av en inkubator utan bara att man vill ju inte riskera att förlora ett embryo som hade kunnat bli ett barn - vilket är exakt den risk man tar vid långtidsodling.

Stina68 -
    Jag kan inte annat än hälla med. 3 år med långtidsodling mot 20-25 med tvådagars säger väldigt lite om ...

Angla - med vingar av lycka
  • JungfruMaria

JAG tror absolut inte att Falun fejkat sin statistik men på dig lät det så. De redovisar öppet hur de räknar så då är det väl inte att försköna siffrorna?
    Det där med inkubator vs. livmoder behöver du inte alls ta åt dig om, det var i en annan tråd jag läste det.
    Det verkar hursomhelst att dina åsikter om långtidsodling är något onyanserade och kraftigt färgade av dina egna åsikter. Och så länge du inte är läkare (?) så är det inget jag anser ha betydelse.
    Självklart vill jag inte förlora ett embryo som hade kunnat bli ett barn - korkat att överhuvudtaget påstå nåt dylikt!! Frågan var om jag överhuvudtaget tror på det du säger: att jag riskerar mina embryon genom långtidsodling. Jag ser det som världens chans att få exakt rätt embryo och därmed också få störst chans att bli mamma. Inget annat.

• Mumle

Jag anser att det självklart ger ett mer tillförlitligt resultat med långtidsodling. Om man har 5-6 befruktade ägg och odlar vidare dessa i 5 dagar så ser man tydligt vilka det är som har störst sannolikhet att skapa en graviditet. Min läkare i Stockholm hade en hel lista med kliniker men sa utan omsvep "för att du ska ha stört chans så är det utan tvekan Falun jag rekommenderar". Första försöket satte dom tillbaka ett långtidsodlat ägg, det lyckades inte. Andra gången satte dom tillbaka två långtidsodlade ägg. Jag blev gravid! Så nu mår jag lite skönt illa om dagarna och glädjer mig till att förhoppningsvis ha ett syskon till min 3-åring i början av juni. Lycka till alla tjejer som försöker! kram från lyckliga mig

• sossin

Hela IVF resan är ett enda stort risktagande eller vad man ska säga så det är att väga för och nackdelar i mot varandra
    Sedan tror jag att det är en individuell bedömning, har man gjort en del försök på vanligt sätt och inte lyckats kan det kanske vara en bra ide att pröva något som tex låntidsodling.

De långtidsodlade har ju bättre förutsättningar att bli ett barn för de har hunnit längre med sin celldelning
    Å andra sidan kan man ju missa embryon som skulle gått vidare i livmodern men inte klarade värmeskåpet
    Men forskningen går vidare och jag tror att de som sysslar med detta är oehört skickiga och duktiga så man bör nog lita på de råd man får från doktorerna plus sin egen magkänsla

Svar på tråden Långtidsodling