• Lina B

Lön innesäljare???

Blev erbjuden ett jobb som innesäljare. Jag är 29 år och detta är mitt första riktiga innesäljarjobb. Men har jobbat med annan försäljning förut! 20 p från universitetet och massa andra komvux-kurser. Storstad. 35 tim/ arbetsvecka.

Lön: 18000kr/mån. Med möjlighet till provision upp till 3000kr/mån OM man jobbat bra.....

Hjälp fort, för behöver tacka ja eller nej i dagarna nu.....*panik*

• Svar på tråden Lön innesäljare???
  • Polgara

Ta det!Det är ingen dålig lön alls!!

Min man jobbar för skitlönen 17000 Kr!!!Och han har bra lång erfarenhet av säljarbetet.Han har varit på en ny anställningintervju så hoppas att han får rätt lön nu bara.

• Lina B

Om jag vill hålla på med sälj? Oj, vilken svår fråga...jag tycker det är roligt att sälja egna produkter, säljer ju Aloe vera på fritiden....men vet ju inte hur det kommer kännas att sälja inne på ett företag. Jag kommer sälja försäkringar där.

Nej, mina universitetspoäng spelar ingen roll här....han sa idag att jag inte kunde få mina 20.500kr i garanti, då de tittade på min erfarenhet och mina referenser.... Har ju inte jobbat med som säljare direkt så.....

Jag är ju inte arbetslös nu, utan har en behovsanställning. Där tjänar jag ca 110kr i timmen...dvs ca 18.000kr på en heltid om jag jobbar heltid...men det är inom bevakningsbranschen.

Så jag vet inte om det är värt att ta detta jobb, eller om de utnyttjar att jag är så grön??

Jane Austen: Tjänar utesäljare mer?? Vad brukar innesälj tjäna?

Det som är skönt är att det är 35 tim arbetsvecka....

• JaneAusten

Jag tycker inte att den lön de erbjuder är en skitlön. Den känns rätt normal om man betänker erfarenhet. Kanske kan du tycka att du borde tjäna mer för din ålder men å andra sidan så skall inte "garantilönen" vara den du skall hänga upp dig på utan snarare titta på mållön. Vad är en normal försäljning för andra i samma tjänst?

Då jag själv i omgångar anställer säljare så blir jag alltid stressad om de hänger upp sig för mycket på den fasta delen. En bra säljare skall vara sugen på att tjäna pengar och därmed är det möjligheten att tjäna pengar som skall avgöra.

Å andra sidan kan man ju titta på hur svårt det är att nå rätt lön på det jobbet du söker? Skall du ringa privatpersoner eller företag? Hur många samtal förväntar de sig att du skall ringa per dag/vecka? Ska du jobba därifrån eller hemifrån?

Som utesäljare får du ju göra mer än "kallringa". Du har mer möjligheter att träffa folk och kanske lite mer variation. Det är ett ganska tungt jobb att sälja och det finns otroligt många som sliter på säljjobb men inte passar för dem. Men - mina två allra högst betalda vänner (tjänar mellan 50 och 100 i månaden) är båda tjejer och säljare så man kan ju tjäna en del också.

Tror att en normallön för en innesäljare ligger mellan 17-22 med viss möjlighet att tjäna mer

En normallön för en utesäljare varierar mer.. skulle säga att 20-40 är normalt (den senare siffran för någon med erfarenhet och uppbyggd kundkrets) och allt över det tur/skicklighet/rätt person på rätt plats typ.

• Lina B

Jane Austen: Det är inkommande samtal jag kommer att ta, och sälja försäkringar. Ca 60 samtal per dag sa dom...sen får man provision på de lyckade samtalen...

Provisionen ligger på 0-3000kr, brukar det ligga där runt? För det är väl "mållönen", du nämnde? Alltså summan av allt..? Så som max kan jag väl hamna då på 18500+3000= 21500kr och då får man jobba HÅRT.

