• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • Liiza

Nyfiken på vad Medborgarlön är..

Hittade detta på Aftonbladet (en som räknat lite):

"medborgarlönen omfattas av c:a 7 165 000 personer (18 år och äldre). Var och en får 9 000 kr/mån, vilket ger en årskostnad på 108 000 kr per person. Detta innebär en årskostnad på c:a 774 miljarder. Alltså ett minus på sisådär 25 miljarder. Detta är inget som oroar mig eftersom jag tror att företagandet skulle öka."

Ska inte det betalas skatt på dessa kronor.. Vad är det för skillnad på dagens system (bidrag).. Ska människor få "påhittade" jobb då.. Varför skulle företagen anställa fler.. Är det inte bara företagen som tjänar på detta..

Nåra funderingar bara

• mimmiliten

För några hundar år sedan så trode alla promenenta vetenskapsmän att jorden var platt men det innebar inte att så var fallet.

• mimmiliten

Skåne p Vad har det med medborgarlön att göra.
    Medborgarlön bygger på samma ofrivillighet som skattesystemet bygger på i dag..

• mimmiliten

Lizza:
    Medborgarlön går ut på att man skrotar bidragssystemet. Om alla får en bassumma så kommer tex många småbarns föräldrar kanske gå ner på halvtid. Man kommer kanske välja att gå ner i tjänst när ma blir äldre detta ökar ju bara sysselsättningen. Ingen klarar sig på låt oss säga 6000:- kanske om man bor i skogen och odlar sin mat själv.

• Karl

miafia33: "Det handlar inte om att dom som arbetar ska försörja dom som får medborgarlön".

Men det är ju precis så det blir i verkigheten, eller hur?

"Ser du det som att du försörjer alla bidragstagare? Den skatt som du betalar är inte dina pengar, det är statens pengar som dom sen fördelar".

Har aldrig påstått att just jag ensam försörjer alla bidragstagare, utan att det är den stora massan av skattebetalare som gör det. Visst är det Staten som fördelar skattemedlen, det har jag aldrig sagt annat om

"Jag tycker det är trist att du anväder ordet paratisera, det säger en del om din inställning till bidragstagare. Det är pga inställningar som dina som vi har klyftor i samhället. Där människor som går på bidrag döms ut som parasiter. Jag tycker det låter som att du har en taskig männikosyn, det är min åsikt".

Jag skrev också att det må vara hänt att någon skulle behöva hjälp någon gång, detta hade/har jag inget emot alls. Att se bidrag som en permanent lösning (parasitera) är däremot förkastligt. Vad är det för fel på den åsikten, och hur skulle min åsikt skapa klyftor i samhället?

Taskig människosyn? *skrattar* Ja du.. Jag anser att någon som ser bidrag som en permanent lösning på sin försörjning inte lever ett människovärdigt liv, att dom kan bra mycket bättre än så. Är det en taskig människosyn tycker du?

• FlamingRed

"För några hundar år sedan så trode alla promenenta vetenskapsmän att jorden var platt men det innebar inte att så var fallet."

Vad menar du, att alla ekonomiska vetenskapsmän har fel idag ang medborgarlöner????

• SkåneP

mimmiliten:

Tolkar det som att du (precis som jag) inte tror på friviligghetsidén.

Du förespråkar alltså att avkrävande av pengar in i ett system som folk inte egentligen tror på, och inte skulle stödja om de inte var tvingade.

Jag tycker det låter ganska osympatiskt, men så stör jag mig i och för sig redan i dag på missbruket(*) av de allmänna medlen som redan förekommer i vårt nuvarande system.

(*) = användande mot min vilja

• Themis

Flaming red: Hörrö, nu är du faktiskt mer ärkekonservburk än vanligt.

Det finns bevisligen en massa saker som ingen har prövat än och det är inte i sig ett giltigt argument för att låta bli.

Många saker uppstår inte som isolerade spontana fenomen utan måste utvecklas stegvis och det är knappast en slump att groddjuren kom före korna och ångmaskinen före kärnreaktorn.

Det krävs ganska många saker av ett samhälle för att man ens ska kunna diskutera koncept som medborgarlön. Vem vet, i Sverige kanske vi har kommit så långt i det eviga omfördelandet av resurser och den allmänna acceptansen av "staten bestämmer" att det skulle gå att testa utan att det blir instant revolution, och jag tror faktiskt att det inte är helt lätt att förutsäga resultatet av ett sådant experiment.

Därmed inte sagt att jag spontant är för ett sådant förslag, men det är en annan sak.

• Themis

SkåneP: Alltså: Låt de som vill bilda ett samhälle med medborgarlöner, eh?

• Themis

För egentligen, det är väl ingen som hindrar de som idag vill jobba med konceptet medborgarlön att lägga alla sina pengar efter skatt i en hög och dela jämt av, eller hur?

Märkligt det, att inte ens vänsterpartiets inre krets kör med egendomsgemenskap, litar dom inte på varandra?

Svar på tråden Medborgarlön