• Esterella

Marsvin

Jag har tänkt att skaffa marsvin till mina barn, en hona och en hane i två burar.
    Vad jag vet så kan man ha 2 honor tillsammans men 2 hanar, går det? Eller blir det slagsmål?

Vi hade tänkt att para hanen och honan för att behålla en hona och sen ge dom andra till djuraffären.
    Det är rexmarsvin.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Svar på tråden Marsvin
  • eilema

En liten fråga bara. Varför ska du avla bara så där för skojs skull? Du vet inte om du kommer kunna sälja alla bebisarna, och du ska avla för att spara en av dom!? Det låter lite knasigt! Varför köper du inte bara så många marsvin du vill ha på en gång istället, så du inte riskerar att sätta fler små marsvin till världen som slutar som trångbodda och hemskt i en djuraffär tills de blir så stora att ingen vill köpa dom! Det är hemskt livet i en djuraffär!

• tii

Splach:

Man ska inte ha marsvin o kaniner tillsammans, kaniner kan av misstag sparka ihjäl eller skada marsvinen.
    Men du har rätt i att det finns en lag om att marsvin ska ha sällskap,men det är med andra marsvin.

• eilema

usch, jag avskyr att titta på alla kaniner och marsvin som sitter intryckta alldeles för många i samma burar i djuraffären.. Det ser så fruktansvärt ut. Det har till och med hänt att jag fått säga till personalen då jag sett döda marsvin i buren.. Skulle vilja köpa varenda marsvin, men har varken plats eller tid för så många. Och skulle jag köpa allihopa skulle det inte dröja länge förrän där är fullt igen, just för alla som parar sina marsvin utan att tänka på om de har hem till alla FÖRST och inte efteråt..

• Metropolis Diana

Det är då ytterst sällan jag ser mer än något enstaka marsvin eller kanin hos en djurhandlare... så jag tor inte det är världens undergång om man har intresse för att avla lite på sina marsvin. Bättre få fram bra marsvin med stamtavla än de som är i affärn som kanske är inavlade och korsningar hit o dit.

Men vi går förmodligen inte i samma djuraffärer verkar det ju som. Kan tänka mig hur det ser ut hos vissa djuraffärer.

Tack för tipsen, det lutar åt att inte kastrera, onödig risk. Men jag visste allt det där redan, ville bara höra om någon vet en ungefärlig kostnad för det?

• Esterella

Men herregud, döda marsvin i affären??? Det låter ju fruktansvärt! Där jag vart och sett har det varit max 2-3 marsvin i samma bur och jag har aldrig sett några vanskötta och lidande djur heller.

Jag vet inte om jag vill "avla för skojs skull" ska se om det går bra och sen så får vi se om det blir fortsättning på det.

De enda djur jag har "avlat" är väl kattungar men dom har alla kommit till kärleksfulla hem, det lovar jag.

Jag vart lite sugen på det när jag läste om att det fanns marsvinsuppfödare och att det var stamtavla på dem, har haft en dröm att föda upp hundar men det tar för mycket tid och plats så det får vänta tills mina barn är större

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Vargtass

Jag har fött upp marsvin för många år sedan. Sheltie, peruan och coronet (de tre långhåriga varianterna) Det var kul, tyckte jag då. Ska man skaffa sig en avel på ett djurslag som inte kräver allt för mycket så är marsvin ett bra alternativ. Jag hade nog runt 8 kullar totalt. Jag sålde ungarna lätt eftersom de var ganska ovanliga och hade stamtavla. Så varför inte?

• Fraganzia

Jag har fött upp marsvin i lite mer än 3 år, här har fötts över 200 ungar nu och eftersom dom är renrasiga och säljs med stamtavla är det sällan svårt att få dom sålda.
    Kan bara intyga att det är underbara och sociala djur!

Vad man ska ha i åtanke när man väljer att sätta sin hona i aveln är att dödligheten för honan är 20%. Det är små djur och mycket kan hända. Därför avråder jag skarpt från att avla på en kär hona som man har som sin absoluta favorit.

www.jumjums.se

• Hella78

jag föder upp marsvin här har jag hanar för sig o honr för sig det gär jätte bra att ha honorna i hopp o hanarna me så länge inte hanarna står så dom känner lukten av honorna då kan det bli en det bråk.

• Splach
    tii skrev 2006-10-31 00:34:24 följande:
    Splach:Man ska inte ha marsvin o kaniner tillsammans, kaniner kan av misstag sparka ihjäl eller skada marsvinen.Men du har rätt i att det finns en lag om att marsvin ska ha sällskap,men det är med andra marsvin.
    när jag hörde med en person som håller på ganska mycket med lagar och sådant för jordbruksverket, så sa han att kaniner anses som OKEJ sällskap till Marsvin..
  • Metropolis Diana

Kaniner och marsvin funkar oftast bra ihop. Men händer det nåt så är det marsvinet som råkar illa ut tror jag...

Svar på tråden Marsvin