• Annelie81

Jag köpte en docksäng åt min son.

Min son som är 1½ år tycker om att pyssla om en docka som jag hade när jag var liten.
    Den skall vara med när vi äter, skall sitta i hans knä när han tittar på "bompa".
    Så igår på barnmässan så köpte jag en docksäng. Han bäddade ner dockan i den igår kväll som står nedanför hans säng...Såå söt!!

Självklart tycker pappa att jag gått över gränsen. Han tyckte att det räckte med dockan.
    Ha ha ...

Vad tycker ni?? Hur är det med jämnställdheten?
    Är med i Genusgruppen på förskolan där jag jobbar så det vore lite kul att höra åsikter från er föräldrar.

• Svar på tråden Jag köpte en docksäng åt min son.
  • sunny73

Min son (snart 3 år) har en docka som han kallar Kasper den kör han runt med i en sulky som jag har köpt,han har även kök och igår fick han en kaffebryggare som han älskar..........Han tycker jättemycket om att leka med sitt kök och sin docka,varför skulle det vara fel att pojkar har sådana saker?

• åskmamma

Jag tycker inte man ska köpa t.ex en docksäng till sonen med anledning av att vi ska tänka jämställt. Annan sak om barnen önskar sig saker.

Genustänk är viktigt för mig men ibland kan det gå till överdrift när vi börjar diskutera färger exempelvis.

Men vad roligt att din son har skoj!! Sen har det ingen berydelse VAD han leker med!

• Gäspan

åskmamma: Men om man inte tänker jämställt så kanske man inte upptäcker att sonen skulle tycka att en docksäng vore rolig att leka med?

• åskmamma

Gäspan: Oj då, nu blev det nog fel! Jämställt försöker jag tänka, men jag har varit med om tillfällen då barnen inte fått något alternativ utan bara blivit erbjudna ett och då tror jag det kan bli fel eftersom det då är en vuxen som bestämmer.

• Gäspan

åskmamma: Klart att barnen bara ska tillföras möjligheter - inte tas ifrån! -)

• Machapuchare

Kul att det är så många andra härinne som inte tycker att man skall begränsa barnen genom att bara erbjuda vissa typer av leksaker!

• m1nn13

Bra gjort, klart dockan ska ha egen säng.

Tänk om de som är pappor idag fått leka med dockor... så mycket enklare det varit för dem. Hur många killar har du sett som "inte vet" hur man håller i små barn. Hur många tjejer säger det? Inte så många... för alla tjejer har ju lekt med dockor!
    Och vice versa - hur många tjejer hade svårt för att lära sig fickparkera - jämfört med killarna? Ser ni parallellen? Nä, -låt barnen leka med vad de vill, tids nog blir de itutade könsroller från samhället.

Kanske blir din son en av dem som tar ut mer än halva föräldraledigheten...

• CCA

Tycker inte att det är ett dugg konstigt är barnet intresserat så är det det. Bra gjort!!!!!

Själv köpte jag ett bilgarage till min brorsdotter när gon var 2år. Enda leksak som jag med säkrhet viste att ingen annan i släkten skulle köpa.

• swemaria66

Våran son som blir två i februari ska få en sulky i julklapp till sin kill docka Skrattande

• Frostkristall

äh vad skulle det spela för roll? sambon lekte med dockor (eller rättare sagt EN docka) när han var liten. Och bevisligen blev han inte homosexuell eller extra kvinnlig av det äh låt barnen leka med de sorters leksaker de vill...
    Okej våran son leker mest med bilar, men det är för att han älskar att krypa runt och "brumma" med dem, det är inte något jag har försökt tvinga honom att gilla Men om han nu börjar gilla dockor när han blir lite äldre, så har jag inget emot det (vilket inte är helt omöjligt tt det händer, eftersom han har 2 tjejkusiner o en "tjejkompis" som han oftast leker med)

• Annelie81

Kul att få så många positiva reaktioner. Detta påminner mig dock om när jag köpte en Brio tågbana till min systerdotter för typ 4årsen, då tyckte alla på kalaset att jag var helt ute och cykla....hm...Utvecklingen har gått framåt.

Svar på tråden Jag köpte en docksäng åt min son.