• Anonym (oroad..)

Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(

Jag använder månadslinser och måste nu besälla nya, men ekonomin räcker troligtvis inte till. Vi lever just nu på en lön som ska täcka allt. Äger inte längre glasögon, då dessa gått sönder och har definitivt inte råd att köpa nya. Har alltså att välja på att klara mig helt utan, Är översynt med brytningfel och får hemsk huvudvärk om jag inte har linser/glasögon, eller använda samma linser en månad till. Mina linser kommer i förpackning om 6 st i varje låda och går loss på lite över 1000 kr.

Undrar därför hur hälsosamt detta är för mina ögon? Förstår själv att det säkert inte är så bra... men kan det ge långvariga problem?

• Svar på tråden Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(
  • Anonym (drabbad)

Lilla Linnéa: Jag fick själva såret för att jag städade lägenheten och ett sandkorn (eller nåt) kom innanför linsen.

• Lilla Linnéa

drabbad, ja får man ett sår i ögat bör man inte använda linser alls.

• biomedbonus

JAg tycker inte man ska leka med synen utan följa optikerns råd så gott man kan.
    ögonen har flera miljoner bakterier varje dag och tänk nästa gång går er syn åt helv**e

• Ronjatrollet

Jag har också brytningsfel och jag använder mina månadslinser iallafall 3 mån. Inte kortare iallafall. Och för mig fungerar det bra.

Har pratat med min optiker om det. Det verkar som om mina ögon inte tar skada av det, satt där med ½årsgamla linser en gång och det enda som var dåligt var själva linsen, inget på mitt öga.

Detta var när jag hade dåligt ställt, använde linserna tills det inte kändes bra längre!

• Anonym (drabbad)

Lilla Linnéa: nä - jag tog ut linsen så fort jag kände av skadan. Men man tror ju att man ska kunna dammsuga sin lägenhet utan att hela synen ska förstöras. (för övrigt hade jag då använt mina linser i ca 2-3 veckor).

• LaFontaine

Jag fick av min optiker veta att det inte är någon större fara att använda linserna längre än en månad. Det beror på kvaliteten på din tårvätska och hur ögat mår i allmänhet. Han sa också att jag inte behöver byta linser förrän jag känner att det är dags. Om man tvättar linserna ordentligt varje dag ska det inte vara någon fara sa han. Han nämnde också något om proteinlösare som var bra att låta linserna ligga i.

• Lilla Linnéa

Jag hade årslinser ett tag. Min optiker tyckte att jag kunde använda dem längre än 1 år. Hur man gör är upp till en själv.

• Lilla Linnéa

drabbad, vilket otur du hade. Hur gick det med synen?

• Anonym (drabbad)

Lilla Linnéa: synen är (för alltid) förstörd på det ögat jag fick skadan (ärrskada precis på iris). Var inlagd en vecka på sjukhus och fick antibiotikadroppar typ en gång i kvarten. Och jag är ingen "skitig" typ . Även om man onekligen kände sig som det - typ "jag förvara mina linser i toastolen" ...
    Det var väl som du skrev en sjujäkla osis, tom läkarna kunde ju inte ge mig en rimlig förklaring. Men man har ju en massa bakterier på kroppen och om det vill sig illa så...

• Anonym (oroad..)

Men... få ett sandkorn innanför linsen har väl inget att göra med hur gamla de är.. eller? Låter mest som en tråkig olycka

Tackar igen för svar. Ska kolla upp det där med att köpa för en månad hos optikern. Och som ny kund med prova på ingår en synundersökning och den kostar ju... gjorde den ivart fall när jag fick linser.

Tack igen för era svar!!

Svar på tråden Månadslinser i två månader?Snabbt svar!! :-(