• saraseal

Hästtråd! Se hit!

Det finns väl ingen hästtråd på familjeliv? Det saknar jag
    Jag finns på Bukefalos men det är så rörigt där tycker jag! Svårt att hitta.
    Så Välkommern hit alla hästintresserade!

Hur utövar ni erat hästintresse? Tävling, avlen, ridskola, trav, körninng eller vad?

Uppdatera gärna om resultat och saker ni ska göra så kan vi stötta varanndra och utbyta råd och erfarenheter!

Mvh Sälen =)
  • Svar på tråden Hästtråd! Se hit!
  • tornedarling

kajsa79> synd att du inte bor en aning närmare annars så hadde du jätte gärna fått motionera min kusar.
    jo detta med sadlar huu fy och tvevale jag ska nog börja tillbe BARBACKA religionen ju varmt och gott om rumpan ska ta med en kudde för rumpan och störtkrukan för nipprig kuse.

hmm jo jag måste bara få berätta att idag när jag kom till stallet så står boxgrannens mamma och mockar och jag glad i hågen berättar att jag ska åka och träna i helgen bara det inte är för kallt och jag får min sadel.
    och boxgrannen hon tycker ju att det är jätte roligt och vi står och discuterar, och då frågar på skoj/ironi min boxgranne då att vad tjänar man som uska igentligen när du både har råd att åka och träna en gång i månaden och köpa ny sadel.
    i samma veva som hon frågar det då dyker ragatan till stallförmann upp och säger HÖGT och tydlig i förbifarten på väg till ridhuset att "det är ju inte så konstigt att veronica (jag) har råd att åka och träna vareviga månad när hon inte betalar stallhyran" !!!

ja jag stod som ett ???
    ja det var ju kul att höra vad säger man jag trllade vidare där FÖR stallhyran är ju betald.

jag pratde efter mitt ridpass med RAGATAN och frågade vad hon menad med att hänga ut mig sådär.
    hon menade på att hon bara sa sanningen och nästa gång jag är sen eller inte betalar stallhyran i tid då kommer hon att hänga ut en lapp i stallet ute på anslagstavlan med mitt namn och hur mycket jag är skyldig klubben.

ni som vill uppdatera er gå in via länken
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m14363483.html

• Solvei

Jag blir så gruvligt förbannad på sånt där.....
    Jag har själv jobbat som ridinstruktör och skulle väl aldrig i världen häva ur mig nåt så dumt som dina barns ... ja jag kan ju faktiskt inte kalla henne ridlärare eller instruktör eller tränare för det vore ju ett hån mot oss andra.....
    Å stallförmannen???? Lyssnar alltså styrelsen bara på henne? I fråga om det här med sadeln?
    Anmäl !!! Det är ju förtal!
    Usch jäklarns hästfolk

• Kaxi

Ursäkta om jag byter samtalsämne...
    Men jag undrar om ngn har tips ang lös mage på häst?
    Min  nordis har vart lös från o till en längre period.. Han var bra under sommarbetet, men har nu blitt sämre igen...

Jag ger honom nästan bara grovfoder (vanligt hö) samt lite betfor, mineraler och kraft (ytterst lite)... Betforen har han faktikst blivit lite bättre av..

Han är en ganska orolig själ och händer det ngt annorlunda i hans miljö blir han direkt dålig...
    Ska skicka in träckprov nu för att utesluta parasiter men jag tror inte det är problemet..

Nån som har haft samma problem?
    Jag har även provat Krafft mag/tarm men det hjälper bara temporärt, han är inte lös så det rinner utan mer som "koblaffor" om ni förstår...

Tacksam för svar

• vinterpinglan

Jag är så glad!!!
    Eventuellt så får jag bli medryttare på ett jättefint 12-årigt halvblod. Hon som äger hästen skall sälja honom men hon har inte fått honom såld. Hon har redan en till häst som hon vill satsa mer på nu. Men just nu har hon lånat ut hästen (som jag ev ska bli medryttare på) till sin stallkamrat. Hon är sugen på att köpa en ny häst så hon provar honom nu.
    Jag HOPPAS att hon inte vill ha honom!!!Flört För då har jag en häst att rida på och kan också få köpa honom.

