• Venna

Behöver hjälp med kålpudding!

Tänkte försöka mig på nåt nytt ikväll...Ska laga kålpudding!

Jag har ju en liten aning om hur man gör, men kollade för säkerhets skull efter lite recept på nätet, med följden att jag nu är helt förvirrad!
    Jag visste inte att det fanns så många sätt att göra kålpudding på!
    En del innehåller öl, en del sirap, ris och buljong...

Så, om det är nån av er som har ett superbra recept, har ni lust att dela med er till mig då?

Risken finns väl att jag blir än mer förvirrad, men det får man ta...

• Svar på tråden Behöver hjälp med kålpudding!
  • JessisPessis

Det här brukar jag använda mig av:

1kg vitkål
    2 msk sirap
    ½ msk ättika, 12%
    salt och peppar

2 finhackade gula lökar
    3 dl kokt ris
    2 dl grädde eller mjölk
    500 g köttfärs
    salt och peppar
    1 msk sirap

Sätt ugnen på 200 grader.
    Hacka kålen i grova bitar. Bryn kålen, lite i taget, i margarin till dess att den mjuknat och fått en gyllenbrun färg. Smaksätt med sirap, ättika, salt och peppar.

Blanda ihop löken, riset, havregrädden/mjölken och färsen till en smet. Smaksätt med salt, peppar och sirap.

Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Lägg färsen i ett lager ovanpå och avsluta med att lägga resten av kålen överst. Låt kålpuddingen bakas i ugnen i ca 50-60 minuter. Kontrollera med en kniv att färsen är fast.

Servera den med lingon som tillbehör.

• Trillan

Koka risgryn inte så hemskt mycket typ 3 portioner, (långkornigt)
    Bryn vitkål i sirap häll dit lite vätska efter bryning så det fuktas upp lite, sen så her du det i köttfärsen och riset, å sen salt och peppar.

Sen in i ugnen på 200 grader i ca en timma, du ser på den när den blir klar.

Om du gör det i en långpanna så sätt i smörklickar i hörnen och i mitten.

Smaklig måltid!

• Venna

Tack tack!

Måste jag alltså inte bryna köttfärsen först?

I nåt av recepten jag hittade stod det att man skulle koka kålen först, men det lät så besvärligt att först koka, sen bryna, sen in i ugnen...

Det här receptet var mycjet bättre!

• JessisPessis

Nu är detta ett recept som jag hittat på en allergisida... Därav att det står havregrädde inne i den delen som beskriver hur man gör...... Hade visst inte tagit bort ordet havre då jag lade in det i min lilla "kokbok" jag har här på datorn.....

Bara för att förklara vad som blev fel så att du inte undrar...

• Trillan

Nej den skall inte brynas innan!

• annca

Ett ännu enklare recept:

Ris
    Gul lök
    Vitkål
    Purjolök
    Ägg
    salt& peppar

Koka några portioner ris.
    Finhacka löken, strimla purjolöken och vitkålen. Slaka vitkålen, löken och purjolöken. Gärna i lite grönsaksbuljong.
    Blanda riset och kål-o-lökblandningen.
    Rör i ett ägg och lite av buljongen.
    Fördela i smord ugnsform
    Häll över några deciliter buljong
    Baka i ugn 175-200 grader i 40-50 min.
    Servera med massor av lingonsylt

• penapöna

4 port

1 kg vitkål i bitar
    3 grovt rivna morötter
    1 skivad purjolök

Fräs allt, lite i taget i en stekpanna med lite margarin. Flytta över det i en gryta. Tillsätt 1 msk sirap, ½ msk ättikssprit, 1 tsk salt och 1 dl vatten. Låt kålröran puttra på svag värme under lock.

Blanda 400 g köttfärs med 2 kokta kalla potatisar, 1-1½ tsk salt och 1 krm peppar. Späd med 4 dl mjölk (gärna lättmjölk).

Lägg hälften av kålröran i en smord ungform, bred färsen över och avsluta med resterande kål.

Grädda i 175°c i cirka 1 timme. Servera kokt potatis och lingonsylt till.

Jag tycker att ris i kålpudding förstör allt.

• annca

Och jag testade nåt recept utan ris nån gång, och tyckte det blev jättekonstigt och kompakt.
    Och så vill jag helst inte ha puddingen skiktad, utan allt ihopmixat i en homogen pudding...

• Venna

Åh, Penapöna, det där lät riktigt gott!

Jag var lite tveksam om jag skulle ha ris i...Jag har alltid ätit med potatis till, och då kanske det blir lite för mycket med ris och potatis...

Jag får nog helt enkelt göra en liten egen mix av alla bra recept ni har delat med er av!

• Tess76

Jag brukar göra köttfärssmet på köttfärs, salt och peppar och vatten, den ska vara ganska lös. Sen steker jag kål på ganska låg värme tills det blir nästan mjukt, lägger lite i botten sen i med köttfärs och resten av kålen ovanpå. In i ugnen. Ev en klick smör på toppen, då jag sällan gör en sås utan använder skyn som blir i kålpuddingen till potatisen. Yammi!!!

• Tineling

Mammas kålpudding 4 pers

3 hg malet nöt- och fläskkött blandat
    1 1/2 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 kokta kalla potatisar riven eller 1 dl potatismosflingor
    4-5 dl mjölk
    1/2 vitkålshuvud ca 1 kg
    margarin el smör
    (vatten)

Blanda det malda köttet med salt och peppar. Mosa de kokta potatisar väl. Rör samman färs, potatis och mjölk . (Används potatismosflingor blanda då dem med en del av mjölken och låt blandningen svälla några minuter.) Tillsätt den samt resten av mjölken till färsen och arbeta den smidig.

Skär kålen i små bitar el strimlor. Bryn den i margarin i en stekpanna. Häll i sirap på kålen.

Varva kål och färs i en ganska stor ugnsäker form eller gryta, börja och sluta med kål.( Jag brukar blanda köttfärsen och kålen på slutet).

Grädda puddingen i medelstark ugnsvärme 45-60 min. eller koka grytan under lock på svag värme ca 1 tim.
    späd ev. med litet vatten el buljong om puddingen verkar torr.

Servera kålpuddingen med kokt potatis och lingon.

• Tineling

Glömde säga att jag brukar ha grönpeppar sås till det är supergott!
    Om jag minns rätt så brukar jag ha 200 grader i ugnen.

• Hotfire

Jag älskar min mammas kålpudding....och den är väldigt enkel...
    Hon brukar bara blanda ihop köttfärs, salt och peppar. Sen steker hon kålen lätt så den får lite färg. Sedan varvar man i en form, köttfärs och kål.
    Super gott!
    Jag är nämligen inte så förtjust i den med sirap gjorde det en gång men blev hemskt besviken...Men det är ju så klart en smak sak!!
    Hoppas du hittar ett som passar dig!
    Ha det gott:)

• Venna

Nejmen, har ni sparkat liv i den här gamla tråden igen? Trevligt!

Jag gjorde helt enkelt en liten mix av alla goda recept här, och det blev supergott!
    Sambon har haft det i matlåda flera dagar i rad för han gillade det så mycket. Själv är jag orolig att de andra på hans jobb ska tro att han inte får nån annan mat...

Jag blandade köttfärs, ägg, ströbröd, soja, salt & peppar.
    Sedan stekte jag hälften av kålen i sirap, och hälften i soja.

Det blev kanon! Så jag tackar er igen för era tips!

Svar på tråden Behöver hjälp med kålpudding!