• Kaffekopp

Jag dödade mitt barn

Jag älskar att läsa sanningsbaserade böcker hur hemska de än må vara. I somras hittade jag den här boken på Adlibris. Och hur hemsk den än på vara så griper den tag och det är svårt att förstå att folk kan låta det gå så långt att man inte hjälper kvinnor som får postpartum-depressioner! =(

JAG DÖDADE MITT BARN
    av Dr Carl Burak & Michele G Remington

Det hemskaste brott man kan begå.

Framtiden ser ljus ut för Michele Remington. Hon gifter sig med en man hon älskar, flyttar in i sitt drömhus och blir överlycklig när hon får reda på att hon väntar barn.
    Men snart börjar problemen. Efter en besvärlig graviditet och förlossning drabbas Michele av en djup depression.
    Desperat och förtvivlad skjuter Michele sin sex veckor gamle son och sedan sig själv. Barnet dör men Michele överlever.
    Samma dag som hon kommer ut från sjukhuset blir hon åtalad för mord. Hon blir dömd i allmänhetens ögon men experterna har en annan åsikt och åtalet läggs ner.
    I den här boken försöker Michele förklara hur detta kunde hända och berättar hur hon orkar leva vidare med vetskapen om att hon dödat sitt eget barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-29 23:39:11:

Jag har sammanställt en liten lista på verklighetsbaserade böcker (såna som jag inte har läst än och som jag vill läsa). De som jag har läst har jag tipsat om här i tråden. Tänkte bara göra det lätt för er att se lite böcker på en lista =)

Dotter till en mördare ? Anne Marie West

Bortom allt förnuft: min fru tog våra barns liv ? David Smith och Carol Calef

Rosario är död ? Maigull Andersson

Äcklig ? Constance Briscoe

Maskrosungen ? Sandra Gustaffson

102 minuter: Den sanna berättelsen om kampen för överlevnad inne i World Trade Center ? Jim Dwyer

Levande Bränd: En ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord ? Marie-Thérèse Cuny (Souad)

Sista Andetaget ? Carlton Stowers

Farväl, älskade Holly ? Kevin Wells

SÅLD ? Vera efron / Natasja T

Trasdocka ? Yvonne Domeij

Flickan med de röda skorna: Berättelsen om Hannah, min älskade lilla flicka som ? Maria Housden

En andra chans ? Lauren Roche

Starkare än hatet ? Tim Guénard

Mamma sa att jag var sjuk ? Margareta Eklöf / Julie Gregory

Ingen tar mina barn ? Donya Al-Nahi

Förtrollande skönhet : min väg från våldtäkt till upprättelse ? Heather Gemmen

Skärvor av ett liv : vägen till och från Auschwitz ? Hedi Fried

En mördare i mitt hem ? Stacy Mattingly

• Svar på tråden Jag dödade mitt barn
  • Kaffekopp

Oj Diny, visste inta att Danielle Steel skrivit något verklighetsbaserat. Tack för tipset!

Glöm att ni har en dotter har vi tipsat om innan, det är en bra bok! *tummen upp*

Jag har inte läst på länge nu, måste skärpa mig! ;) Har inte haft orken riktigt, bara läst en massa rese-böcker och tidningar :-P

• kakan76

hej hej.. Får man tipsa om boken om Micke Dubois... Tyckte den var jättebra.. Visserligen känner jag familjen men tycker helt klart att den är värd att läsa.. Inte så mycke "svullo" som man kan tro.. Utan en bra verlighets historia som kunde ha handlat om vem som helst...

• Heobaldia

jag vill tillägga Gömda, Azyl och Mias Hemlighet

• Kaffekopp

Oh ja Heobaldia - de är så uppenbara att jag glömt dem. Läst alla tre för längesen! ;) TUMMEN UPP!

• lillrottis

Har skickat efter ett par böcker som ja såg att ni rekommenderat här på tråden.. fick dom förra tisdagen, har läst ut 5 av 6 böcker redan.. =)

skulle görna se att ni rekommenderar fler böcker =)

av dom ja bästellde s var jag dödade mitt barn som grep mig mest.. en sån fruktansvärt tratedi (hur de nu stavas) men så¨gripande.. de får en verkligen att öppna ögonen.. å vad ja grät genom boken =)

• Kaffekopp

Lillrottis, om du går igenom hela tråden så hittar du MÄNGDER med böcker =) Finns i TS oxå ;) Vi tipsar allt eftersom det kommer upp något mer!!
    Håller med om att "Jag dödade mitt barn" griper fast ordentligt, det var mycket därför som jag valde att skriva det som rubrik.
    Kul att du gillar tråden!

• lillrottis

okej ja ska göra de =)

de värsta med mängder av böcker är att man vill köpa alla på en gång =)

men men tack för du startade en trevlig tråd =)

• laven

Kaffekopp m.fl. Tyckte ni verkligen att boken om Michele Remington var bra? Jag får säga att det tyckte jag inte. Iallafall inte så värst. Det som var intressantast var väl när psykologen talade om hur man föds med ett visst temprament och att det är näst intill omöjligt att ändra på det - typ samma som anlag för diabetes. Att man kan ha tre barn där ett är guld, ett stål och ett fint porslin och att det är det man måste jobba med.
    Men jag tyckte inte det var särskilt väl berättat i övrigt, eller att man fick känslan av att tragedin kunde undvikits. Iallafall inte lätt. Vem i hela fridens namn skulle trott att hon skulle ta livet av sin son?

• smarties

lillrottis, var hittade du "jag dödade mitt barn" ?

Svar på tråden Jag dödade mitt barn