• Anonym (villrådig)

Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?

Jag och min man är på väg att skiljas och har stor ångest över hur vår 2-åriga dotter kommer påverkas av detta.

Vet att många yngre barn bor enbart med ena föräldern, ofta mamman.
    Klarar en 2-åring att bo varannan vecka med mamma och varannan med pappa eller kommer detta göra barnet totalförvirrat?

Ni med små barn som har separerat, hur har barnen reagerat på att mamma och pappa plötsligt inte bor under samma tak?

Snälla, berätta om era erfarenheter så jag vi kan bestämma oss ifall vi ska fortsätta bo ihop för vår dotters skull (vi bråkar inte, känslorna har bara försvunnit).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?
  • dreamzone

Hehe, diskussionen håller på att spåra ur ;) alla vill ha "rätt" i sina åsikter. ingen mening att diskutera då =)

älskar mina barn, mina änglar.
  • Josean

Anonym(sista):

Varför är du anonym????
    Vilken vuxen flyttar varannan vecka utan att själv ha bestämt det och tycker att det är den ultimata lösningen?

• Josean

Dreamzone:

Nu generalliserar du din teori; att alla vill ha rätt. "Man lär sig andra genom sig själv"...eller hur var det nu?

• dreamzone

Josean, hehe ;)

Men så har det varit varje gång. Startat tråd och vill föra fram SAKFRÅGAN. Så blir det genast mothugg och personlig istället. Folk glömmer så lätt varför man börjar skriva.

Du fick mitt mess? Så du förstår..

älskar mina barn, mina änglar.
  • Anonym (villrådig)

Tack för att ni delat med er av era tankar runt växelvis boende.

Mina egna föräldrar skilde sig när jag var 12 år så jag vet att det är jobbigt att hatta mellan två hem, även om jag kunde välja själv vem jag skulle vara hos eftersom jag var så pass gammal.

Dreamzone:

Det har aldrig varit frågan om att välja bort barnets far.
    Jag bara säger som det är att det fortfarande är normen i samhället att barnet bor större delen av tiden hos sin mamma
    ifall man inte ska dela 50/50.
    Vare sig man vill eller inte påverkar sådana normer valen man gör i livet. Det gäller att vara stark för att orka gå emot strömmen.
    Jag vill bara klargöra att min man är minst lika kompetent som jag som mamma att ha vårt barn boende hos sig på heltid.
    Och jag har inget hat gentemot min man som jag kommer att överföra på min dotter.

• maria20

josean kan du förklara för mig hur det kan vara bra för ett barn att gå från att ha träffat mamma och pappa varje dag till att bara träffa mamma nån dag i veckan, skulle du som barn vilja ha det så?
    och vad menar du med att ett barn inte behöver båda sina föräldrar? är du skijlsmässobarn?

• Anonym (nyseparera)

Vi har också nyss separerat o har 2 barn en på 2 år och en på 3 och en halv månad,
    vi ska prova ha varannan vecka, men så kommer sambons morsa in och säger att det sk aman inte, man ska ha var 14:e dag.. e hon inte klok??? Hon lägger sig i hela tiden, blir gråhårig snart :(

• Josean

Maria20:

Nu undrar jag lite stilla över din första fråga...varför frågar du MIG det? Jag varken tycker eller har skrivit att det är bra att ett barn ska träffa sin mamma någon gång i veckan. Var har du fått det ifrån?
    I mitt första inlägg säger jag att barnet ska träffa den föräldern som den inte bor hos, umgängesföräldern som det kallas, OFTA!
    Och som svar på nästa fråga; om min mamma hade varit en bra mamma hade jag velat träffa henne OFTA och om min mamma hade varit en dålig mamma hade jag inte velat träffa henne lika ofta.

Om en förälder inte lägger manken till och är en bra förälder behöver inte barnet DEN föräldern för att utvecklas possitivt. Det finns tyvärr många barn som bor hos föräldrar som slår och psykar barnen, men ingen gör så mycket för att det är dom "biologiska föräldrarna". Titta bara på Bobby! Behövde han sin mamma? Det han behövde var ngn som stod upp för HONOM och tog hans parti. Det är DET jag menar med att barn inte behöver båda sina föräldrar. Bara för att man är biologiskt knuten till ett barn är inte det likamed att man är den bästa "föräldern" och förebilden för barnet.

Jag vet att jag går emot strömmen med mina åsikter, men jag är insatt en del och läser mycket facklitteratur i ämnet och även barnpsykologi. Jag tyckte förr att "visst mår ett barn bäst av att vara lika mycket hos mamma som pappa", "ingen är så viktig som den biologiska föräldern", men nu när jag börjar se insidan och hur barn verkligen tänker och ser på saker och ting har jag förstått att detta är ett gammalmodigt sätt att tänka.

Varför undrar du om jag är skilsmässobarn?

• Josean

Så här säger många varannan-vecka-barn: "När jag är hos mamma saknar jag pappa. När jag är hos pappa saknar jag mamma. När jag bor hos en behöver jag bara sakna en..."

• Busfröet

(Har inte läst alla svar) Jag har hört att en vecka kan vara lite länge när de är så där små. 2-3 nätter hos varje förälder är bättre.

Lycka till!

Svar på tråden Fixar en 2-åring delad vårdnad, varannan-vecka principen?