• Tindra E

Det behövs fler som vill donera ägg!

Jag vill bara uppmuntra fler att donera ägg samt säga lycka till för dom som väntar!
    Det finns dom som har moraliska synpunkter om detta och det är helt OK men så finns det såna som jag...
    Jag donerade första gången i december i fjol och till min stora lycka så fick dom ut 17 stycken! Och jag ska iväg igen men det kom en graviditet emellan.. Jag tålde tyvärr inte spiralen och då gick det lite för snabbt sen...*ler*
    Men när pyret har kommit ut så ska jag fortsätta att donera så många gånger som jag tillåts!
    Så alla som har tänkt på donation,det är värt att ge sig själv sprutor med tanke på vad några andra får istället!!
    Lycka till!

• Svar på tråden Det behövs fler som vill donera ägg!
  • Beckah82

Ja ersättningen är ju en bra fråga...hade man bott i USA...ojojoj...

Jag är ung, blond, blåögd, röker ej, dricker ej, har inga sjukdomar, inga allergier och är medlem i Mensa (vääääldigt poppis i USA)...

Jag hade kunnat tjäna bra pengar på mina ägg i USA...här i Sverige får man ersättning för resor och förlorad arbetsinkomst... i efterhand dessutom...

Nu menar jag inte att det skulle vara som i USA men en viss ersättning borde ju utgå åtminstone, och lite bättre bemötande och servis och kanske lite mer reklam för att "ragga in" donatorer...sådant ser man aldrig.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • soffi86

nej tyvarr fiaflopp, jag tanker inte ta de 3000 kr man far for mina ev donerade agg
    jag skall ha mycket mer och jag skall da till USA. barn ar ett privilegium inte en rattighet

• Linisen

Om man vill donera ägg gör man inte det för pengarnas skull det kan jag lova. Det finns då i stället flera andra mycket mer LÄTTARE sätt att få pengar på.

Om jag hade haft möjligheten att få donera ägg och hade haft egna bra sådana hade jag gärna gjort det, jag hade tyckt att 3000:- lika gärna kunde kvittat för jag hade inte gjort det för pengarnas skull utan för att hjälpa en annan kvinna att få möjligheten att bli mor och ett par till att bli föräldrar.

Du är lite motsägelsefull Soffi86, du säger att barn är ett privilegium inte en rättighet och det håller jag med om. Men för att få ta del av det "previligiet" ska du ha en större summa pengar. Då är ju plötsligt pengarna i ditt fall en rättighet inte ett privilegie, eller hur?
    Du gör det inte med omtanke utan för att du vill ha pengar annars hade du lika gärna gjort det här i Sverige eller?

Detta är en svår situation och jag tror att vi tänker och tycker olika när det gäller detta som med så många andra saker men huvudsaken är att man gör det för att man vill. Inte för att man ska tjäna pengar, då är vi inne på en helt annan sak. Då är det plötsligt en industri där folk är ute efter att tjäna pengar.

Och du Soffi86 inte många år yngre än min lillasyster, jag respekterar det du säger men jag förstår inte hur man kan tänka så. Jag tror också lite att det är för tidigt för dig att ta sådana beslut. Vänta 5-10 år och se om du tycker annorlunda. Kanske blir du själv en dag barnlös.....det vet du inte?
    Det visste inte jag när jag var 20 heller!

• Sadgirl

Åååhh, jag blir frustrerad!!

Problem: Det finns för få donatorer.

Enkel lösning enligt mig och Soffi86: Betala ca 25 000 till donatorn.

Reaktion: Fy, usch, blä, oetiskt, folk ska inte tjäna pengar på sina ägg, ni förstår inte, man ska göra det av fri vilja, vänta ni bara tills ni inte kan få barn osv.

Nähä. Då får jag önska er lycka till i rekryteringen av godhjärtade och uppoffrande äggdonatorer! Och det menar jag. Fast jag vidhåller att min lösning är bra.

