• Kaffekopp

Jag dödade mitt barn

Jag älskar att läsa sanningsbaserade böcker hur hemska de än må vara. I somras hittade jag den här boken på Adlibris. Och hur hemsk den än på vara så griper den tag och det är svårt att förstå att folk kan låta det gå så långt att man inte hjälper kvinnor som får postpartum-depressioner! =(

JAG DÖDADE MITT BARN
    av Dr Carl Burak & Michele G Remington

Det hemskaste brott man kan begå.

Framtiden ser ljus ut för Michele Remington. Hon gifter sig med en man hon älskar, flyttar in i sitt drömhus och blir överlycklig när hon får reda på att hon väntar barn.
    Men snart börjar problemen. Efter en besvärlig graviditet och förlossning drabbas Michele av en djup depression.
    Desperat och förtvivlad skjuter Michele sin sex veckor gamle son och sedan sig själv. Barnet dör men Michele överlever.
    Samma dag som hon kommer ut från sjukhuset blir hon åtalad för mord. Hon blir dömd i allmänhetens ögon men experterna har en annan åsikt och åtalet läggs ner.
    I den här boken försöker Michele förklara hur detta kunde hända och berättar hur hon orkar leva vidare med vetskapen om att hon dödat sitt eget barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-29 23:39:11:

Jag har sammanställt en liten lista på verklighetsbaserade böcker (såna som jag inte har läst än och som jag vill läsa). De som jag har läst har jag tipsat om här i tråden. Tänkte bara göra det lätt för er att se lite böcker på en lista =)

Dotter till en mördare ? Anne Marie West

Bortom allt förnuft: min fru tog våra barns liv ? David Smith och Carol Calef

Rosario är död ? Maigull Andersson

Äcklig ? Constance Briscoe

Maskrosungen ? Sandra Gustaffson

102 minuter: Den sanna berättelsen om kampen för överlevnad inne i World Trade Center ? Jim Dwyer

Levande Bränd: En ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord ? Marie-Thérèse Cuny (Souad)

Sista Andetaget ? Carlton Stowers

Farväl, älskade Holly ? Kevin Wells

SÅLD ? Vera efron / Natasja T

Trasdocka ? Yvonne Domeij

Flickan med de röda skorna: Berättelsen om Hannah, min älskade lilla flicka som ? Maria Housden

En andra chans ? Lauren Roche

Starkare än hatet ? Tim Guénard

Mamma sa att jag var sjuk ? Margareta Eklöf / Julie Gregory

Ingen tar mina barn ? Donya Al-Nahi

Förtrollande skönhet : min väg från våldtäkt till upprättelse ? Heather Gemmen

Skärvor av ett liv : vägen till och från Auschwitz ? Hedi Fried

En mördare i mitt hem ? Stacy Mattingly

• Svar på tråden Jag dödade mitt barn
  • Kaffekopp

Vad har Torey Hayden skrivit? =)

• maadicken

hon är en barnpsykolog som skriver om väldigt "störda" (i brist på bättre ord) barn.

burpojken
    rävungen
    tigerungen
    vackra barn
    den mekaniska katten
    bara barnet

dom jag kommer på just nu som hon skrivit. sök på adlibris eller nåt om du vill ha alla.
    dom är verkligen superbra!!

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤
  • Duntoffla

Hej kaffekopp! *blink*

Läste boken "Jag dödade mitt barn" på väg till Paris. Läskigt!

Ett tips är "när blodsbanden brister". Ruggig! och "min mamma sa att jag var sjuk" om en mamma som lider av MBP- Münchhausen by proxy. Att det finns så sjuka och störda människor. brrr!

Kram

Que Vivra verra- den som lever får se
  • Salmiak73

Har tips på en annan väldigt bra (och hemsk) bok.
    "Mamma sa att jag var sjuk" Av Julie gregory

Från sin tidiga barndom blev julie gregory regelbundet opererad, röntgad och fick otaliga mediciner i en fåfäng kamp mot sjukdommar som skapades i hennes mors fantasi.
    Munchausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligate fgorm av banmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern uppfinner eller förorsakar symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.

denna bok sträckläste jag.... Så hemskt , allt vad denna flicka utsätts för.
    ett under att hon överlevt?

• mama80

Måste tipsa om denna (för mig) tårdrypande bok; "Ro utan åror" med Ulla-Carin Lindquist(då nyhetsankare på TV)

Ulla-Carin får ALS och tynar sakta bort vilket läsaren får följa i en "dagbok". Hur berättar man för sina barn att mamma ska dö? Jag har nog aldrig gråtit så för en bok...

• Duntoffla

hihi Salmiak73- Vi måste ha skrivit ungefär samtidigt. Visst var boken hemsk?

• Änglamamma76

Torey Hayden har även skrivit dessa:
    Andras Ungar "Faktabaserad"
    Solrosskogen "Roman"
    Spökflickan "Faktabaserad"
    Skymningsbarn "Faktabaserad"

Torey Hayden är en kanon författare som verkligen fängslar.

• Duntoffla

Änglamamma76- har du läst "den mekaniska katten" av Torey Hayden? Den är bra

• Salmiak73

Duntoffla:
    Ja, boken var hemsk, otroligt vilka sjuka människor det finns.
    Tycker att det är så bra att man får se/läsa hur det påverkar Julie som vuxen.

Svar på tråden Jag dödade mitt barn