Barnmat
Bowmore:Det kan du lugnt göra. Hos oss äter båda grabbarna blodpudding och älskar det! (minstingen är snart 8 månader) Nu tycker storebror (21 månader) att det är gott med vitkål till oxå

Efter 6 månader så gäller saltfattig kost - det är inte farligt med lite salt!
Kokar man maten så dras det mesta av saltet ut, därför får barnet aldrig några mängder salt i sig.
Koka korv, skinka och kassler så är det ingen fara! Varför man går ut med såna här rekommendationer är väl för att folk inte ska börja salta maten extra till små barn.
Läste om en bebis som dog pga att den ätit havregrynsgröt varje dag - med salt tillsatt som för vuxenportion DÅ blir det ju väldigt koncentrerat - samma mängd salt i en stor laddning köttfärs blir ju inte alls lika mycket i varje portion.
Lite salt från falukorv tillsammans med krossade tomater ger inga skadliga mängder salt. Tror att det ska till betydligt mer än så. MEN jag är ju ingen vetenskapsman eller forskare...
Har någon annan i denna tråden nånsin hört talas om något barn som fått sina njurar förstörda pga av föräldrarna gav korv, skinka etc?
Ang. mjölk.
Nu får Elmer (8mån.) mjölk till havregrynsgröten på morgonen. Har även fått dricka lite till maten nån gång. Som med allt annat, så ger jag inga mängder. Men tror för smakens skull, att det kan vara bra om de får smaka mjölk som dryck innan 1 år.
Anledningen till att man inte ska ge mjölk som dryck innan 1 år, är ju för att mjölken inte ska konkurrera ut andra livsmedel. Har ingenstans sett belägg för att barnet skulle ha lättare att utveckla lactos- eller mjölkproteinintolerans, om det får dricka lite mjölk innan de fyller 1 år. (Tror att många föräldrar kan vara rädda för det.)
Ägg -
I USA t.ex. så rekommenderar de att ge äggula bland de första smakisarna. En grabb jag hade hand om där (fr. 8 mån. ålder) åt varje dag äggula blandat med smör på sin morgongröt. Man kokade ägget 2 min, slog det sedan i två delar med en kniv, hällde ut den rinnande äggulan och blandade ner smör. Sedan blev detta toppingen på gröten. Har inte testat det till Elmer än - men han skulle säkert gilla det
Bebisvänlig köttfärssås:
*Använd en traktörpanna om du har en sådan. Stoppa i köttfärsen, och häll på lite vatten. Låt sedan köttfärsen koka tills den är färdig (blir grå ser ganska oaptitligt ut) Brukar inte bli så mycket vatten kvar, men är det mycket - så häll bort det mesta. Jag mosar köttfärsen med gaffel så den inte blir så klumpig.
* I med krossade tomater, paprika och lök. Låt koka ett tag. Smaksätt med basilika/oregano/vitlök el. vad man vill ha för smak. Häll på grädde - klart!
Koka spagetti till - Smaskens!
Det går att stoppa i vilka grönsaker man vill. HAr aldrig haft majs i köttfärsen till mina barn, men det blir säkert jättebra. Min grabb på 8 mån är lite känslig för majsskalen fortfarande, så jag måste mixa majsen till honom. Men köttfärsås kan han äta som den är
Åt "Tonfisksås och pasta" häromdagen, det gilla Elmer starkt Jag gjorde den bebisvänlig, så han kunde äta samma som oss till middag.
Tonfisksås
1 burk tonfisk
1 burk/tetra krossade tomater (el. vanliga tomater om man föredrar det)
1 cremé fraiche
1 gul lök
2 rivna morötter
Frysta franska örter
Peppar
Hacka löken, koka den i tomaterna tillsammans med morötterna. Häll i tonfisken, cremé fraichen och krydda. Tycker att det är gott med timjan och/eller andra örtkryddor. Denna gången använde jag franska örter (från frysen ) Peppar efter smak och tycke. Jag använder pepparmix.
Kokade pasta till. Sedan mixade jag denna maten, eftersom morötter (och lök ibland) kan vara svårmosat med gaffel. Mixade tillsammans med pastan - till den konsistensen som Elmer gillar. Inte för slätt, utan med lite tugg
Tillsammans med 3 portioner pasta, så hade detta lätt blivit 7-8 stora burkar barnmat. Nu åt vi andra oxå middag, så det bidde bara kvar till lunch nästa dag för Elmer...