• Annelie81

Jag köpte en docksäng åt min son.

Min son som är 1½ år tycker om att pyssla om en docka som jag hade när jag var liten.
    Den skall vara med när vi äter, skall sitta i hans knä när han tittar på "bompa".
    Så igår på barnmässan så köpte jag en docksäng. Han bäddade ner dockan i den igår kväll som står nedanför hans säng...Såå söt!!

Självklart tycker pappa att jag gått över gränsen. Han tyckte att det räckte med dockan.
    Ha ha ...

Vad tycker ni?? Hur är det med jämnställdheten?
    Är med i Genusgruppen på förskolan där jag jobbar så det vore lite kul att höra åsikter från er föräldrar.

• Svar på tråden Jag köpte en docksäng åt min son.
  • Lot

Psyko Bitchen Bea - Och du undvek att svara på frågorna - "Vad skulle det i sådana fall vara? Och vad är det som är så typiskt för "bögar" att du skulle kunna se det i ett litet barn?"

/Lotta

• Jenny m Benjamin

Nej zazla; barn är inte "förjävliga".

Om du gör som du skriver: "Väljer han det däremot själv kan man ju bara förklara för honom vad som förmodligen kommer att hända och hoppas att han inte får allt för mycket skit och kan stå upp för sig själv, tror dock det är svårt, barn är förjävliga... "

...så tror jag chansen är större att han är en av dem som beter sig illa mot de barn som inte hemifrån fått med sig värderingarna att sk "tjejgrejer" inte duger åt pojkar...

Min son är 9 månader och har självklart en docka (och dessutom dockvagn eftersom dockan brukar få ligga i lära-gå-vagnen).
    Till jul eller ettårsdagen hoppas jag han får en waldorfdocka och självklart kommer jag fortsätta köpa saker så att han får tillgång till hela spectrat, inte bara till det vi tydligen har bestämt är "pojkleksaker" eller "flickleksaker".

• palmblad

Gillar han dockor måste väl dockan ha en säng!

• grodmorsa

Vår kille på 4 fick en docka osm han leker med ibland och den har med tiden fått både säng, matstol och en hel del kläder. Ibland ska den med i hans lilla docksulky näd vi ska ut och gå och den har till och med varit med på stan.

Könet spelar väl ingen roll och jag tror att vi kommer ett steg närmare jämlikhet och pojkar också får öva lite precis som vi tjejer.

• ärtprinsessan

Självklart ska dockan ha någonstans att sova!
    Way to go!
    Våra söner har förstås dockor, docksängar och dockskåp. Varför inte?

• palmblad

Köpte en docksulky åt våra söner eftersom de ofta lekte med såna, när vi besökte flick-kompisar. Att de hemma slänger av dockan o kör varandra i den, gör mig inget. De gillar den i alla fall på sitt sätt.

• palmblad

Han övar sig ju omedvetet på att bli pappa, när han pysslar om dockan.

• aktuelle

min systerson som är lite över två kommer nog få en docka i julklapp i år.. som det är nu så tar han hand om sina små duplo gubbar, de får följa med överallt :) tycker det är toppen när pojkarna uppmuntras till att visa sina "mjuka", omtänksamma, vårdande sidor också :) som någon tidigare sa; det är ju inte bara mammorna som tar han om barnen hemma :)

• Veladis

Vi är alla mer eller mindre androgyna...
    Alla barn måste få leka med det de vill - och jag håller med flera här inne. Gör ingen grej av det. Han leker och har kul - punkt slut. Att han stoppar om sin docka är inget konstigare än att du, pappan, hans mormor eller morfar (t ex) stoppar om honom...

• Tindrande

Tycker det är så fint när barn tränar på sin ödmjka och omvårdande sida.
    Gabriel brukar amma sina dockor och djur, han gjorde det först på dagis, med en kaffekopp i ena handen *s*
    Fick kort på det.

Svar på tråden Jag köpte en docksäng åt min son.