• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • Dave The Brave

Enligt länkat material så finns det ju inga andra skyddsnät, det finansieras delvis genom att man avskaffar all byråkrati runt behovsprövade bidrag.

Jag antar att de som missköter sig får tas om hand av frivilligorganisationer.

• mimmiliten

Flemingred: Du missade kanske det jag skrev för några sidor sedan. Det v ar fel av mig dom hade inte fått nobelpriset för just detta men alla 7 stödjer teorin. Och vilka dom sju är kan du läsa på länken ett par sidor längre bak.

• mimmiliten

Jag vet inte hur man skall lösa vissa specifika frågor jag tycker bara att det hade varit ett sjyst sätt att få en rättvisa i samhället.

MrM
    Och jag tror inte heller att den negativa inkomstbeskattningen är nån bra lösning. Men det finns andra metoder, om du läser bifogad länk några sidor tillbaks.

• mimmiliten

Jag måste tillgägga oxå att jag tycker att det är lustigt att folk tror att alla kommer att sluta jobba, bara för att man får en mindre summa pengar av pappa staten..Är det så merparten av alla människor tänker så, har jag fått en förklaring till att vårat välfärdssysten har ätits upp.Den moderata politiken drabbar bara fattiga solidariteten är som borta med vinden.

• FlamingRed

mimmi,

Hur ska man göra med alla som blåser sin medborgarlön på skräp, ska man behålla byråkratin kring socialtjänsten?

• hulkis

mimmiliten:

>Den moderata politiken drabbar bara fattiga
    >solidariteten är som borta med vinden.

Que? nu är jag inte med, du förespråkar väl en mycket tuffare linjen än den moderata politiken vilket egentligen är den mest humana. Kan man få fler människor i arbete så finns det mer och dela ut, de som jobbar mår dessutom mycket bättre än de som inte jobbar.
    Vänster för ju en politik som har så hög tröskel för att komma in på arbetsmarknaden att många aldrig lyckas ta sig över, det kallas för utslagning

• mimmiliten

Ja du bra fråga socialtjänsten kommer ju finnas kvar, redan i dag finns det ju dom som får sitt socialbidrag utbetalt i fyra delar. Jag haringet universal lösning på alla problem det finns dom som är bättre på det än mig.

• mimmiliten

Hulkis:
    Detta är ingen vänster idé.
    Skulle det bli tuffare? Tror du inte att valmöjligheten skulle få människor att må bättre..

• hulkis

mimmiliten:

ja medborgarlön är en klart tuffare linje.

men det är enlig mig bra, alla andra progresiva lösningar mm skapar som du även nämnt, en hel massa onödig administration.

är en av din starkaste orsak till medborgarlön att ta bort kraven (inte läst allt)

tror du människors önskan är att leva helt kravlöst? tror du inte att människor mår bättre om det finns krav än om det inte finns några krav alls?

Enligt mig så beror väldigt mycket av dagens problem att kraven är för låga, framförallt i ungdomen och för barn.

• appapp2

Kostnaden blir 774 miljarder... Per år.
    2001 var statens inkomster 755 miljarder. En nettoförlust på 25 miljarder, och då har vi inte betalat en enda sak.
    Vem ska betala skolorna?
    Vem ska betala sjukvården?
    Vem ska betala åldringsvård?
    Polis, brandkår, domstolar, kollektivtrafik etc etc...

Tvekar nån nu på att detta är en av de dummaste idéerna nånsin?

Svar på tråden Medborgarlön