• 1991

Vilka länder kommer ni ifrån?

Tycker länder, språk och allt i dess väg är jättekul och intressant..

Är därför nyfiken på vilka länder ni kommer ifrån, och om ni kan dem språken?

Själv är jag 50% Svensk, 25% Tysk & 25% Iranier.
    Kan dock inget av språken förutom Svenska då.. lite tråkigt kan jag tycka.

• Svar på tråden Vilka länder kommer ni ifrån?
  • Sessis

Jag är helsvensk fast har nog någon liten procent italienskt i mig då min mormor är 50% italienska, min sambo är 50%tysk men är född o uppväxt i Sverige

• Monstermamman

Jag kommer från och bor på Åland. Från pappas sida är jag helålänning men från mammas sida så är jag inte, min mormor är från Finland.
    Jag är enspråkigt svensk förutom engelskan man lärt sej i skolan.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • France

Jag är svensk/ österrikisk, husbonn är portugis , dâ är barnen allt detta plus franska eftersom dom är födda här. I huset pratas svenska, franska och portugisika.

• Morrizz

France - kul med såna 3 olika språk.
    Hos mig är det ju enbart germanska språk - svenska,engelska,tyska och nederländska, fast vi pratar bara svenska och engelska till vardags.

• Sefyria

Jag är 100% ungrare men har mina rötter i Serbien. Maken är 50% kroat och 50% slovak.
    Ungerska pratar jag ibland med mamma och hennes nya man. Med maken är det bara svenska, jag kan ex-jugoslaviska fast dock inte flytande eller grammatiskt korrekt. Med sonen blir det lite blandat med svenska/jugoslaviska/ungerska. Fast sonen förstår ju inget än så länge, han är ju bara 6.5 månad.

• France

Ni som har olika nationaliteter, vad känner ni er som? Svenskar elr annat?
    Jag har svensk mamma och pass men jag känner mig inte svensk, när folk frâger vet jag inte vad jag ska svara...

• sugarbabe

jag är 100% eritrean, min blivande man är 50% svensk och 50% tunisier så våra kommande barn blir...50%eritreaner, 25%svenskar och 25%tunisier Vi kommer att prata eritreanska, svenska och arabiska hemma.

• slma

Jag är 100% svensk, bor i Schweiz, min man är 100% schweizare (tysk-talande delen) sa vara tva barn blir väl da 50% schweizare och 50% svenskar, de (bara den äldre sonen säger mer än "mamma" för tillfället) blir tysk och svensktalande, vi pratar ocksa engelska sinsemellan hemma, men det verkar inte barnen ha snappat upp än. Själv talar jag svenska med barnen, men talar även tyska och engelska (dock inte med barnen - jo, tyska ibland när kompisar och vuxna maste första vad man säger).

• trassle

hej,
    jag är finlandsvensk, talar svenska,finska, engelska och italienska, min man är sydafrikan och talar engelska, afrikaans och zulu. Vi får tvillingar i början av februari, men ha inte bestämt vad vi talar med dem, men säkert svenska och engelska.

• schnatte

Jag är född i Tyskland och har bott i Sverige sedan 1998. Min man är kines och har bott i Sverige sedan 1995. Vi pratar svenska med varandra, jag pratar tyska med vår dotter och han pratar kinesiska. Får se hur det går...

Svar på tråden Vilka länder kommer ni ifrån?