• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • FlamingRed

mimmiliten,

"Som jag skrev tidigare så har 7personer fått nobelpris för detta."

Vem eller vilka har fått nobelpris för detta?

• Dave The Brave

Ah, www.xn--medborgarln-0fb.nu/index.htm

Tjaa, om vi bygger en massa robotar som utför arbete och håller ekonomin igång så kanske... då kan vi ju softa loss allihopa. Låter hur mysigt som helst.

Nu var jag ironisk här. Det krävs inte många sekunders eftertanke innan man inser att ett nationellt bidragssystem utan motprestation skulle ge ett par år av en väldigt avslappnad nation och sedan ekonomisk kollaps av indonesiska mått.

• MrM

FlamingRed -
    Misstänker att det är detta citat från ovannämnda sida som avses:

"Inte mindre än sju nobelpristagare har uttalat stöd för idén om medborgarlön."

Att sedan säga att sju personer fått nobelpris för idén är kanske att tänja på sanningen en aning.

Mvh

• Liiza

De flesta av de som arbetar på
    Socialkontoren, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen osv skulle bli arbetslösa..=mindre pengar till staten =mindre pengar till MBL

Läste också att de som tjänar under 420000 skulle få sänkt skatt till 30%=mindre pengar till staten

Skulle vara svårt att räkna ut en summa till alla, det är inte samma levnadskostnad överallt i Sverige..

Jag kanske har fel, ska läsa mera

• mimmiliten

MrM:
    Ja det var felaktigt av mig jag ber om ursäkt

• mimmiliten

Vilken modell som är bäst an man ju disskutera negativskatt hade ju klart fungerat men det hade man nog aldrig fått igenom.

Svar på tråden Medborgarlön