• Anonym (oroad..)

Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(

Jag använder månadslinser och måste nu besälla nya, men ekonomin räcker troligtvis inte till. Vi lever just nu på en lön som ska täcka allt. Äger inte längre glasögon, då dessa gått sönder och har definitivt inte råd att köpa nya. Har alltså att välja på att klara mig helt utan, Är översynt med brytningfel och får hemsk huvudvärk om jag inte har linser/glasögon, eller använda samma linser en månad till. Mina linser kommer i förpackning om 6 st i varje låda och går loss på lite över 1000 kr.

Undrar därför hur hälsosamt detta är för mina ögon? Förstår själv att det säkert inte är så bra... men kan det ge långvariga problem?

• Svar på tråden Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(
  • ying yang

Ok,så tänkte jag också, men jag ska inte heller leka moraltant, bara säger att tänk er för. Va rädda om er syn.

• ming

Ibland har jag använt mina linser i typ 1½ månad och det har aldrig hänt nånting. När jag var yngre brukade jag till och med sova jättemycket med dem, vilket jag självklart inte rekommenderar då man kan få syresbrist.
    Hur som helst så mår mina ögon bara bra och har aldrig fått men av det.

Kossan af Svammel
  • Anonym

Har också fuskat med linserna till och från. Ibland av ekonomiska själ men också av ren glömska. Har aldrig hänt något med mina ögon. Jag skulle väl interekommendera att man använder de längre än en månad, vill bara tala om att det inte hänt mig något pga det!

• Anonym

Jag använde månadslinser i 2månader ibland när jag använde linser.
    Ibland gick det ibland kände man att "nej måste byta".
    Var noga med att sköta dem och ha dem inte i mer än nödvändigt så kan du ha dem längre.

Jag gjorde ibland misstaget att sova i dem och det förkortade livslängden på den tror jag.
    Nu är det några år sedan så linserna har utvecklas ännu mer.

Dock bör du nog spara ihop till ett par nya glasögon så fort som möjligt.
    Kanske kan du använda glasen i ett par nya billiga bågar.

• Zorozzo

Jag använder alltid mina linser i ca 2 månader (använder linser varje dag). Jag är noga med att göra ren dem och sover aldrig med linserna i. Precis som någon tidigare skrev tycker jaga tt det känns på linserna när man ska byta dem.

Jag har till och med varit till optikern med för gamla linser och har aldrig fått någon anmärkning vare sig på ögon eller linser.

Om det är krisläge tror jag att du kan använda linserna en månad till, men var noga med skötseln.

• Anonym (oroad..)

Så var vi där igen... det är lite svårt att spara ihop pengar när man knappt får det att gå runt varje månad. Och glasen från mina gamla har jag inte kvar, de fick en flygtur från 5e våningen ner i stenplattor, dessutom måste jag ha nya glas också...
    Men glasögon är prio 1 när jag hittar ett jobb och vi får mer att röra oss med.

• Anonym

Har du ingen du kan få låna till linser av?
    Lensway har ju helt okej priser.

• Anonym (oroad..)

Nej.. har inte riktigt någon i min omgivning som har det bättre ekonomiskt än mig tyvärr

• Pyreluringen

Jag köpte färgade linser för några år sedan som skulle hålla en månad. Nu var de inte någon styrka i dem endast färg,men jag använde dem istort sett dagligen i flera månader sedan av och till i över ett år. utan problem. Till slut så glömde jag bort dem ett tag så vätskan i behållaren hade sinat och jag var tvungen att slänga dem.

• bambigirl

Om man förstör sina ögon så är de förstörda! Varje skada som blir fortsätter att vara där, man har bara ett par ögon! Sälj nåt, låna, ta på avbetalning, fixa det på nåt sätt! Snåla inte när det gäller nåt så viktigt som dina ögon.

• Anonym (oroad..)

Vi får nog ihop det på ett eller annat sätt...

• ming
    bambigirl skrev 2006-10-17 17:08:59 följande:
    Om man förstör sina ögon så är de förstörda! Varje skada som blir fortsätter att vara där, man har bara ett par ögon! Sälj nåt, låna, ta på avbetalning, fixa det på nåt sätt! Snåla inte när det gäller nåt så viktigt som dina ögon.
    Vad menar du med "varje skada som blir fortsätter att vara där"? Ögonen har ju en jättebra läkningsförmåga. Eller menar du just synen och inte själva ögonen?
    Kossan af Svammel
  • Prillan73

Nu har jag ju inte läst alla sidor...........

Men om du skriver ut din styrka här kanske nån råkar ha samma och som du kan få köpa ett par av ?

• martinix

min optiker brukar alltid påpeka att jag INTE ska ha linserna längre än en månad för det inte är bra för ögonen, men om du sköter dem ordentligt så borde det ju gå, en kille på jobbet brukade ha sina dagslinser i en månad!! vet inte var du beställer linser, men jag vet att synsam iaf har avbetalning på linser så man betalar lite varje månad, kanske kan det funka? då blir det ju inte lika mycket på en gång! Lycka till!

• Gnosis

Jag tror nog själv du kan avgöra om du kan ha dem längre eller inte.

Som många har sagt tidigare så beror det ju mycket på din tårvätska och liknande (vi har alla olika mängd bakterier i själva tårvätskan som bryter ner linserna olika fort).
    När du har haft dina linser en månad är de obekväma och suddiga? I så fall kan du inte ha dem längre än en månad.
    Om du däremot inte märker att de blivit dåliga utan bara byter "för att det är dags" så kan du använda dem ett tag till!
    Månadslinser och halvårslinser är det inte någon större skillnad på i kvalitet. Men var mer nogrann när du gör ren dem på kvällen så håller de längre..
    Det ordnar sig ska du se!
  • Anonym

Jag har nog haft mina linser längre än en månad, nu senast blandade jag ihop de nya och gamla, för de var i likadana fodral, och då varvade jag dem och använde ena paret i 2 månader. Lite irriterade blev ögonen nog av det. Annars så brukar man ju få ett provpar linser gratis eller ganska billigt från optikern om man byter linstyp. Så har det varit för mej iaf när jag bytt till natt & dag-linser. Om du vill kan du ju gå till olika optiker för att få flera provpar...

• Anzo80

Min sambo använder sina linser till han börjar se lite sämre med dom eller att han kommer på sig av annan anledning att det var länge sen han bytte. Det kan ha gått 3 månader istället för 1 om det dock är hälsosamt/skadligt det vet jag dock inte.

• Anonym

Det är billigare om du köper dagslinser o använder dem i 2 veckor.

• Anonym (oroad..)

Har brytningsfel så har blivit avrådd att använda endagslinser. Plus att endagslinser kommer i förpackning om 30 (ialla fall som maken får det) och blir lika dyrt...

Avbetalning funkar inte eftersom jag inte har egen fast inkomst. Får inga pengar alls, utan vi har bara vad maken får + barnbidrag.

• martinix

hm.. det komplicerar ju en hel del... var noga med att gnugga linserna när du tar av dem så det inte fastnar nåt jox på dem så funkar det säkert att använda dem längre!

Svar på tråden Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(