Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Ang. det här med smörgås...

Vi åt varma mackor (såna här hederliga på plåt i ung ) häromdan och jag gjorde med smör, skinka och ost till Aron. Delade den första i 3 stavar, bara för att den skulle svalna fortare. Jag stoppar in nästa plåt i ugn och när jag kommer tillbaka till bordet sitter Elmer och suger på nånting. Frågar mina syskon som äter om de gett honom nåt. -Nej, men det kanske Aron gjorde. (japp, tack för den barnvakten....)
    Ja, Elmer satt och åt varm macka - som besatt!  Blev väldigt upprörd när jag tog bort den. Efter att jag försökt ge honom en bit hårt bröd istället, så fick han tillbaka den varma mackan - fast utan pålägget. Han sög i sig hela, så nöjd

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee

Jag ger annars helst barnen brög som inte är fullkorn. Vete-polarkaka eller formfranska. Arons mage har varit känslig för fullkornsbröd (blev väldigt lös när han fick äta delikatess förut t.ex.) därför tänkte jag vänta med det lite till Elmer. Fast ibland får han suga i sig en liten bit knäckebröd - hans mage har ju haft det motsatta problemet

• The Bumblebee

Usch, vad jag slinter på tangenterna och stavar illa nu för tiden anatar att ni fattade att jag menade ugn och bröd (inte ung och brög )...

VitLupin:
    Ja, det är roligt för det mesta med desa vildbassingar
    Elmer fick en flaska välling nyss, (tänkte försöka ge honom ett mellanmål extra eftersom han gått upp lite i vikt, eller gått ner som det visade sig igår...) och Aron ville ge honom den. Så de satt så gulligt i soffan - Aron med armen om lillebror och matade med flaskan. Då känner man ♥kärlek♥
    Tycker att det är jätteroligt att läsa om allätaren och coolingen Calvin oxå. Verkar verkligen vara en kille med charm och personlighet!

• The Bumblebee
    minisnutten:
    Jag använder vanlig grädde om jag har. Men ibland finns det bara matlagningsgrädde att tillgå, då tillsätter jag lite extra smör eller olja i maten. Från början så här så tror jag att man ska använda de "feta" alternativen. Jag tror inte att man grundlägger nån barnfetma på det viset.

(Har läst om föräldrar som inte ger turkisk yoghurt t.ex. för att den har 10% fett - med anledning av att de inte vill att barnen ska bli tjocka. Själv så tror jag att de är andra vanor som gör grunden till barnfetma. Inte just standardmjölk eller vispgrädde!)

Kul att du tänker testa köttfärsgrytan!
  • The Bumblebee
    CasaMia:
    Precis så tycker jag oxå. Nästan ingen i min närhet kan inte föstå varför jag hellre vill att Aron (1½år) dricker vanlig saft, istället för fun light som det oftast bjuds på vid kalas etc.

Men jag har ett litet dilemma här hemma. Sambon är diabetiker och ska ju undvika socker. Nu brukar han kunna stoppa i sig godis ändå är lite dålig på att äta riktig diabeteskos... Men när det gäller dricka så är det bara lightprodukter som gäller. Så vi har ett gäng fun-flaskor i skafferiet. Och han kan ge Aron ibland, för han tycker att det har ju han druckit hela livet (sen han fick diagnosen alltså) och mått bra... Han ska även hellre äta lättprodukter - som lättmjölk osv. Så vi har lättmjölk till honom och standardmjölk till matlagning och Aron. (jag kan inte dricka mjölk tyvärr...)

Vi dricker oxå vatten eller mjölk till måltiderna. Men sambon dricker säkert 3-4 glas fun saft mellan måltiderna. Har försökt få honom att dricka vatten när han är törstig (som vi andra gör ) men det är svårt att lära en gammal hund sitta... Aron ber aldrig om annat än vatten att dricka, så än så länge har han inte blivit påverkad av pappas dåliga vanor, men det känns som om det är en tidsfråga bara.

Tror förresten heller inte att det är hälsofarligt att dricka nyponsoppa till mellanmål, eller kräm för den delen. Och i vår kommun serveras det bara LÄTTMJÖLK på förskolor och skolor. När mina barn kommer att hamna där så kommer de få med sig en egen mjölkliter i så fall, för jag vill att de dricker standardmjölk. 
  • The Bumblebee
    Mamsie:
    Jag mixar havregrynen med stavmixer, så det går alldeles utmärkt När jag sedan gör gröten, så tar jag en aningens mer vatten än vad det vanliga grötreceptet säger. När det är hela havregryn så är det ju rätt mycket luft med när man mäter grynen - men när man mäter mixade gryn så är det ju mer som mjöl. Har ca. ½ dl mixade gryn och nästan 2 dl vatten. Min grabb vill inte ha den för "stabbig".

Jag vispar gröten, tror att det lätt kan bli klumpar så jag har inte testat i micron.

Hur fick ni reda på att lillkillen är soja- och mjölkallergiker? Kan man testa dem för sånt nu när de är så små?

Jag kan lägga in gröt-recepten igen om du vill...
  • The Bumblebee

Jag kopierade in ett inlägg jag gjort tidigare om hemmagjord gröt. Min Elmer (5½ mån.) äter ½ dl mixade havregryn + nästan 2 dl vatten, det tycker jag blir lagom konsitistens.

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad
    Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept  Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.

* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös

• The Bumblebee

Ok, tack för info. Känner mig så ovetande när det gäller matallergier. Jag slutade med mjölkprodukter eftersom jag trodde att Elmer fick ont i magen pga av dem. Men det var jag som mådde mycket bättre när jag slutade med dem istället Trodde då att jag var lactos-känslig, men jag har testat lactosfri mjölk och får lika ont i magen av den - så jag vet inte alls vad som hänt med mig. Kunde leva på fil, yoghurt och mjölk förut.

• The Bumblebee
    CasaMia:
    Åh, jösses hur ska jag kunna axla de manteln  är absolut ingen guru. Å många tycker nog att jag gör helt fel oxå...
    Angående det här med hallonkärnor, jag tror inte att du behöver ta bort dem. Man tuggar ju liksom inte sönder varenda liten kärna själv utan sväljer dem ju hela, tror därför inte att det ska vara nån fara att låta äta dem hallon som de är.
    Jag hade inte direkt tänkt ge Elmer hallon så tidigt, men när han var drygt 4 månader lämnde jag honom å storebror ensamma i 2 sekunder i stolarna bredvid varandra i köket. Aron hade fått en mugg med hallon från trädgården som han satt å mumsade på. När jag kommer tillbaka är får jag se det här:
    Busted!!! Busted! Big brother is a feeder!
    Kan säga att Elmer utan problem och nästan som besatt  åt hallonen som storebror stoppade i hans mun. Blev lite rädd först - och samtidigt glad att det inte var ärtor eller nåt jag stoppat i Arons mugg... Men som sagt, Elmer mosade hallonen med tungan och smaskade som bara den

Vi har haft BabyPlus, tycker inte alls att den luktar äckligt. Kanske har ni en dålig förpackning?
  • The Bumblebee
    Pillis1975:
    Så du tänker inte sparka mig ur tråden för att jag är för påträngande då Pust! *torkar den nervösa svettdroppen ur pannan*
Svar på tråden Barnmat