CasaMia:
Precis så tycker jag oxå. Nästan ingen i min närhet kan inte föstå varför jag hellre vill att Aron (1½år) dricker vanlig saft, istället för fun light som det oftast bjuds på vid kalas etc.
Men jag har ett litet dilemma här hemma. Sambon är diabetiker och ska ju undvika socker. Nu brukar han kunna stoppa i sig godis ändå

är lite dålig på att äta riktig diabeteskos... Men när det gäller dricka så är det bara lightprodukter som gäller. Så vi har ett gäng fun-flaskor i skafferiet. Och han kan ge Aron ibland, för han tycker att det har ju han druckit hela livet (sen han fick diagnosen alltså) och mått bra... Han ska även hellre äta lättprodukter - som lättmjölk osv. Så vi har lättmjölk till honom och standardmjölk till matlagning och Aron. (jag kan inte dricka mjölk tyvärr...)
Vi dricker oxå vatten eller mjölk till måltiderna. Men sambon dricker säkert 3-4 glas fun saft mellan måltiderna. Har försökt få honom att dricka vatten när han är törstig (som vi andra gör

) men det är svårt att lära en gammal hund sitta... Aron ber aldrig om annat än vatten att dricka, så än så länge har han inte blivit påverkad av pappas dåliga vanor, men det känns som om det är en tidsfråga bara.
Tror förresten heller inte att det är hälsofarligt att dricka nyponsoppa till mellanmål, eller kräm för den delen. Och i vår kommun serveras det bara LÄTTMJÖLK på förskolor och skolor. När mina barn kommer att hamna där så kommer de få med sig en egen mjölkliter i så fall, för jag vill att de dricker standardmjölk.