• Kaffekopp

Jag dödade mitt barn

Jag älskar att läsa sanningsbaserade böcker hur hemska de än må vara. I somras hittade jag den här boken på Adlibris. Och hur hemsk den än på vara så griper den tag och det är svårt att förstå att folk kan låta det gå så långt att man inte hjälper kvinnor som får postpartum-depressioner! =(

JAG DÖDADE MITT BARN
    av Dr Carl Burak & Michele G Remington

Det hemskaste brott man kan begå.

Framtiden ser ljus ut för Michele Remington. Hon gifter sig med en man hon älskar, flyttar in i sitt drömhus och blir överlycklig när hon får reda på att hon väntar barn.
    Men snart börjar problemen. Efter en besvärlig graviditet och förlossning drabbas Michele av en djup depression.
    Desperat och förtvivlad skjuter Michele sin sex veckor gamle son och sedan sig själv. Barnet dör men Michele överlever.
    Samma dag som hon kommer ut från sjukhuset blir hon åtalad för mord. Hon blir dömd i allmänhetens ögon men experterna har en annan åsikt och åtalet läggs ner.
    I den här boken försöker Michele förklara hur detta kunde hända och berättar hur hon orkar leva vidare med vetskapen om att hon dödat sitt eget barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-29 23:39:11:

Jag har sammanställt en liten lista på verklighetsbaserade böcker (såna som jag inte har läst än och som jag vill läsa). De som jag har läst har jag tipsat om här i tråden. Tänkte bara göra det lätt för er att se lite böcker på en lista =)

Dotter till en mördare ? Anne Marie West

Bortom allt förnuft: min fru tog våra barns liv ? David Smith och Carol Calef

Rosario är död ? Maigull Andersson

Äcklig ? Constance Briscoe

Maskrosungen ? Sandra Gustaffson

102 minuter: Den sanna berättelsen om kampen för överlevnad inne i World Trade Center ? Jim Dwyer

Levande Bränd: En ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord ? Marie-Thérèse Cuny (Souad)

Sista Andetaget ? Carlton Stowers

Farväl, älskade Holly ? Kevin Wells

SÅLD ? Vera efron / Natasja T

Trasdocka ? Yvonne Domeij

Flickan med de röda skorna: Berättelsen om Hannah, min älskade lilla flicka som ? Maria Housden

En andra chans ? Lauren Roche

Starkare än hatet ? Tim Guénard

Mamma sa att jag var sjuk ? Margareta Eklöf / Julie Gregory

Ingen tar mina barn ? Donya Al-Nahi

Förtrollande skönhet : min väg från våldtäkt till upprättelse ? Heather Gemmen

Skärvor av ett liv : vägen till och från Auschwitz ? Hedi Fried

En mördare i mitt hem ? Stacy Mattingly

• Svar på tråden Jag dödade mitt barn
  • Kaffekopp

Men vad konstigt RosaMonster, jag har aldrig haft några problem... Är det någon ruta man ska kryssa i att man accepterar leveransvillkor eller liknande? *minns inte* =/

• SandvikenMamma

Vad heter bokklubben?

• carina p

Jag köpte en ny bok i helgen som jag håller på att läsa nu. Den heter " En mördare i mitt hem" och är skriven av Ashley Smith. Den kom ut i förra veckan. Så här står det på baksidan:

Den 11 mars 2005 kablades nyheten om Brian Nichols dödsskjutningar i Fulton County Court ut över världen. Ingen visste vart han hade tagit vägen efteråt. Den 12 mars 2005 överlämnade han sig till polisen. Då hade Ashley Smith, en 26-årig ensamstående mamma, pratat med honom oavbrutet i över sju timmar. Hon hade berättat om sin dotter, om hur hon kämpade för att bli en hel människa igen efter flera års missbruk, om sin man som blivit knivhuggen till döds i ett onödigt bråk och om sin stora familj. Hon hade stekt pannkakor och ätit frukost tillsammans med honom. Och hon hade läst högt för honom ur den bok som blivit livsviktig för henne själv: Leva med mål och mening.

En mördare i mitt hem är den osannolika historien om hur en mördare och en gisslan blev två människor och om hur ett gisslandrama blev en ny början för båda två. Ashley Smith berättar tillsammans med journalisten Stacey Mattingly.

Boken är oerhört bra. Men den är som sagt alldeles nyutkommen och finns bara inbunden. Den kostade 280 kr.

mamma till tre underbara barn och en liten ängel
  • carina p

Förresten så är Magdalena Graafs bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" fruktansvärt bra. Den handlar om hennes förhållande med pappan till hennes första barn. Hur hon blir grovt misshandlad och mordhotad, och till slut måste fly med deras lille son till olika skyddade boenden. Hennes mamma och styvpappa blir mordhotade och hela livet blir en enda mardröm för henne. Hon lever under ständigt hot och måste fly ett antal gånger till olika ställen. Boken påminner om Liza Marklunds GÖMDA och detta är Magdalenas egen berättelse om ett liv i helvete.

Boken är bra och väldigt skrämmande. Har man, som jag, själv levt under sådana förhållanden, så är boken jobbig att läsa. Men jag är ändå glad att jag läste den.

Kram till alla bokälskare. Nu ska jag lägga mig. Har sjuka tvilling-flickor som säkert vaknar tidigt i morgon. Jag ska ta och skriva ner lite fler tips till er här i morgon på sanna historier. Har nog ett 50-tal sådana böcker i bokhyllan. Så jag återkommer.

Kram och godnatt!

• RosaMonster

nu har jag lyckats beställa lite böcker :]

• Kaffekopp

Tack Carina!! Den verkar jättebra, men den kostar bara 149 kronor på Adlibris! ;) Det är ju inte så farligt så det kan man väl bekosta sig! :D Hoppas att dina tvillingflickor snart mår bättre!! =)

• carina p
    Kaffekopp skrev 2006-10-16 22:36:53 följande:
    Tack Carina!! Den verkar jättebra, men den kostar bara 149 kronor på Adlibris! ;) Det är ju inte så farligt så det kan man väl bekosta sig! :D Hoppas att dina tvillingflickor snart mår bättre!! =)
    Jaha, typiskt! Jag fick betala 280 kr för min i bokhandeln.
  • Kaffekopp

Åh Carina - köp alltid på adlibris, de har nästan alltid halva priset ;) *ler*

• Kaffekopp

Oj, nu har det varit tyst i flera dagar - har ni fullt upp med att läsa?! ;)

Svar på tråden Jag dödade mitt barn