Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Oops...missade en ingrediens Generad

I gratängen ska det även vara kokt ris!

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee
    LilJ:
    Det lät jättegott! Ska testa nåt liknande nästa gång det ska lagas kassler
  • The Bumblebee

När jag mixat en barnmatsrätt innehållandes pasta, så har jag mixat med stavmixer tillsammans med köttfärssåsen. Och gjort en väldigt lös sådan. Har inte varit nåt problem alls. Inte klistrigt alls

Så har jag gjort om jag gett med ris och potatis till oxå. Mixat hela rätten samtidigt alltså. Tycker att det är smidigast.

• The Bumblebee
    cocacarro skrev 2007-01-01 15:13:28 följande:
    kan man ge havregryn som mjuknat av lite mjölk? tänkte typ som lite musli till mellanmål med banan och kanske russin, funkar det?
    I skrivande stund sitter Elmer och äter yoghurt och havregryn. Ett uppskattat mellis (är lite efter på mat&sov-schemat idag ) Låter havregrynen mjukna (svälla) en stund innan jag ger honom.

Låter som ett gott mellanmål som du funderar på!
  • The Bumblebee
    Tinuska:
    Ja, det funkar utmärkt att ta lite tomatpuré istället för tomatkross. Jag brukar ha i grädde(eller cremé frache) i vår köttfärssås (fettbombsmaten ) så där gör jag ingen skillnad. Bara att jag till barnmat har använt riktig vispgrädde ibland. Till "allas" mat är det matlagningsgrädde som gäller.
  • The Bumblebee
    Tinuska:
    Klistrar in ett gammalt inlägg jag skrivit om köttfärssås, så som jag brukar göra alltså

Bebisvänlig köttfärssås:

*Använd en traktörpanna om du har en sådan. Stoppa i köttfärsen, och häll på lite vatten. Låt sedan köttfärsen koka tills den är färdig (blir grå  ser ganska oaptitligt ut) Brukar inte bli så mycket vatten kvar, men är det mycket - så häll bort det mesta. Jag mosar köttfärsen med gaffel så den inte blir så klumpig.
    * I med krossade tomater, paprika och lök. Låt koka ett tag. Smaksätt med basilika/oregano/vitlök el. vad man vill ha för smak. Häll på grädde - klart!

Koka spagetti till - Smaskens!

Det går ju att stoppa i vilka grönsaker man vill förstås.
  • The Bumblebee
    Simon060531:
    Här där jag bor (Ångermanland) så finns det i varenda matvarubutik. Finns bland det andra brödet. Kan heta "paltbröd" oxå. När jag bodde i Stockholm hittade jag det nästan överallt oxå. Både på ICA och Konsum.

JohPet:
    Man behöver säkert inte ge det fetaste alternativet. Men har jag en öppnad vispgrädde hemma, så använder jag den i barnmaten. Kan lika gärna göra så som att tillsätta en sked smör el. margarin. Nu brukar jag iofs göra både och mina barn har inte så mycket hull på kroppen, så jag tror att det gör dem gott. Inget man behöver fortsätta med upp i tonåren förstås
  • The Bumblebee
    scorpionan:
    Torkade aprikoser (6g) är järnrika. Man kan jämföra ("Järninnehållet per 100g") med blodpudding (18g) och Icas havregryn (5g).

Den sista köpegröten som jag läste på, hade jämförbart en siffra på (10g).

Att tillsätta lite torkad aprikos i havregrynsgröten och ge någon frukt rik på C-vitamin är nog en optimal frukost
  • The Bumblebee
    falken:
    Jag kokar havregrynsgröten på spisen. Om jag bara gör en barnportion så tar jag ½ dl havregryn och nästan 2 dl vatten, mina söner vill ha den lite lösare i konsistensen. (Oftast så gör jag förstås 2 barnportioner - då tar jag 1 dl havregryn och nästan 3 dl vatten) JAg vispar sönder grynen lite i vattnet - så jag tycker att det är smidigast att inte göra i micron.

Ang. salt - igen
    Osaltad mat innan 6 månader. Efter 6 månader saltfattig kost. Detta tolkar jag som att det inte ska vara helt saltfritt. Tillsätter inget salt i barnmaten, men använder ingredienser innehållandes salt. T.ex. krossade tomater, keso, kassler (som jag kokar för att dra ut lite salt) falukorv osv.

Mjölkprodukter är ok så länge det inte finns allergi. Det man säger är att inte ge mjölk som dryck förrän efter 1 år. För övrigt så bör man inte ge så mycket mjölkprodukter, då de är järnfattiga och inte bör konkurrera ut andra mer järnrika livsmedel. T.ex. så är det helt ok att ge lite yoghurt till mellanmål, men inte en  tallrik fil till middag, istället för annan mat. MEN att använda grädde, keso, mjölk, smör och ost i matlagningen eller på smörgåsar är absolout inte farligt!
    Dumma dumma  BVC som hela tiden skrämmer föräldrar och säger att en del mat är farlig!
  • The Bumblebee
    Sefyria:
    Säger samma som Rokka Jill, köp hårda avokados och låt dem mogna i rumstemperatur hemma.
    MEN som tips på hur man känner när en avokado är mogen  så trycker du tummen med på knoppen, en lagomt mogen avokado ska ge efter rätt mycket då. Man ska inte hålla på att trycka runt om på dem, för ibland är de ju mjuka pga kantstötning osv. Så man köper en som man tror är mogen, men sedan visar sig bara vara mosig liksom
  • The Bumblebee
    MissBeccis:
    Jag kan ju bara säga hur jag skulle ha gjort  Jag ger ju både kassler och falukorv till min grabb. Han är visserligen 8 månader nu, men han har faktiskt smakat julskinka oxå. Mormor tyckte att det var gott...

Ja, jag tror alltså att det är helt ok att ge lite julskinka. Om man ger det i en portion en dag, så tror jag inte att det är farligt även om man låter bli att koka. Nu är ju din kille lite mindre, så hade jag lagat barnmaten så hade jag kokat den och mixat tillsammans med kokta rotfrukter kanske
  • The Bumblebee
    Simon 060531 skrev 2007-01-04 10:02:40 följande:
    Nu har jag fått tag i paltbröd. Nästa fråga är hur mycket ska jag ha i en portion gröt? Min älskade prins
    1 tsk mixat paltbröd per grötportion. När Elmer var mindre och jag mixade havregrynen till honom, så blandade jag sedan mixade havregryn och mixat paltbröd och hade det i en burk. Smidigt och enkelt när man skulle göra gröt
  • The Bumblebee

Åh, turkisk yoghurt går ju i princip att använda till allt - istället för cremé fraiche

Och jag har oxå hittat en mindre förpackning - finns dock inte på vår lilla butik - där får man köpa hinken   

• The Bumblebee
    Lovis 1:
    Jag tror inte att det är nån skillnad på grekisk och turkisk yoghurt. Jag har iaf gett mina barn båda sorter Och tycker att de smakar lika själv oxå.
  • The Bumblebee
    Mamsie:
    Kör på du - ingen annan har ju tänkt på det!
Svar på tråden Barnmat