Kaxi skrev 2007-01-16 09:23:46 följande:
Ursäkta om jag byter samtalsämne...Men jag undrar om ngn har tips ang lös mage på häst?Min nordis har vart lös från o till en längre period.. Han var bra under sommarbetet, men har nu blitt sämre igen...Jag ger honom nästan bara grovfoder (vanligt hö) samt lite betfor, mineraler och kraft (ytterst lite)... Betforen har han faktikst blivit lite bättre av..Han är en ganska orolig själ och händer det ngt annorlunda i hans miljö blir han direkt dålig...Ska skicka in träckprov nu för att utesluta parasiter men jag tror inte det är problemet..Nån som har haft samma problem? Jag har även provat Krafft mag/tarm men det hjälper bara temporärt, han är inte lös så det rinner utan mer som "koblaffor" om ni förstår...Tacksam för svar
Mitt hbl sto är sådär och har alltid varit, har tagit bajs prov och skickat blod till tyskland men det är inget fel på henne. Hon får aldrig havre nå mera för då blir det 10 ggr värre och av hösilage blir hon oxå sämre.
Stress mage?? kanske. Som vi människor kan ha...
En väldigt enkel foderstat är nog det bästa man kan göra i foderväg, men att de stressar sig i olika situationer kan vi ju ibland inte hjälpa dem med....
Men som sagt det är inget "fel" på min häst å det var ju skönt att veta.
LYCKA TILL