Anställer du säljare ibland? Ja, jag kanske hängde upp mig på fel sak, men jag har ju ingen koll inom denna bransch som sagt...hihi. Är provisionen viktigare kanske? *virro*

• JaneAusten

Hm, så här tycker jag då. Det är ovanligt att det finns ett tak. Innebär det att du t ex skall ta in x antal affärer och säljer du fler så får du inte mer pengar? Är maxlönen 21 500 så är det ju inte så mycket. Motivationen att jobba hårt borde motsvaras av möjligheten att tjäna pengar.

Å andra sidan är enbart inkommande samtal mer ett "ordermottagarjobb" tycker jag. Vilka andra fördelar kan du själv se med jobbet? Ligger det bra till? Är arbetstiderna bra? Får du jobbarkompisar som verkar OK?

Det jag menar med mållön är vad som är normal fast del + normal provision - dvs det en normalgod säljare tar in. Säger de att de flesta får 2500 så räkna med 1500.

Jo jag har nog anställt ialla fall 8 säljare på den arbetsplats jag är nu. Vi har bara tre säljare men några har inte fungerat etc.

Är du en någolunda trevlig människa som ser någolunda normal ut så borde du inte ha några större problem att söka fler säljjobb om du tvekar över detta.

Lycka till i vilket fall som helst! Men ta bara jobbet (om du har en möjlighet att välja då givetvis) om du tycker att det verkar kul.

• Lina B

Jane Austen: Det verkar ju kul, det är trevlig miljö...men det är ju svårt att bedöma efter bara EN visit. Jättesvårt!

Jag har dessutom inte jobbat som innesäljare tidigare....bara över disk.

Jag förstog det som att max provision blir 3000kr....hon sa att "det händer att det överstiger det.." alltså brukar det inte göra det....

Fördelarna jag ser med jobbet är 1) 35 timmars arbetsvecka/ 140 tim i månaden, 2) ett stort försäkringsbolag där jag kan få erfarenhet, 3) varierande arbetstider (just nu börjar jag 06.00 på mitt nuvarande jobb...usch, tidigt), 4) chans till regelbunden inkomst (just nu är jag extraanställd och får ofta "jaga" timmar, vilket är enormt stressigt).

Ja....hm.

• Lina B

Jag vet ju inte om dessa 3000kr ÄR ett tak, men det lät så....när hon sa att de oftast får 500-3000kr i prov!
    ANTAR däremot att om man är mycket duktigare än så, så betalar de väl lite mer...men den generella ribban verkar ligga där...

Detta är ju mitt första jobb inom området...bör man ta det och sen byta efter ett år kanske? Alltså för att få en bättre tjänst?

Eller ska jag invänta en bättre tjänst?

• JaneAusten

Säg så här.. är det IF du skall börja på (du behöver inte svara här) så har jag en gammal kompis som jobbar där. Han trivs och har avancerat... så hos dem verkar det helt OK tror jag... om man gillar att jobba.

• JaneAusten

Säg så här.. är det IF du skall börja på (du behöver inte svara här) så har jag en gammal kompis som jobbar där. Han trivs och har avancerat... så hos dem verkar det helt OK tror jag... om man gillar att jobba.

• Lina B

Det är ett dotterbolag till LF. Du vet...?

• Lina B

Har fått ytterligare över helgen på mig, på måndag skriver vi papprena...

Så nu blir det att tänka snabbt!

Fler här som jobbar inom detta??

• Lina B

Puffar upp lite, behöver all info jag kan få nu....bara helgen kvar, urk.

• Carisma95

TS:
    18.000 i månaden på 35 h. Är det så det är sagt?
    För eftersom det bara är en 87,5 % tjänst så är ju i så fall heltidslönen drygt 20.500...

• Lina B

Carisma: Ja, de sa att det främst är 35h i veckan...det KAN hända att det blir lite mer NÅN vecka...så jo, du kanske har rätt??! Om det nu inte är så krävande jobba att man inte kan jobba heltid, att det är därför det är deltidstjänster?? (Konstigt....men det kallades ju heltid.)

Svar på tråden Lön innesäljare???