Barnmat
Angående det här att ge mjölk eller inte...
Taget från ett häfte jag har:
"Mjölk har ett mycket lågt järninnehåll. Därför bör konsumtionen av mjölkprodukter begränsas så att de inte konkurrerar ut andra järnrika livsmedel. Vanlig mjölk kan användas i små mängder i matlagning eller till gröt. Lämpligt är då att använda standardmjölk pga sitt högre fettinnehåll. Mjölk som dryck bör inte ges förrän vid 10-12 månaders ålder. Detta gäller även filmjölk och yoghurt som huvudkomponent i en måltid."
Begränsas tolkar inte jag som skadligt eller undvikas - utan som att man inte ska ge dem enbart filmjölk till frukost, yoghurt till mellanmål osv. Min äldre son började äta det mesta vi andra åt när han var kring 7-8 månader, då fick han mat innehållandes mjölk - men inte för den delen pannkaka 3ggr. dagen Utan kanske köttfärslimpa med mjölk i eller fisk, med vitsås innehållandes mjölk osv.
Tinuska:
Törs inte protestera mot det där - har inte tillräckligt mycket kunskap Men om inte havre räknas - så då är det ju konstigt att Mild Havrevälling skulle vara en bov i gluten-fällan...
Undrar vad hon menar förresten, din BVC-tant: - "sen vi började med välling" - är det sen folk för flera hundra år sen kokade välling till sina barn, eller sen vi började köpa pulver och göra på det sättet