• Kaffekopp

Jag dödade mitt barn

Jag älskar att läsa sanningsbaserade böcker hur hemska de än må vara. I somras hittade jag den här boken på Adlibris. Och hur hemsk den än på vara så griper den tag och det är svårt att förstå att folk kan låta det gå så långt att man inte hjälper kvinnor som får postpartum-depressioner! =(

JAG DÖDADE MITT BARN
    av Dr Carl Burak & Michele G Remington

Det hemskaste brott man kan begå.

Framtiden ser ljus ut för Michele Remington. Hon gifter sig med en man hon älskar, flyttar in i sitt drömhus och blir överlycklig när hon får reda på att hon väntar barn.
    Men snart börjar problemen. Efter en besvärlig graviditet och förlossning drabbas Michele av en djup depression.
    Desperat och förtvivlad skjuter Michele sin sex veckor gamle son och sedan sig själv. Barnet dör men Michele överlever.
    Samma dag som hon kommer ut från sjukhuset blir hon åtalad för mord. Hon blir dömd i allmänhetens ögon men experterna har en annan åsikt och åtalet läggs ner.
    I den här boken försöker Michele förklara hur detta kunde hända och berättar hur hon orkar leva vidare med vetskapen om att hon dödat sitt eget barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-29 23:39:11:

Jag har sammanställt en liten lista på verklighetsbaserade böcker (såna som jag inte har läst än och som jag vill läsa). De som jag har läst har jag tipsat om här i tråden. Tänkte bara göra det lätt för er att se lite böcker på en lista =)

Dotter till en mördare ? Anne Marie West

Bortom allt förnuft: min fru tog våra barns liv ? David Smith och Carol Calef

Rosario är död ? Maigull Andersson

Äcklig ? Constance Briscoe

Maskrosungen ? Sandra Gustaffson

102 minuter: Den sanna berättelsen om kampen för överlevnad inne i World Trade Center ? Jim Dwyer

Levande Bränd: En ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord ? Marie-Thérèse Cuny (Souad)

Sista Andetaget ? Carlton Stowers

Farväl, älskade Holly ? Kevin Wells

SÅLD ? Vera efron / Natasja T

Trasdocka ? Yvonne Domeij

Flickan med de röda skorna: Berättelsen om Hannah, min älskade lilla flicka som ? Maria Housden

En andra chans ? Lauren Roche

Starkare än hatet ? Tim Guénard

Mamma sa att jag var sjuk ? Margareta Eklöf / Julie Gregory

Ingen tar mina barn ? Donya Al-Nahi

Förtrollande skönhet : min väg från våldtäkt till upprättelse ? Heather Gemmen

Skärvor av ett liv : vägen till och från Auschwitz ? Hedi Fried

En mördare i mitt hem ? Stacy Mattingly

• Svar på tråden Jag dödade mitt barn
  • Kaffekopp

Varsegod gumman!! Sen har jag tipsat om en massa bra böcker tidigare i tråden som oxå är verklighetsbaserade och som jag redan läst, så kika igenom du! ;)

Varsegod Sanvikenmamma!! *hihi*

• Duntoffla

Har några fler boktips; I skuggan av värmen och Bortom ljus och mörker av Lotta Thell. De handlar om Eva som är heroinist. Läs mer på www.adlibris.se Vingklippt ängel av Berny Pålsson En tillräckligt vacker dag att dö- Jeanette Lindblad Absoluta favoriten är trots att den är gammal "Inte som andra döttrar" om Nancy Spungen

Que Vivra verra- den som lever får se
  • abedissa

dotter till en mördare läste jag för tio år sedan men jag minns ännu hur ruggig den biografin var. hu!

• astri

Har någon läst Mamma sa att jag var sjuk. [Tror det är rätt titel]
    Är den läs- och köpvärd?

• diana och daniel

Hej ville bara säga att maskrosunge är en underbart bra bok. Den ger en inblick i hur livet kanvara för många , det som är dolt. Värd att läsa!

• Duntoffla
    Astri- jag läste nyss ut den boken. Läskigt att folk kan vara så sjuka. brr...
    Que Vivra verra- den som lever får se
  • sanndris

Nu ska det beställas böcker..

• Kaffekopp

Frågar igen:

Finns det någon som har tips på verklighetsbaserade böcker som handlar om folk som lever med sjukdomar eller folk som överlevt olika olyckor? Det är ju ofta misshandel och hemska uppväxter det handlar om i böckerna. Skulle vara kul med tips på böcker om att leva med sjukdomar eller olyckor m.m.

• astri

Mamma sa jag var sjuk handlar om Munchausen syndrome by proxy.
    Skärvor av ett ansikte - Lucy Grealy, handlar om en kvinna och hennes kamp mot cancer

Svar på tråden Jag dödade mitt barn