Angående vad man ska göra för att påverka, så får man väl göra det som känns rätt. Eftersom jag själv är starkt övertygad om att höjd ersättning är den enklaste lösningen hade jag jobbat för det. Det måste jag få säga utan att bli attackerad!

När det gäller ivf behandlingar kan man betala för att komma förbi kön, varför inte samma möjligheter med äggdonation? Systemet fungerar ju i USA.

• Fiaflopp
    soffi86 skrev 2006-12-07 11:26:53 följande:
    nej tyvarr fiaflopp, jag tanker inte ta de 3000 kr man far for mina ev donerade agg jag skall ha mycket mer och jag skall da till USA. barn ar ett privilegium inte en rattighet
    Absolut ska dom som kan det men GÖR då det istället för att såra som du gör i denna tråd!
    ADJÖ
  • Fiaflopp

Sadgirl: det får man ju men om man ska komma före så åker man till finland eller damnark för att få snabbare behandling och då betalar man själv!
    Du drar in USA i detta så då har jag rätt att dra in Finland som ockcå betalar sina donatorer OCH ger oss som behöver snabbare vård och därmed kortare väntetid!

Lämnar tråden nu då ni sårat för mycket med er trångsynthet.

• papayan

Jättebra att det finns folk som vill donera sina ägg, all heder åt er!!
    Själv så kan jag tyvärr inte komma till ro med den tanken för egen del, rent biologiskt sätt så är det ju jag som är mammma, det är ju mina gener och arvsanlag som det barnet tar del av..
    Även om det är en annnan kvinna som är gravid med mitt ägg och blir den riktiga mamman så skulle jag ha såå svårt att släppa tanken på var mitt/mina barn finns, har dom det bra osv..
    Hur ser dom ut?
    Mitt huvudbry kan liksom inte stanna vid att donera ägg, punkt slut, utan det skulle bara vara en början på ett livslångt funderande för mig.
    Men det är tur att vi är olika...

• Chickpea

I Sverige har man av etiska skäl valt att begränsa ersättningen till donatorer. Detta är naturligtvis ett val man gjort efter noggranna utredningar, diskussioner och forskning. Det finns en mängd skäl till varför man i Sverige inte vill ha en utveckling liknande den i USA, där ägg och spermier är handelsvaror.

Att man av t.ex. sociala, etiska eller medicinska skäl säger nej till att bli donator har jag full respekt för. Men säger man nej pga att ersättningen inte ligger i 10 000-kronorsklassen (eller ännu högre) har man aldrig ens övervägt att DONERA sina ägg. (Naturligtvis skall man få ersättning för utebliven arbetsinkomst.) Då är man intresserad av att SÄLJA.

Förresten så ger jag blanka fasen i om de ägg som donerats till mig kommer från en medlem i MENSA. Däremot skulle vetskapen om att äggen kommer från en empatisk, kärleksfull och solidarisk kvinna göra mig mycket lycklig...

• Sadgirl

Detta var faktiskt första gången i mitt 32-åriga liv som någon kallat mig för trångsynt. Jag är alltså trångsynt för att jag har åsikten att högre ersättningar är en lösning på donatorproblemet...?

Du får gärna dra in Finland, det låter ju jättebra om man kan få hjälp där. De har alltså kortare köer, förmodligen för att ersättningen till donatorerna är högre. Fast det blir ju lite krångligt att åka iväg dit, hade ju varit bättre om man kunde få göra det här hemma.

Jag har blivit riktigt engagerad i den här frågan nu, tror att jag ska slänga iväg något brev/samtal till någon ansvarig! Men jag lämnar också den här tråden eftersom det inte känns konstruktivt att få en massa skit när avsikten var att belysa lösningen på ett problem.

• Beckah82

Chickpea;

Nu var det ju inte så att jag var ute efter att sälja mina ägg utan har redan bestämt mig för flera år sedan att just DONERA mina ägg. Jag konstaterade endast att OM det hade varit USA så hade jag kunnat tjäna pengar på det.