Han är tävlad MSV B dressyr och 1,20 hoppning. Han är svart med lite vitt i pannan. Han är registrerad som svart i sitt pass. Han är så snygg!!!

♥♥♥ Kevin 970329 - Liam 060403 - mammas guldklimpar ♥♥♥
  • Solvei
    Kaxi skrev 2007-01-16 09:23:46 följande:
    Ursäkta om jag byter samtalsämne...Men jag undrar om ngn har tips ang lös mage på häst?Min  nordis har vart lös från o till en längre period.. Han var bra under sommarbetet, men har nu blitt sämre igen...Jag ger honom nästan bara grovfoder (vanligt hö) samt lite betfor, mineraler och kraft (ytterst lite)... Betforen har han faktikst blivit lite bättre av..Han är en ganska orolig själ och händer det ngt annorlunda i hans miljö blir han direkt dålig...Ska skicka in träckprov nu för att utesluta parasiter men jag tror inte det är problemet..Nån som har haft samma problem? Jag har även provat Krafft mag/tarm men det hjälper bara temporärt, han är inte lös så det rinner utan mer som "koblaffor" om ni förstår...Tacksam för svar
    Mitt hbl sto är sådär och har alltid varit, har tagit bajs prov och skickat blod till tyskland men det är inget fel på henne. Hon får aldrig havre nå mera för då blir det 10 ggr värre och av hösilage blir hon oxå sämre.
    Stress mage?? kanske. Som vi människor kan ha...
    En väldigt enkel foderstat är nog det bästa man kan göra i foderväg, men att de stressar sig i olika situationer kan vi ju ibland inte hjälpa dem med....

Men som sagt det är inget "fel" på min häst å det var ju skönt att veta.
    LYCKA TILL
  • Kaxi

Solvei;

Gjorde du ngt mer än skickade iväg bajsprov?

Jag tror ju oxå att det är stressmage.. men kan man inte ge dem ngt lugnande? Jag har provat med proviva och det hjälpte litegrann.. men det är ju inte anpassat för hästar eg..

När jag var höggravid fick han vila i ca. 2 mån.. han har aldrig varit så bra som då.. Men nu när jag rider honom har det blivit värre igen.. fast jag bara rider honom väldigt lugnt i skog och mark.. men det kan räcka med att man möter nån eller att ngn kommer in genom stalldörrn när jag står och sadlar...

• m80

Kaxi: Har du provat att ge din häst foderjäst? Det ska tydligen neutralisera och verka gott för dessa hästar! Det hjälpte mitt sto jättebra. Hon blir lätt nervös och "peppad" när vi ska iväg och träna och vi börjar packa in i transporten och så. Då kan hon bli lös i magen och skita i stallgången flera gånger. Hon blev tom helt bra även när hon åt hösilage en hel vinter. Finns att köpa på granngården. Googla på det och se. =)

• Kaxi
    m80 skrev 2007-01-16 20:21:28 följande:
    Kaxi: Har du provat att ge din häst foderjäst? Det ska tydligen neutralisera och verka gott för dessa hästar! Det hjälpte mitt sto jättebra. Hon blir lätt nervös och "peppad" när vi ska iväg och träna och vi börjar packa in i transporten och så. Då kan hon bli lös i magen och skita i stallgången flera gånger. Hon blev tom helt bra även när hon åt hösilage en hel vinter. Finns att köpa på granngården. Googla på det och se. =)
    Å tack för tipset.. har kollat runt lite, men det verkar som om man ska ge 1dl/100kg häst!? Kan detta stämma?? Det blir ju... typ mycket till en klump som min herre...
  • MinJulia

hejsan alla hästgalna.
    Jag har blivit väldigt intresserade av islandshästar på äldre dar. Är det ngt som har det här?

Svar på tråden Hästtråd! Se hit!