• Kaffekopp

Jag dödade mitt barn

Jag älskar att läsa sanningsbaserade böcker hur hemska de än må vara. I somras hittade jag den här boken på Adlibris. Och hur hemsk den än på vara så griper den tag och det är svårt att förstå att folk kan låta det gå så långt att man inte hjälper kvinnor som får postpartum-depressioner! =(

JAG DÖDADE MITT BARN
    av Dr Carl Burak & Michele G Remington

Det hemskaste brott man kan begå.

Framtiden ser ljus ut för Michele Remington. Hon gifter sig med en man hon älskar, flyttar in i sitt drömhus och blir överlycklig när hon får reda på att hon väntar barn.
    Men snart börjar problemen. Efter en besvärlig graviditet och förlossning drabbas Michele av en djup depression.
    Desperat och förtvivlad skjuter Michele sin sex veckor gamle son och sedan sig själv. Barnet dör men Michele överlever.
    Samma dag som hon kommer ut från sjukhuset blir hon åtalad för mord. Hon blir dömd i allmänhetens ögon men experterna har en annan åsikt och åtalet läggs ner.
    I den här boken försöker Michele förklara hur detta kunde hända och berättar hur hon orkar leva vidare med vetskapen om att hon dödat sitt eget barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-29 23:39:11:

Jag har sammanställt en liten lista på verklighetsbaserade böcker (såna som jag inte har läst än och som jag vill läsa). De som jag har läst har jag tipsat om här i tråden. Tänkte bara göra det lätt för er att se lite böcker på en lista =)

Dotter till en mördare ? Anne Marie West

Bortom allt förnuft: min fru tog våra barns liv ? David Smith och Carol Calef

Rosario är död ? Maigull Andersson

Äcklig ? Constance Briscoe

Maskrosungen ? Sandra Gustaffson

102 minuter: Den sanna berättelsen om kampen för överlevnad inne i World Trade Center ? Jim Dwyer

Levande Bränd: En ung kvinnas berättelse om hur hon överlevde ett hedersmord ? Marie-Thérèse Cuny (Souad)

Sista Andetaget ? Carlton Stowers

Farväl, älskade Holly ? Kevin Wells

SÅLD ? Vera efron / Natasja T

Trasdocka ? Yvonne Domeij

Flickan med de röda skorna: Berättelsen om Hannah, min älskade lilla flicka som ? Maria Housden

En andra chans ? Lauren Roche

Starkare än hatet ? Tim Guénard

Mamma sa att jag var sjuk ? Margareta Eklöf / Julie Gregory

Ingen tar mina barn ? Donya Al-Nahi

Förtrollande skönhet : min väg från våldtäkt till upprättelse ? Heather Gemmen

Skärvor av ett liv : vägen till och från Auschwitz ? Hedi Fried

En mördare i mitt hem ? Stacy Mattingly

• Svar på tråden Jag dödade mitt barn
  • carina p
    Kaffekopp skrev 2006-10-11 17:14:11 följande:
    Carina, hittar inte den boken heller när jag söker =( Så typiskt...Har ni sett filmen "Offerlamm"? Det är en äldre film som bygger på en verklig händelse. Om en mamma som stannar på vägen för en liftare med sina tre barn i bilen och alla blir skjutna?GLÖM ATT NI HAR EN DOTTER - Sandra Gregory är också en bra bok. (Läste den för ett par år sen och fastnade)Sandra Gregory har under några år arbetat som lärare i Bangkok. Men efter en militärkupp förlorar hon sitt jobb och blir samtidigt svårt sjuk. Desperat efter att få komma hem till sin familj i England bestämmer hon sig för att smuggla en liten mängd heroin åt en helt främmande mans räkning. Sandra tas på bar gärning och döms till fängelse. Ett straff hon bl a avtjänar på det ökända fängelset Bangkok Hilton. Den brutala och förnedrande verklighet som hon tvingas genomleva lämnar outplånliga spår i hennes själ. Men en inre styrka och vilja fick henne att kämpa och här är hennes berättelse. En stark skildring av hur ett enda misstag kan förändra allt.
    Sök på Google på BORTOM ALLTFÖRNUFT, David Smith. Jag hittade den där. Du kan få låna den av mig om du vill, Kaffekopp.
    mamma till tre underbara barn och en liten ängel
  • carina p

Har ni läst Dotter till en mördare av Anne Marie West?Författarinnan är dotter till Fred West och styvdotter till Rose West. Pappan och styvmamman förklarades 1995 skyldiga till 10 mord. Liken hade de grävt ner i sin egen trädgård. När polisen grävde upp trädgården hittades kropparna efter flera försvunna flickor och även ett par av deras egna döttrar hittades döda.

Fred och Rose West var två monster som höll sina egna barn fångna i en värld av sex och våld och för flera av barnen slutade det med döden. Anne Marie West överlevde och berättar i boken om sitt liv med dessa två massmördare.

Denna boken kom ut 1995 så den kan vara svår att hitta.

• Kaffekopp

Carina, jag hittade den på google! =) TACK! *ler* Dotter till en mördare? Har hört talas om den, är den bra? USCH!!. Det står om dem i Sandra Gregorys bok oxå (Glöm att ni har en dotter). Paret West är på samma fängelse som henne... =/ *ihhh*

• grabbarna bus

Har läst Jag dödade mitt barn, och även läst Äcklig
    Dom är så bra hemskt att det verkligen händer sådana saker
    Men jag rekomendera folk verkligen att läsa dom.

• Kaffekopp

Jag har köpt "Dömd att stenas" också, men inte börjat läsa den än. Tänkte varva med lite andra böcker emellanåt och har läst "PS Jag älskar dig" och "Djävulen bär Prada"... Ibland måste man landa lite mellan alla hemska böcker! =)

• Svinto78

Det har tydligen kommit ut en bok av brorsan till David Pelzer. Handlar om hur mamman gav sig på lillebrorsan efteråt.

Lär vara lika bra som dom andra.

• carina p
    Kaffekopp skrev 2006-10-11 17:26:41 följande:
    Carina, jag hittade den på google! =) TACK! *ler* Dotter till en mördare? Har hört talas om den, är den bra? USCH!!. Det står om dem i Sandra Gregorys bok oxå (Glöm att ni har en dotter). Paret West är på samma fängelse som henne... =/ *ihhh*
    Ja, Dotter till en mördare är väldigt bra. Rose West är på samma fängelse som Sandra Gregory. Fred West tog livet av sig i sin cell när de satt häktade. Det var nog bäst för honom....

Hittar du inte någon att köpa Bortom allt förnuft av, så får du gärna låna min,Jag kan skicka den til dig, Hör av dig i såfall.

Jag har MASSOR med verklighetsbaserade böcker, Kan skriva ner några fler här senare. Måste ägna mig lite åt mina tvillingar nu. De tycker att jag är tråkig som sitter här. Det ska läsas sagor och sådant nu. Jag kan återkomma hit senare.

Kram
  • carina p
    Svinto78 skrev 2006-10-11 17:34:54 följande:
    Det har tydligen kommit ut en bok av brorsan till David Pelzer. Handlar om hur mamman gav sig på lillebrorsan efteråt. Lär vara lika bra som dom andra.
    Jag har den också. Glad Den heter En brors berättelse och är skriven av Richard B. Pelzer
  • Svinto78

En brors berättelse hette den visst. Av Richard B. Pelzer

Svar på tråden Jag dödade mitt barn