DU kanske tycker att det är ointressant med hög IQ på generna på ditt barn och i ärlighetens namn så tycker ju faktiskt jag själv också att det är tämligen intetsägande att vara medlem i Mensa, MEN nu var det inte dig och mig jag skrev om utan om hur det är i USA och faktum är att just blonda unga tjejer som är dokumenterat högintelligenta är extra eftertraktade. Det kan ju inte jag hjälpa faktiskt. Mensa i Sverige och Mensa i USA är inte i närheten samma status

Sen är det fortfarande så att OM man i Sverige skulle införa en hög ersättning så skulle äggbristen försvinna. DU kanske hellre vill ha ägg från en sympatisk person som ej fått betalt men då får man cokså finna sig i att vänta. Jag personligen hade nog skitit i om personen skänkt eller sålt sina ägg till mig om jag behövde få ägg. Barnet lär knappast ärva girighet genom generna... girighet och liknande egenskaper är socialt betingade.

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Fiaflopp
    Sadgirl skrev 2006-12-07 16:31:07 följande:
    Detta var faktiskt första gången i mitt 32-åriga liv som någon kallat mig för trångsynt. Jag är alltså trångsynt för att jag har åsikten att högre ersättningar är en lösning på donatorproblemet...? Du får gärna dra in Finland, det låter ju jättebra om man kan få hjälp där. De har alltså kortare köer, förmodligen för att ersättningen till donatorerna är högre. Fast det blir ju lite krångligt att åka iväg dit, hade ju varit bättre om man kunde få göra det här hemma. Jag har blivit riktigt engagerad i den här frågan nu, tror att jag ska slänga iväg något brev/samtal till någon ansvarig! Men jag lämnar också den här tråden eftersom det inte känns konstruktivt att få en massa skit när avsikten var att belysa lösningen på ett problem.
    Det är inte för att de får lite högre ersättning utan för att de värnar så mycket om människor,så har Finländare varit länge och det är sedan kriget,det vet jag eftersom jag har släkt i Finland och pratat med forskare inom just ivf och barn-frågan.
  • soffi86

sadgirl: kul att vi vill losa problem och vissa bara vill sta o stampa!

linisen: jassa du far garna beratta lite mer utforligt ang privilegie och rattighet!

• Linisen

Pust, det är allt jag har att säga.

Jag förstår om ni vill ha en slant för att donera era ägg men det ska INTE vara huvudorsaken till ert donerande tycker jag. Man ska veta vad man gör, hur det känns i framtiden, hur man tacklar det osv. Inte bara ja vad bra jag kan tjäna 25 papp på att donera mina ägg då gör jag det. Ni har väl läst om tjejen som blev "sjuk" av att donera sina ägg. Tjena, hon donerade 12!!! gånger i USA. Man kanske inte ska donera 12 gånger eller???!!

Ni gör som ni vill och tycker som ni vill absolut men om vi som är ÄD mottagre ska respektera att ni vill ha lite / mer / lite till i penga väg så vänligen respektera våra ståndpunkter med.

Soffi86....jag orkar faktiskt inte dra det här med rättigheter och privilegier men läs på www.villhabarn.com, googla på POF och läs om de kvinnor som hamnat i ett för tidigt klimakterie så kan vi sedan prata om rättighet och privilegie när du har mer kött på benen.

• Smultronkyss

Vad ska man uppfylla för krav som mottagare?
    Läste att det görs en utredning, lämplighetsprövning om man är lämpliga som föräldrar. Vad innebär detta? Vad skulle kunna vara olämpligt? Vårt enda "krux" är att ingen av oss har fast anställning utan kämpar på som månads/timanställda.
    Någon som tagit emot ägg, som vet???

Svar på tråden Det behövs fler som vill donera ägg!